Abstract
This article discloses the results of an analysis of the concept of practice in DermevalSaviani’s thought, taking Historical-Critical Pedagogy as his central work. This review is part of a broader research that focuses on the study of the notion that "practice is the sole criterion of truth". Our general aim is to deepen the understanding of “practice”: (a) in the work of Barata-Moura; (b) in the work of Marx and Engels, (c) in the theoretical strands that support a historical-critical approach to teacher training in Brazil; (d) in the Doctoral thesis and Master dissertations focused on the notion of practice as a leading concept in teacher training. We intend to help establishing a critical inventory about the concept of practice in the theoretical material that, in accord with the dialectical materialist method, support the training of teachers in Brazil.
References
AQUINO, R. H. et al. Sociedade Brasileira: uma história através dos movimentos sociais — da crise do escravismo ao apogeu do neoliberalismo. Rio de Janeiro: Record, 2007.
MARSIGLIA, A. C. G. Pedagogia histórico-crítica: 30 anos. Campinas: Autores Associados, 2011.
MARSIGLIA, A. C. G.; BATISTA, E. L. Pedagogia histórico-crítica: desafios e perspectivas para um a educação transformadora. Campinas: Autores Associados, 2012.
MARX, K.; ENGELS, F. A sagrada família. São Paulo: Boitempo, 2003.
PEIXOTO. E. A “prática” como “critério de verdade”. Perspectiva, Florianópolis, v. 36, n. 1, p. 194-219, abr. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2018v36n1p194. Acesso em: 19 dez. 2019.
PEIXOTO. E. A prática como critério de verdade no debate sobre a possibilidade do conhecimento: a posição marxista clássica e as contribuições para a formação para o trabalho pedagógico em educação física. 2015. Projeto de pesquisa apresentado em edital PROPCI/UFBA_01_PIBIC 2015-2016. Disponível em: https://sisbic.ufba.br/sisbic/ProjetoVisualizarCompleto.do?codigoPRJ=7842. Acesso em: 30 jan. 2020.
PEIXOTO. E. Desafios da formação universitária: pensar a prática sob ontologia materialista. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 16, n. 68, p. 239-248, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8643743. Acesso em: 30 jan. 2020.
PEIXOTO. E. Formação de professores de educação física e a “prática como critério de verdade”. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO E MARXISMO, 7., 2016, Brasil. Anais eletrônicos [...]. Disponível em: http://soac.tempsite.ws/ocs/index.php/VIIEBEM/VII_EBEM/paper/view/122/254. Acesso em: 19 dez. 2019.
PEIXOTO. E. Notas sobre a prática como critério de verdade em Marx e Engels. Trabalho final de disciplina. (Pós-doutorado em Filosofia) – Faculdade de Letras, Universidade Lisboa, Lisboa, 2015.
PEIXOTO. E. Pensar ciência, verdade e prática sob ontologia materialista: subsídios à formação de professores. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 7., 2015, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2015.
SANTOS, L.; BELTRÃO, A.; PEIXOTO, E. Revisão da produção do conhecimento do filósofo José Adriano Barata-Moura sobre a prática como categoria filosófica – contribuições para a formação. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO E MARXISMO, 7., 2016, Brasil. Anais eletrônicos [...]. Brasil, 2016. Disponível em: http://soac.tempsite.ws/ocs/index.php/VIIEBEM/VII_EBEM/paper/view/269/231. Acesso em: 19 dez. 2019.
SANTOS, Y.; PEIXOTO, E.; SANTANA, J. Revisão das teses e dissertações em educação física que discutem a prática como critério de verdade. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO E MARXISMO, 7., 2016, Brasil. Anais eletrônicos [...]. Brasil, 2016. Disponível em: http://soac.tempsite.ws/ocs/index.php/VIIEBEM/VII_EBEM/paper/view/269/231. Acesso em: 19 dez. 2019.
SAVIANI, D. A pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, D. Aberturas para a história da educação. Campinas: Autores Associados, 2013.
SAVIANI, D. Educação em diálogo. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 217-229.
SAVIANI, D. Escola e democracia (Edição Comemorativa). Campinas: Autores Associados, 2008b.
SAVIANI, D. História das Ideias pedagógicas no Brasil. 1. ed. Campinas: Autores Associados, 2007.
SAVIANI, D. História do tempo e tempo da história. Campinas: Autores Associados, 2015.
SAVIANI, D. Interlocuções pedagógicas. Campinas: Autores Associados, 2010.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica, educação e revolução. In: ORSO, P. J.; MALANCHEN, J.; CASTANHA, A. P. (Org.) Pedagogia histórico-crítica, educação e revolução. Campinas: Armazém do Ipê, 2017.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2011.
SAVIANI, D.; DUARTE, N. Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2012.
VÁZQUEZ, A. Filosofia da Práxis. Buenos Aires: CLACSO; São Paulo: Expressão Popular, 2007.
A Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.