Flower of silence and haunt
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Perseverança Collection
Quebra do Xangô
Haunted art
Image and memory
Afro-religious collections

How to Cite

ALMEIDA, Anderson. Flower of silence and haunt: Memories intertwined in the Coleção Perseverança. MODOS, Campinas, SP, v. 6, n. 1, p. 150–173, 2022. DOI: 10.20396/modos.v6i1.8667476. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8667476. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This article talks about a collection, its burning, the fire that partially consumed it; from the memories that surround it, from the silenced stories, from the unrevealed layers. It also speaks of traces, marks left by black men and women who lived in the state of Alagoas and, with their crafting techniques, built the sacred, the famous xangôs. Thus, we propose a brief account of the hunt, based on some objects from the Coleção Perseverança, the result of the factual Quebra do Xangô from 1912.

https://doi.org/10.20396/modos.v6i1.8667476
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, C. D. A flor e a náusea. In: Antologia poética. 12 ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1978, p.14-16.

BEZERRA, E. Manifesto sururu: por uma antropofagia das coisas alagoanas. Maceió: Editora Viva, 2014.

BRASIL. DECRETO Nº 847, DE 11 DE OUTUBRO DE 1890. Promulga o Código Penal. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1851-1899/d847.htm. Acesso em: 5 out. 2021.

CONDURU, R. Pérolas negras – primeiros fios: experiências artísticas e culturais nos fluxos entre África e Brasil. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013.

DANTAS, B. G. Vovó nagô e papai branco: usos e abusos da África no Brasil. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

DIDI-HUBERMAN, G. A imagem queima. Helano Ribeiro (Trad.). Curitiba: Medusa, 2018.

FERNANDES, G. O sincretismo religioso no Brasil. São Paulo: Guaíra, 1941.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Luiz Felipe Baeta Neves (Trad.). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

JORNAL DE ALAGOAS. Bruxaria: xangô em acção – a oligarchia e o ‘oghum’. O povo invade os covis – Documentos preciosos – um bode sacrificado – Exposição de ídolos e bugigangas, Jornal de Alagoas, n. 24, ano V. Maceió, 04 fev. 1912, p. 1.

MALTA, M. Objetos religiosos, uma coleção, algumas biografias: fé e arte na coleção Ferreira da Neves. In: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE: Arte em Ação, 36., 2016, Campinas. Anais eletrônicos... Campinas: CBHA, 2017, p.361-371. Disponível em: http://www.cbha.art.br/coloquios/2016/anais/pdfs/3_marize%20malta.pdf. Acesso em: 11 jul. 2021.

RODRIGUES, N. O Animismo fetichista dos negros bahianos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1935.

VALLE, A. Religiões afrobrasileiras, cultura visual e iconoclastia. Concinnitas, Rio de Janeiro, v. 21, n. 17, p. 140-162, 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/46808. Acesso em: 4 maio 2021.

VIEIRA COSTA, G. Estética assombrada: um olhar sobre a produção artística contemporânea na Amazônia brasileira. Revista Pós, Belo Horizonte, v. 4, n. 7, p. 117 - 130, maio 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15657. Acesso em: 5 mai. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Anderson Almeida

Downloads

Download data is not yet available.