Banner Portal
The school library in the context of integral time education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Comprehensive education
Full-time school
School library
Reading

How to Cite

PEREIRA, Raimundo Solano Lira; COLARES, Anselmo Alencar. The school library in the context of integral time education. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 19, p. e019051, 2019. DOI: 10.20396/rho.v19i0.8654832. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8654832. Acesso em: 23 jul. 2024.

Abstract

This article presents data from a master's research on school library in the municipality of Santarém/PA, specifically on the recent studies about the school library and the place that the library occupies in the Political-Pedagogical Project of a Municipal School of Elementary School of Integral Time , considering that this document exemplifies and materializes the expression of values ​​transmitted to the internal and external communities, the human formation intended by the school and the objectives and goals that are sought to achieve when using the resources and methods adopted to mobilize school efforts. These data come from documentary and bibliographical research and from the dissertation bank of the Graduate Program in Education of the Federal University of the West of Pará (PPGE/Ufopa). First, conceptual aspects of integral education and full - time school will be presented, highlighting theoretical assumptions and references on the subject in Brazil; and cited some local studies about the experience in the municipality of Santarém/PA, as well as highlighting the configuration of the school day in four European countries: Germany, Denmark, Italy and Greece, based on articles by Miguel Pereyra, published in 1992 and 2005 (apud MAURÍCIO, 2014); Secondly, based on data from the National Program for Academic Cooperation (Procad) collected in Santarém/PA and on local studies on integral education, the contextualization of the researched school will be done and described as the library was foreseen in the Project (2014 to 2017).

https://doi.org/10.20396/rho.v19i0.8654832
PDF (Português (Brasil))

References

ARROYO, M. G. O direito ao tempo de escola. Cadernos de Pesquisa, n. 65, p. 3-10, 1988.

BRASIL. Caminhos para elaborar uma proposta de educação integral em jornada ampliada. MOLL, J. (org.). Brasília, DF: Secretaria de Educação Básica/MEC, 2011.

CAVALIERE, A. M. Educação Integral. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. (org.). Dicionário de trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG - Faculdade de Educação, 2010.

DURBAN ROCA, G. Biblioteca escolar hoje: recurso estratégico para a escola. Tradução: Carlos Henrique Lucas Lima. Porto Alegre: Penso, 2012.

FERREIRA, G. V. Educação de tempo integral em Santarém: ações da Secretaria Municipal de Educação no período de 2008 a 2014. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Oeste do Pará, Pará, 2016.

GADOTTI, M. Educação integral no Brasil: inovações em processo. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.

GOMES, T. C. A educação integral e o Programa Ensino Médio Inovador – Proemi: singularidades desta política em uma escola estadual. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Oeste do Pará, Pará, 2017.

GONÇALVES, A. S. Reflexões sobre educação integral e escola de tempo integral. Cadernos Cenpec, n. 2, 2006. Disponível em: http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/136/168. Acesso em: 12 abr. 2017.

GUARÁ, M. F. R. É imprescindível educar integralmente. Cadernos Cenpec: Educação Integral, São Paulo, n. 2, 2006.

LECLERC, G. de. F. E.; MOLL, J. Programa Mais Educação: avanços e desafios para uma estratégia indutora da Educação Integral e em tempo integral. Educ. rev. [online]. n. 45, p. 91-110, 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40602012000300007. Acesso em: 6 out. 2014.

MAURÍCIO, L. V. Ampliação da jornada escolar: diferenças entre Europa e Brasil (2014). In: MAURÍCIO, L. V. (org.). Tempos e espaços escolares: experiências, políticas e debates no Brasil e no mundo. Rio de Janeiro: Ponteio: FAPERJ, 2014, p. 33-53.

MONTEIRO, E. S.; SCAFF, E. A. da S. A pesquisa em educação integral no âmbito das políticas públicas no Brasil. Revista Exitus, v. 5, n. 2, 2015.

PAIVA, V. O populismo e a educação no Rio de Janeiro: resposta a Darcy Ribeiro. Educação e Sociedade, Campinas, n. 22, p. 134-137, 1985.

PARÁ. Prefeitura Municipal de Santarém. Secretaria Municipal de Educação – SEMED Ofício n. 411/2017, de 26 de dezembro de 2017.

PARÁ. Prefeitura Municipal de Santarém. Secretaria Municipal de Educação – SEMED. Plano Municipal de Educação 2015-2025 – Santarém-Pará.

PARO, V. H. et al. Escola de tempo integral: desafios para o ensino público. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1988.

PEREZ, J. R. R. Por que pesquisar implementação de políticas educacionais atualmente? Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1179-1193, out./dez. 2010. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 17 ago. 2018.

SANTARÉM. Prefeitura Municipal. Secretaria de Municipal de Educação. Projeto Político-Pedagógico da Escola. Santarém, Pará, 2014/2017.

SANTARÉM. Universidade Federal do Oeste do Pará. Questionários Procad/Ufopa. Santarém, Pará, 2017.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.