The difficult art of naming oxen
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Titles
Conceptual art
Word and image
Tautology
Narrative in visual arts

How to Cite

CADOR, Amir Brito. The difficult art of naming oxen: the attribution of titles to artworks . MODOS, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 59–90, 2022. DOI: 10.20396/modos.v6i2.8667337. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8667337. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

The article discusses the importance of titles in works of visual arts as a constitutive element of the work. We present historical, theoretical and critical aspects associated with the act of naming artworks. From a diverse sample of works (paintings, performances, installations, photographs, objects, artist's books) from different periods, we elaborated a typology of titles: narrative, descriptive, poetic, ironic, tautological. As a source of information, we use testimonials and interviews with artists who comment on the titles in their works. Michel Butor's essay "Words in Painting" was the starting point for this text, originally written to accompany a translation of the essay.

https://doi.org/10.20396/modos.v6i2.8667337
PDF (Português (Brasil))

References

ARCHER, M. Arte Contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BUTOR, M. Les mots dans la peinture. In: _____. Repertoire IV. Paris: Éditions de Minuit, 1974.

CALDAS, W. Manual de Ciência Popular. Rio de Janeiro: Funarte, 1982.

DUARTE, P. S. Waltercio Caldas. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.

ERNST, M. Écritures. Paris: Gallimard, 1970.

FLUSSER, V “Indagações sobre a origem da língua”. In: SALZTEIN, S. (org.) No vazio do mundo. São Paulo: Galeria de Arte do SESI,1996.

FOUCAULT, M. Isto não é um cachimbo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.

GÁLLEGO, J. Arte abstracto español. Fundación Juan March, Madri, 1983.

GOMBRICH, E. H. “Image and word in Twentieth-Century Art”. In: Topics of our time: Twentieth-Century issues in learning and in art. Berkeley; Los Angeles: Univ. of California, 1991, p.162-187.

HERZOG, H. A beleza do real. ARS (São Paulo), São Paulo, v. 3, n. 5, p. 50-77, 2005. https://doi.org/10.1590/S1678-53202005000100004.

HOEK, L. “Le titre à l´oeuvre. Manet, modernisme et institutions”. In: HEUSSER, M. et al. Text and visuality – word & image interactions III. Amsterdam: Rodopi, 1999.

KEULEN, S. van. The origin of the title. Kunst & Museumjournaal, vol. 5-6, 1994.

KOTZ, L. Words to Be Looked At: language in 1960s Art. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2007.

KUH, K. Diálogo com a arte moderna. Rio de Janeiro: Lidador, 1965.

LANEYRIE-DAGEN, N. "Os gêneros pictóricos". In: LICHTENSTEIN, J. A pintura: textos essenciais. vol. 10: Os gêneros pictóricos. São Paulo, Editora 34, 2006.

MANGUEL, A. Lendo imagens: uma história de amor e ódio. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

MORLEY, S. Writing on the Wall: word and image in modern art. Berkeley: University of California Press, 2005.

OWENS, C. O impulso alegórico: sobre uma teoria do pós-modernismo. Arte & Ensaios: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Rio de Janeiro, EBA/UFRJ, ano XI, n. 11, p. 112-125, 2004.

SCHWARTZ, A. O Grande Vidro e os Readymades, Mesmo. Marcel Duchamp: 19ª Bienal de São Paulo – Utopia versus Realidade. São Paulo: Fundação Bienal, 1987. Catálogo de exposição.

STALLABRASS, J. High Art Lite: British Art in the 1990s. London: Verso, 1991.

WOOD, P. Arte Conceitual. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Amir Brito Cador

Downloads

Download data is not yet available.