Banner Portal
An analysis of the context of PNAIC training in the state education network in Rolim and Moura/RO
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
PNAIC
Teacher training
Educational indexes

How to Cite

MATIAS, Juliana Cândido; BARROS, Josemir Almeida. An analysis of the context of PNAIC training in the state education network in Rolim and Moura/RO: hands that teach; look at others; the ground of school. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e021010, 2021. DOI: 10.20396/rho.v21i00.8655268. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8655268. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The present research has as one of the objectives to analyze the teaching perspective regarding the conciliation of school routine and the continued formation of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC), and if the program changed the educational data of the school (locus) of the research. The sources are the results of questionnaires and interviews with the teachers participating in the training, who also work in the school (locus) of the research. Also included in the repertoire of sources are legislation, statistical and school data that were collected through searches on sites of the Ministry of Education (MEC), the National Institute of Research and Education (INEP) and the Rondônia Secretariat of Education (SEDUC / RO). The teaching perspectives found in the analysis processes demonstrate divergent points, but reaffirm the continuity of the theoretical references already known in previous educational formations and fomented by the federal government. They demonstrate the need and satisfaction of literacy teachers to be together at the time of training in the midst of the constant adaptation of the school routine to enable meetings at opposite working hours and that, in some cases, as teachers of 25 hours, exceed their contractual hours . The results of the Basic Education Development Index (IDEB) of the school (locus) were confronted with other sources such as the Program for International Student Assessment (PISA) and educational policies that show a contradiction in the calculation for the achievement of results. All this may contribute to the fact that the indexes do not fully reveal the educational reality of the researched school.

https://doi.org/10.20396/rho.v21i00.8655268
PDF (Português (Brasil))

References

AZEVEDO, J. L. Educação como política pública. São Paulo: Autores Associados, 2004.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP. Resultados e resumos: resultados finais do censo escolar. 2017. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/resultados-e-resumos. Acesso em: 17 jun. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação - MEC. SAEB. Brasília: INEP, 2018a. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/educacao-basica/saeb. Acesso em: 07 out. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação - MEC. SINAES. Brasília: INEP, 2018b. Disponível em: http://inep.gov.br/sinaes. Acesso em: 07 nov. 2018.

FAPESP. Salário do professor brasileiro. Online. 2018. Disponível em: http://revistapesquisa.fapesp.br/2018/03/20/salario-de-professor-brasileiro/. Acesso em: 26 fev. 2019.

FERREIRA, I. A. Povos indígenas de Rondônia: rumo aos 518 anos de resistência. ALAINET. Disponível em: https://www.alainet.org/pt/articulo/189961. Acesso em: 8 nov. 2018.

IBGE. População: Rolim de Moura. 2018. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ro/rolim-de-moura/panorama. Acesso em: 19 jan. 2019.

LOMBARDI, J. C. Pedagogia histórico-crítica: desafios para sua implementação. In: PASQUALINE, J. C.; TEIXEIRA, L. A.; AGUDO, M. de. M. (Org.). Pedagogia histórico-crítica: legado e perspectivas. Uberlândia, MG: Navegando, 2018.

LOPES, J. B, Rolim de Moura: seus pioneiros e desbravadores. Rolim de Moura: Alves, 1990.

MATIAS, J. C. As contribuições do PNAIC para a prática educacional na rede estadual de ensino de Rolim de Moura - RO: a perspectiva docente. 2019. 126 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, 2019.

MATIAS, J. C.; et al. Perspectivas metodológicas e os bordados na pesquisa qualitativa em educação. EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação, Porto Velho, v. 6, n. 13, p. 128-145, 30 mar. 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.26568/2359-2087.2019.3721. Acesso em: 31 de março de 2019.

PISA. Brasil: resultados principais. 2015. Disponível em: http://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-Brazil-PRT.pdf. Acesso em: 08 nov. 2018.

PPP. Projeto Politico Pedagógico. Escola Maria do Carmo de Oliveira Rabelo – EEEFM, 2018.

RONDÔNIA (Estado). Plano de carreira, cargos e remunerações dos profissionais da educação básica do Estado de Rondônia, 2012. Disponível em: http://ditel.casacivil.ro.gov.br/COTEL/Livros/Files/LC680.pdf. Acesso em: 21 dez. 2018.

RONDÔNIA (Estado). Secretaria de Estado de Educação. Portaria nº 4563 GAB/SEDUC. Rondônia: SEDUC, 2015. Disponível em: https://diario.seduc.ro.gov.br/manual/arquivos/PORTARIA_n_4563.pdf. Acesso em: 17 jul. 2018.

SANTOS JUNIOR, C, de L. A pedagogia histórico–crítica e o papel da escola e do professor: elementos para pensar a escola da transição. In: PASQUALINE, J. C.; TEIXEIRA, L. A.; AGUDO, M. de. M. (Org.). Pedagogia histórico-crítica: legado e perspectivas. Uberlândia, MG: Navegando, 2018.

SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo: Autores Associados, 1992.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Autores Associados, 2012.

SKYSCRAPERCITY. Área central da cidade de Rolim de Moura/RO em 1975 (Avenida 25 de Agosto). Disponível em: https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1428383. Acesso em: 12 out. 2018a.

SKYSCRAPERCITY. Primeira escola de Rolim de Moura-RO: Escola Pereira da Silva (1977). Disponível em: https://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1428383. Acesso em: 12 out. 2018b.

UNICEF. Declaração Mundial sobre Educação para Todos (Conferência de Jomtien – 1990). Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-mundial-sobre-educacao-para-todos-conferencia-de-jomtien-1990. Acesso em: 18 out. 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Cândido Matias, Josemir Almeida Barros

Downloads

Download data is not yet available.