Reviewing historiographic knots
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Decolonial
Saints-amulets
Sculpture
Africans
Kongo
São Paulo territory

How to Cite

FARIAS, Joyce. Reviewing historiographic knots: Notes on the sculptures of saint-amulets from the Paraíba Valley and their African origins. MODOS, Campinas, SP, v. 6, n. 1, p. 202–229, 2022. DOI: 10.20396/modos.v6i1.8666566. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8666566. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This text consists of establishing a broader and comparative reading on devotional sculptures called "saints-amulets". For this, it is proposed an analysis on the critical anthology developed to this day on these objects, guiding the epistemological problems that led to establish, in parts, a mistaken historiography, with interpretations packed in stereotyped approaches of these sculptures produced by Africans enslaved in the nineteenth century, in the region of São Paulo Valley Paraíba (SP). In counterpoint, research on the cultural influence that the ancient kingdom of Kongo (central African region) had under the surrounding regions and in Europe, between the sixteenth and nineteenth centuries, attest to the borders that bring the pine knots closer to the sculptural tradition developed in this kingdom during the implantation of Catholicism by the Portuguese and disseminated by the monarchs of Kongo themselves. This historical context evidences the results of these cultural contacts between the Portuguese and the Bakongo and allows us to trace another historiographical perspective of the small sculptures of saints-amulets found in Brazil, making it possible to identify them within an expanded and significant cultural scope for understanding the circulation of an aesthetic canon.

https://doi.org/10.20396/modos.v6i1.8666566
PDF (Português (Brasil))

References

AGUILAR, N. (org.) Mostra do redescobrimento: negro de corpo e alma. Catálogo de exposição. São Paulo: Associação Brasil 500 anos Artes Visuais, 2000.

AGUILAR, N. Mostra do redescobrimento: arte afro-brasileira. Catálogo de exposição. São Paulo: Associação Brasil 500 anos Artes Visuais, 2000.

ARAUJO, E. (org.). Benedito das Flores e Antônio do Categeró. Catálogo de exposição. São Paulo: Museu de Arte Sacra de São Paulo, 2011.

ARAUJO, E. Os herdeiros da noite: fragmentos do imaginário negro. Catálogo de exposição. Pinacoteca de São Paulo: São Paulo, 1995.

ARAÚJO, R. et al. A outra África: trabalho e religiosidade. Catálogo de exposição. São Paulo: Museu de Arte Sacra de São Paulo, 2020.

BATISTA, M. R. (org.). Coleção Mário de Andrade: religião e magia, música e dança, cotidiano. São Paulo: Editoria da Universidade de São Paulo/Imprensa Oficial de São Paulo, 2004.

BATSÎKAMA, P. O reino do Kongo e sua origem meridional. Luanda: Universidade Editora, 2011.

COCOTLE, B. C. Nós prometemos descolonizar o museu: uma revisão crítica da política museal contemporânea. In: MASP – Afterall: arte e descolonização, 2019. Disponível em https://www.masp.org.br/uploads/temp/temp-X87a1s0ahKuQghS3VJ4D.pdf. Acesso em: junho de 2021.

COSTA, P. de F. Sinfonia de objetos: a coleção de Ema Gordon Klabin. São Paulo: Iluminuras, 2007.

ETZEL, E. Imagem sacra brasileira. São Paulo: Melhoramentos, 1979.

ETZEL, E. Imagens religiosas de São Paulo: apreciação histórica. São Paulo: Melhoramentos, 1971.

FARIAS, J. Niger sed formosus: a construção da imagem de São Benedito. 2017. Dissertação (Mestrado em História da Arte) – EFLHC, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://ppg.historiadaarte.sites.unifesp.br/images/dissertacoes/2017/JOYCE_FARIAS_DE_OLIVEIRA_compressed.pdf. Acesso em: maio de 2021.

FRANCO, A. Santo António/Toni Malau. In: Masterpieces: Pegadas dos portugueses no mundo. ARPAP: Lisboa, 2010.

FROMONT, C. The Art of Conversion: Christian Visual Culture in the Kingdom of Kongo. Chapel Hill: The University of Carolina Press, 2014.

HERSTAL, S. Imagens religiosas do Brasil. São Paulo: ed. do autor, 1956.

LAMMA, A. (org.). Kongo: Power and Majesty. Nova Iorque: The Metropolitan Museum of Art. /Yale University Press, 2015.

LARA, S. H. Conectando historiografias: a escravidão africana e o Antigo Regime na América portuguesa. In: BICALHO, M. F.; FERLINI, V. L. A. (orgs.). Modos de governar: Ideias e práticas políticas no Império português, séculos XVI a XIX. 2ª ed. São Paulo: Alameda, 2005.

LEMOS, C. A imaginária dos escravos de São Paulo. In: ARAUJO, E. (org.). A mão afro-brasileira: significado da contribuição artística e histórica. Catálogo de exposição. São Paulo: Tenenge, 1988.

LEMOS, C. Índios e negros. In: A Imaginária Paulista. Catálogo de exposição. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2000.

LUNA, F.V; KLEIN, H. S. Evolução da sociedade e economia escravista de São Paulo de 1750 a 1850. São Paulo: EDUSP, 2005.

MACGAFFEY, W. Kongo Culture: The conceptual challenge of the particular. Bloommington and Indianopolis: Indiana University Press, 2000.

MIGNOLO, W. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 32 n. 94, 2017.

MIGNOLO, W.; GÓMEZ, P. P. Estéticas Decoloniales. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2012. Disponível em: https://adelajusic.files.wordpress.com/2012/10/decolonial-aesthetics.pdf. Acesso em: abril de 2021.

PIRES, C. Conversas ao pé do fogo. Edição fac-similar. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 1987.

ROJAS, R.; CRESPÁN, J. L.; TRALLERO, M. Os museus no mundo. Rio de Janeiro: Salvat, 1979.

SAIA, L. Escultura popular de madeira. Revista de Pesquisa em Arquitetura e Urbanismo, São Paulo, n.18-19, p. 230-239, 2014.

SLENES, R.W. Malungu, ngoma vem! África coberta e descoberta do Brasil. Revista USP, São Paulo, v. 12, p. 48-67, 1992.

SOUZA, M. de M. Santo Antônio de nó-de-pinho e o catolicismo afro-brasileiro. Tempo, Niterói, v. 6, n. 11, p. 171-188, jul. 2001.

THOMPSON, R. F. Flash of the spirit/Arte e filosofia africana e afro-americana. Trad.: Tuca Magalhães. São Paulo: Museu Afro Brasil, 2011.

THORNTON, J. A África e os africanos na formação do mundo atlântico (1400-1800). Trad.: Marisa Rocha Morta. Rio de Janeiro: Editora Campus / Elsivier, 2004.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Joyce Farias

Downloads

Download data is not yet available.