Ways to connect in unstable networks
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Ativismo
arte digital
arte contemporânea
sistema da arte
redes.

How to Cite

GASPARETTO, Débora Aita. Ways to connect in unstable networks. MODOS, Campinas, SP, v. 2, n. 2, p. 73–90, 2018. DOI: 10.24978/mod.v2i2.915. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663318. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The purpose of this paper is to reflect on the ways of connecting art, through online and offline activist exhibitions and network relationships between the digital art system and contemporary art, problematizing the shallow instruction about arts in Brazil, in times of binary oppositions and radicalism. The qualitative methodology, with bibliographic review and data analysis, follows Latour's TAR (Actor-Network-Theory) (2012), here applied to map activist actions that evidence relationships between humans and non-humans and network points. The construction of a Warburg’s Atlas Mnemosyne (2015) contributes to the reduction of the borders between the public and systems of art, building an interdisciplinary dialogue that proposes more empathic alternatives. The theoretical referential is based on the author's recent master's and doctoral studies, as well in authors such as the economist Rifkin (2016), the sociologist and anthropologist Latour (2004, 2012), the historian Warburg (2015), the philosophers Flusser (1998;2007), Agamben (2009), Zizek (2011), Simondon (2007) and Dewey (2010) and the biologist Bachinski (2017). The text does not point to closed conclusions, but it does provide some connection points that allow the reader to draw his/her own conclusions about the subject.

https://doi.org/10.24978/mod.v2i2.915
PDF (Português (Brasil))

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Tradução Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó, SC: Argos, 2009.

BACHINSKI, Róber. Biológica, virtual, aumentada e moral: as realidades e suas interfaces. In: GASPARETTO, D. (org). Design+ arte|ciência|tecnologia: conexões teórico-práticas. Santa Maria: Editora PPGART, 2017.

DEWEY, John. Arte como Experiência; Jo Ann Boydston (org.); tradução Vera Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 2010. Coleção Todas as Artes.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

_____. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. Organizado por Rafael Cardozo, Tradução Raquel Abi-Sâmara. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

GASPARETTO, D. A. O “curto-circuito” da arte digital no Brasil. Santa Maria: Edição do Autor, 2014a.

_____. Arte|ciência|tecnologia: o sistema da arte em perspectiva. Silveira Martins: Editora Lab Piloto, 2014b.

_____. Arte Digital no Brasil e as (re) configurações no sistema da arte. Tese de doutorado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Artes, Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Porto Alegre, 2016.

LATOUR, Bruno. Reagregando o Social. Bauru, SP: EDUSC/ Salvador, BA: EDUFBA, 2012.

_____. Políticas da natureza como fazer ciência na democracia. Tradução Carlos Aurélio Mota de Souza. Bauru: EDUSC, 2004.

REGAN, Tom. Jaulas Vazias: encarando o desafio dos direitos animais. Tradução Regina Rheda. Porto Alegre: Editora Lugano, 2006.

RIFKIN, Jeremy. Sociedade com Custo Marginal Zero: A internet das coisas, os bens comuns colaborativos e o eclipse do capitalismo. São Paulo: M. Books, 2016.

SIMONDON, Gilbert. El modo de existencia de los objetos tecnicos. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2007.

SONTAG, Susan. A vontade Radical. Tradução: João Roberto Martins Filho. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

WARBURG, Aby. Histórias de fantasma para gente grande. Escritos, Esboços e Conferências. Tradução Lenin Bicudo Bárbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

WEIBEL, Peter, ed., Global Activism: Art and Conflict in the 21st Century. Cambridge MA e Londres: MIT Press, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.