Banner Portal
The teaching participation in the new high school reform
PDF (Português (Brasil))

Keywords

School administration
School management
Law 13.415/2017
Provisional Measure 746/2016
Educational public politics
High school reform

How to Cite

SILVA, Damaris Daiane Dias da; MARTINS, Marcos Francisco. The teaching participation in the new high school reform: a study about Pilar do Sul/SP. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020022, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8652032. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652032. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The present article has as main theme the analysis of the relations which are found in the educational and scholar administration process, as well as the importance of these relations’ agents’ (specially professors) participation, which should be clear, democratic e therefore, socially worthy. This study is focused mainly in the new Brazilian high school reform, formally introduced as Provisional Measure 746/2016, and later transformed into Law 13.415/2017. As the research object, this study carries the Pilar (countryside town in São Paulo) public professors’ true knowledge and involvement in this process. The methodological way used in the present study is qualitative and has bibliographic research and study about the law mentioned, as well as about educational public politics involved in the process of elaboration and establishment of the law. The study has also a field research which took place in public schools and was answered by its professors. The results given so far show that in the process of elaboration and establishment of this new law, the policymakers and the executors took distance from the democratic and collaborative administration processes which are proposed by professors and by Brazilian Education thinkers and specialists, such as Paro, Veiga, Frigotto and Freitas, whom were also the main theoretical references of the research presented here.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8652032
PDF (Português (Brasil))

References

ADRIÃO, T.; CAMARGO, R. B. A gestão democrática na Constituição Federal de 1988. Gestão, financiamento e direito à educação. 1. ed. São Paulo: Xamã, 2007. p. 63-71.

ARCHANGELO, A. Notório saber na educação desonera o Estado de sua responsabilidade. Carta Educação, 6 de fevereiro de 2017. Disponível em: http://www.cartaeducacao.com.br/artigo/notorio-saber-na-educacao-desonera-o-estado-de-sua-responsabilidade/. Acesso em: 04 nov. 2017.

BRASIL. (Constituição de 1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 27 out. 2017.

BRASIL. Consulta Pública MPV 746/2016. 2016. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/ecidadania/visualizacaomateria?id=126992. Acesso em: 27 out. 2017.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9.394/96 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 22 set. 2017.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm. Acesso em: 02 nov. 2017.

BRASIL. Medida Provisória nº 746, de 22 de setembro de 2016. Disponível em: http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=1494234. Acesso em 20 set. 2017.

FREITAS, L. C. BNCC, Ensino Médio, FNE e CONAE18: eventos inaugurais? ANPED, 05 de maio de 2017. Disponível em: http://www.anped.org.br/news/bncc-ensino-medio-fne-e-conae18-eventos-inaugurais-por-luiz-carlos-de-freitas-unicamp. Acesso em: 30 out. 2017.

FREITAS, L. C. Ensino Médio: Elite atrasada descarta Artes e Educação Física. Avaliação Educacional, 22 de setembro de 2016. Disponível em: https://avaliacaoeducacional.wordpress.com/2016/09/22/ensino-medio-elite-atrasada-descarta-arte-e-educacao-fisica/?iframe=true&theme_preview=true. Acesso em: 30 out. 2017.

FREITAS, L. C. Ensino Médio: Modelo subserviente para um país dependente. Avaliação Educacional, 24 de setembro de 2016. Disponível em: https://avaliacaoeducacional.wordpress.com/2016/09/24/ensino-medio-modelo-subserviente-para-um-pais-dependente/?iframe=true&theme_preview=true. Acesso em: 30 out. 2017.

FRIGOTTO, G. Reforma de ensino médio do (des) governo de turno: decreta-se uma escola para os ricos e outra para os pobres. ANPED, 22 de setembro de 2016. Disponível em: http://www.anped.org.br/news/reforma-de-ensino-medio-do-des-governo-de-turno-decreta-se-uma-escola-para-os-ricos-e-outra. Acesso em: 28 out. 2017.

FRIGOTTO, G.; MOTTA, V. Por que a urgência da reforma no ensino médio? Medida provisória nº 746/2016 (Lei nº13.415/2017). Educ. Soc., Campinas, v. 38, n. 139, p. 355-372, abr./jun. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v38n139/1678-4626-es-38-139-00355.pdf. Acesso em: 30 out. 2017.

MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 9. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

PARO, V. H. Administração escolar: introdução crítica. 17. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PARO, V. H. Escritos sobre educação. 1. ed. São Paulo: Xamã, 2001.

SANDER, B. História do pensamento administrativo na educação latino-americana. Gestão da educação na América Latina: construção e reconstrução do conhecimento. 1. ed. São Paulo: Autores Associados, 1995. Disponível em: http://bennosander.com/textos_detalhe.php?cod_texto=16. Acesso em: 13 mar. 2017.

VEIGA, I. P. A. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Cad. Cedes, Campinas, v. 23, n. 61, p. 267-281, dez. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v23n61/a02v2361.pdf. Acesso em: 02 ago. 2017.

VIEIRA, S. L. Política(s) e gestão da educação básica: revisitando conceitos simples. RBPAE, v. 23, n. 1, p. 53-69, jan./abr. 2007. Disponível em: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:BYO1So7xt8QJ:www.seer.ufrgs.br/rbpae/article/download/19013/11044..+&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br. Acesso em: 02 ago. 2017.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.