Banner Portal
Education women from the Brazilian Constitutions (1824–1988)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Brazil
Women's education
History of Education
Federal Constitution
Women

How to Cite

SILVA, Raquel Barreto Querino da; BARRETO, Raylane Andreza Dias Navarro. Education women from the Brazilian Constitutions (1824–1988). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 24, n. 00, p. e024033, 2024. DOI: 10.20396/rho.v24i00.8675593. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8675593. Acesso em: 1 sep. 2024.

Abstract

Women's education in Brazil has undergone transformations that have accompanied the social demands and ideologies that permeated the Brazilian mentality in each political period. Between 1824 and 1988, the years of the first and last constitutions, there were various political projects aimed at institutionalizing women's education and establishing guidelines for its provision and guarantee. In this article we aim to identify how Brazilian legislation and the discussions surrounding it can help us understand women's education and, consequently, their education in the country. By associating the History of Education with the History of Women in Brazil, theorists helped with the analysis and interpretations: Cury (2014), Faria Filho (1998), Hobsbawm e Ranger (1997) and Perrot (2019).The methodology employed combined bibliographical and documentary research, revealing the constitutional possibilities resulting from social demands spearheaded by women and men sensitive to their causes. The research made it possible to understand that women's schooling started from an education aimed at the home to the construction of an education whose premise is the need to be emancipatory, plural and democratic. This understanding brings us back to the legal transformations, albeit slow, which have expanded the provision of education for women and resulted in their training and greater participation in public and power spaces.

https://doi.org/10.20396/rho.v24i00.8675593
PDF (Português (Brasil))

References

ALBUQUERQUE, M. A. Medalha Nísia Floresta. Portal Mércia, [S. l.], 08 de março de 2002. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/memoria/mercia/trajetoria/1medalha_nisia_floresta.html. Acesso em: 11 set. 2023.

ALMEIDA, J. S. Professoras virtuosas; mães educadas: retratos de mulheres nos tempos da República brasileira (século XIX/XX). Revista HISTEDBR On-line, v. 11, n. 42, p. 143-156, jun. 2011. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639871. Acesso em: 22 maio 2023.

BARRETO, R. A. N. D. A educação das mulheres no Brasil: sobre o capítulo dos acessos à escolarização. In: GAZOLA, K. C. P.; FARIA FILHO, L.; BAHIENSE, P.; SILVA, R.; MARQUES, S. (org.). Educação e nação no bicentenário da Independência. Belo Horizonte: KMA, 2022. p. 99-112.

BARRETO, R. A. N. D.; SILVA, A. I. Sobre o costume, as tradições inventadas e a escolarização das mulheres no Brasil. Revista Educação em Questão, v. 60, n. 65, p. 1-26, jul./set. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/30305 . Acesso em: 25 maio 2023.

BRASIL. Anais da República. Brasília, DF: Senado Federal, 2023 [1890-2013]. Disponível em: https://www.senado.leg.br/publicacoes/anais/asp/RP_AnaisRepublica_digitalizados.asp. Acesso em: 27 ago. 2023.

BRASIL. Annaes da Assembléa Nacional Constituinte. Volume XXII. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1934a.

BRASIL. Annaes do Congresso Nacional. Sessões de 02 a 30 de Janeiro de 1891. Volume II. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1891a.

BRASIL. [Constituição (1891)]. Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1891b.

BRASIL. Annaes do Senado Federal. Primeira sessão da quarta legislatura. Sessões de 1 de setembro a 31 de outubro de 1900. v. 3. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1901a.

BRASIL. Decreto nº 3.890, de 1º de janeiro de 1901. Approva o Codigo dos Institutos Officiaes de Ensino Superior e Secundario, dependentes do Ministerio da Justiça e NegociosInteriores. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 447, 25 jan. 1901b. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-3890-1-janeiro-1901-521287-publicacaooriginal-1-pe.html#:~:text=Approva%20o%20Codigo%20dos%20Institutos,3%C2%BA%20n. Acesso em: 11 set. 2023.

BRASIL. [Constituição (1946)]. Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil. Rio de Janeiro: Senado Federal, 1946a.

BRASIL. Decreto-lei nº 9.613, de 20 de agosto de 1946. Lei Orgânica do Ensino Agrícola. Diário Oficial da União: seção 1, Rio de Janeiro, p. 12019, 23 ago. 1946b. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-9613-20-agosto-1946-453681-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 12 set. 2023.

BRASIL. [Constituição (1824)]. Constituição Política do Imperio do Brazil. Rio de Janeiro: Tipographia Nacional, 1824.

BRASIL. [Constituição (1934)]. Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1934b.

BRASIL. [Constituição (1937)]. Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil. Rio de Janeiro: Conselho Federal, 1937.

BRASIL. [Constituição (1967)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1967.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Decreto n. 7.247, 19 de abril de 1879. Collecção de Leis do Império do Brazil De 1879, tomo XXVI, parte I, tomo XLII, parte II.

BRASIL. Decreto nº 21.076, de 24 de fevereiro de 1932. Decreta o Código Eleitoral. Diário Oficial da União: seção 1, Rio de Janeiro, p. 3385, 26 fev. 1932. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-21076-24-fevereiro-1932-507583-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 11 set. 2023.

BRASIL. Lei de 15 de outubro de 1827. Manda crear escolas de primeiras letras em todas as cidades, villas e logares mais populosos do Imperio. Coleção Leis do Império do Brasil, Brasília, DF, v. 1, p. 71, 15 out. 1827. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei_sn/1824-1899/lei-38398-15-outubro-1827-566692-publicacaooriginal-90222-pl.html. Acesso em: 11 set. 2023.

BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 11429, 27 dez. 1961. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L4024.htm. Acesso em: 11 set. 2023.

CARRA, P. R. A. Instrução feminina no primeiro império: debates e a Lei de 15 de outubro de 1827. Histori-se: 2013. Disponível em: https://historise.com.br/instrucao-feminina-no-primeiro-imperio-debates-e-a-lei-de-15-de-outubro-de-1827/. Acesso em: 11 set. 2023.

CURY, C. R. J. Educação e direito à educação no Brasil: um histórico pelas constituições. Belo Horizonte: Mazza edições, 2014.

DE LUCA, T. R. Práticas de pesquisa em história. São Paulo: Contexto, 2020.

DURKHEIM, É. Educação e sociologia. Tradução de Nuno Garcia Lopes. Lisboa: Edições 70, 2007.

FARIA FILHO, L. M. A legislação escolar como fonte para a história da educação: uma tentativa de interpretação. In: FARIA FILHO, L. M. (org.). Educação, modernidade e civilização. Belo Horizonte: Autêntica, 1998. p. 89-125.

HOBSBAWM, E.; RANGER, T. (org.). A invenção das tradições. Tradução de Celina Cardim Cavalcante. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

MARTINS, A. P. V. Visões do feminino: a medicina da mulher nos séculos XIX e XX. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2004.

PEREIRA, M. A. M. L. O populismo em perspectiva: uso e abuso de um conceito. São Paulo: História AGORA, 2010.

PERROT, M. Minha história das mulheres. Tradução de Ângela M. S. Corrêa. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2019.

PERROT, M. Os excluídos da história: operários, mulheres e prisioneiros. Tradução de Denise Bottmann. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.

RODRIGUES, A.; CORTÊS, I. R. (org.). Os direitos das mulheres na legislação brasileira pós-constituinte. Brasília: Letras Livres, 2006.

ROHDEN, F. Uma ciência da diferença: sexo e gênero na medicina da mulher. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2001.

SAVIANI, D. O legado educacional do Regime Militar. Caderno Cedes, v. 28, n. 76, p. 291-312, set./dez. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/Kj7QjG4BcwRBsLvF4Yh9mHw/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 9 set. 2023.

WESTIN, R. Para lei escolar do Império, meninas tinham menos capacidade intelectual que meninos. Senado Federal, Brasília, 02 de março de 2020. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/especiais/arquivo-s/nas-escolas-do-imperio-menino-estudava-geometria-e-menina-aprendia-corte-e-costura#:~:text=A%20mulher%20%C3%A9%20um%20ente,como%20corte%2C%20costura%20e%20bordado. Acesso em: 11 set. 2023.

ZOTTI, S. A. O currículo do ensino secundário e a formação das elites republicanas. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 23., 2005, Londrina. Anais [...]. Londrina: Anpuh, 2005.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Raquel Silva; Raylane Barreto

Downloads

Download data is not yet available.