The black agent as a factor in Brazilian modernization
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Manuel Querino
Arthur Timótheo da Costa
K. Lixto
Martiniano Eliseu do Bonfim
Mestre Didi

How to Cite

CONDURU, Roberto. The black agent as a factor in Brazilian modernization. MODOS, Campinas, SP, v. 6, n. 1, p. 412–431, 2022. DOI: 10.20396/modos.v6i1.8667440. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8667440. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

From the text “The black colonist as a factor of Brazilian civilization,” published by Manuel Querino in 1918, the article connects both African and Afro-Brazilian cultures, in general, as well as people of African descent and their achievements, in particular, as crucial factors of modernization art in Brazil, between the end of the 19th century and the middle of the 20th century. These contributions are still not properly recognized critically, institutionally and publicly. Without acknowledging its Afro/Black dimensions, modernity in Brazil remains incomplete.

https://doi.org/10.20396/modos.v6i1.8667440
PDF (Português (Brasil))

References

AMANCIO, K. A.de O. Reflexões sobre a pintura de Arthur Timotheo da Costa. Tese (Doutorado em História) – Faculdade de Filosofia, letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2016.

ARAUJO, A. L. Enjeux politiques de la mémoire de l’esclavage dans l’Atlantique Sud. Lusotopie, Aix-en-Provence, v. XVI, n. 2, p. 107-131, 2009.

BITTENCOURT, R. Um dândi negro: o retrato de Arthur Timótheo da Costa de Carlos Chambelland. Tese (Doutorado em História). Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, 2015.

BRANCATO, J. V. R. Natureza-morta e paisagem na crítica de arte de Adalberto Mattos, 19&20, Rio de Janeiro, v. XIV, n. 1, jan.-jun. 2019. Disponível em: http://www.dezenovevinte.net/criticas/jvrb_adalbertomattos.htm.

CARDOSO, R. The problem of race in Brazilian painting, c. 1850-1920. Art History, London, v. 38, n. 3, p. 488-511, jun. 2015.

CARDOSO, R. Modernity in black and white. Art and image, race and identity in Brazil, 1890-1945. Cambridge: Cambridge University Press, 2021.

CARNEIRO DA CUNHA, M. Da senzala ao sobrado: arquitetura brasileira na Nigéria e na República Popular do Benim. São Paulo: Nobel; Edusp, 1985.

CARNEIRO DA CUNHA, M. Negros, estrangeiros: os escravos libertos e sua volta à África. São Paulo: Brasiliense, 1985.

CONDURU, R.; FERREIRA, F. Carnaval à Madureira: modernisme et fête populaire au Brésil. In: BOTTELDOORN, E.; FERREIRA, F. (orgs.). Samba etc. Carnaval du Brésil. Binche: Musée International du Carnaval et du Masque, 2011. p. 64-67.

Entre a cabeça e a terra – arquitetura dos Agudás no golfo do Benim, Arte & Ensaios, Rio de Janeiro, v. 24, p. 144-161, 2012.

CONDURU, R. Sobrevivência e invenção: conexões artísticas a partir das relações entre África e Brasil (2012). In: COCCHIARALE, F.; SEVERO, A.; PANITZ, M. (orgs). Artes Visuais. Rio de Janeiro: Funarte, 2017. p. 547-559.

CONDURU, R. Formações transatlânticas – Mestre Didi, Martiniano do Bonfim e a arte da África no Brasil desde os oitocentos, 19&20, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, 2021.

DEALTRY, G. Corpos Transgressores: uma leitura do “povo” na Belle Époque pelo traço de Calixto Cordeiro. Rio de Janeiro: Fundação Biblioteca Nacional, 2007.

EULÁLIO, A. A aventura brasileira de Blaise Cendrars. São Paulo: Edusp-Imprensa Oficial-Fapesp, 2001.

GOMES, N. C. A. Três retratos em um retrato: No ateliê, de Arthur Timótheo da Costa. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 28, 2020, p. 1-41.

GOTLIB, N. B. Tarsila do Amaral: a modernista. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 1997.

GURAN, M.; CONDURU, R. Architecture Agouda au Bénin et au Togo. Rio de Janeiro: Edições Fotorio, 2016.

K. LIXTO. S. t. [Autocaricatura], s. d. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2021. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra21627/autocaricatura-de-k-lixto. Acesso em: 22 maio 2021. Verbete da Enciclopédia.

K. LIXTO. O Baile Rico, 1905a. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2021. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra9861/o-baile-rico. Acesso em: 22 de maio de 2021. Verbete da Enciclopédia.

K. LIXTO. O Baile Pobre, 1905b. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2021. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/obra9677/o-baile-pobre. Acesso em: 22 de maio de 2021. Verbete da Enciclopédia.

L. C. A Capoeira. Kosmos, Rio de Janeiro, ano 3, n. 3, mar. 1906.

LEITE, E.; CARAMURU. Samba da Arraia Meuda. Rio de Janeiro: Viúva Guerreiro & Cia, 1921. Partitura musical.

LUSSAC, R. M. P. Entre o crime e o esporte: a capoeira em impressos no Rio de Janeiro, 1890-1960. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2016.

MARAFATTO, M. Brazilian houses Nigeriane = Nigerian Brazilian houses. Lagos: Instituto Italiano di Cultura, 1983.

MAURICIO, J. Itinerário das Artes Plásticas, Correio da Manhã, Rio de Janeiro, n. 22.607, 16 dez. 1966. 2˚ Caderno, p. 2.

MICELI, S. Nacional estrangeiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

OKOYE, I.S. African Reimaginations: Presence, Absence, and New Way Architecture. In: SALAMI, G.; BLACKMUN VISONA, M. (org.). A companion to modern African art. Chichester; West Sussex: Wiley Blackwell, 2013. p. 113-134.

QUERINO, M. As artes na Bahia: escorço de uma contribuição histórica. Salvador: Typ. e Encadrnação do Lyceu de Artes e Offícios, 1909.

QUERINO, M. Artistas baianos: indicações biográficas. Revista do Instituto Geográfico e Histórico da Bahia, v. 31, p. 93-115, 1909.

QUERINO, M. A raça africana e os seus costumes na Bahia. In: Congresso Brasileiro de Geografia, 5. Anais [...]. Salvador: SGRJ, 1916.

QUERINO, M. O colono preto como fator da civilização brasileira. In: Congresso Brasileiro de Geografia, 6. Anais [...]. Salvador: SGRJ, 1918.

QUERINO, M. A arte da culinária na Bahia. Bahia: Papelaria Brasileira, 1928.

TERÍBA, A. Using Notions of Beauty to Remember and Be Known in the Bight of Benin and Its Hinterland. Pidgin Magazine, Princeton, v. 11, p. 246-255, 2012.

TERÍBA, A. Afro-Brazilian Architecture in Southwest Colonial Nigeira (1890s-1940s). Tese (Doutorado em Filosofia). Department of Art and Archeology, Princeton University, 2017.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Roberto Conduru

Downloads

Download data is not yet available.