The same exhibition, different conceptual drives
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Expography
Curatorship
Popular Material culture
Sao Paulo museum of art
The hand of the brazilian people

How to Cite

FABRIS, Yasmin; CORRÊA, Ronaldo de Oliveira. The same exhibition, different conceptual drives: reflections on the reenactment of the A Mão do Povo Brasileiro. MODOS, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 20–57, 2022. DOI: 10.20396/modos.v6i2.8668469. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8668469. Acesso em: 15 may. 2024.

Abstract

The exhibition A Mão do Povo Brasileiro was presented for the first time in 1969 at the inauguration of the new building of the São Paulo Museum of Art (MASP) on Avenida Paulista. The curatorial and expographic strategies, developed by the Italian architect Lina Bo Bardi, proposed an arrangement of artifacts in thematic groups, forming a taxonomy of the Brazilian material culture. In 2016, after an administrative and conceptual restructuring at MASP, the show was reassembled, in the same exhibition room, respecting the original expography and curatorship. This text aims to describe how the new exhibition took place in order to understand the conceptual actions carried out at the time. The method that based this investigation was a document review, revisiting documents located at the MASP Research and Documentation Center and at the Bardi Institute Archive, in addition to reviewing the contemporary exhibition catalog and texts produced by the curators and by the critics. We demonstrate, based on this research, that the new presentation of the exhibition sought to trigger the concept of decoloniality, supported not only by the exhibition of popular and ordinary artifacts at a Museum of Art, but by the link and emphasis given to Lina Bo Bardi in the analysis / texts elaborated from the show.

https://doi.org/10.20396/modos.v6i2.8668469
PDF (Português (Brasil))

References

AGUIAR, A.R.D. de. Lina Bo Bardi e a Atualidade do Cavalete de Cristal. 2015. 142 f. Dissertação (Mestrado em Design e Arquitetura). São Paulo: Universidade de São Paulo, 2015.

ANELLI, Renato. O Museu de Arte de São Paulo: o museu transparente e a dessacralização da arte. Revista Arquitextos. Set. 2009b. Disponível em: http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/10.112/22%CB%83. Acesso em: 10 mar. 2019.

ARTEINFORMADO. Julieta González. Disponível em: https://www.arteinformado.com/guia/f/julieta-gonzalez-159701 Acesso em: 12 fev. 2019.

BARDI, P.M. Musées hors des limites. Revista Habitat, São Paulo n. 4, 1951, p.50.

BO BARDI, L. Explicações sobre o museu de arte. In: PEDROSA, A.; PROENÇA, L. (Orgs.). Concreto e cristal: o acervo do MASP nos cavaletes de Lina Bo Bardi. Rio de Janeiro: Cobogó, 2015, p. 135-136.

BRULON, B. Descolonizar o pensamento museológico: reintegrando a matéria para re-pensar os museus. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, v. 28, p.1-30, 2020.

CANAS, A. T. MASP: Museu laboratório. Projeto de museu para a cidade: 1947-1957. 2010. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo). São Paulo, FAU/USP, 2010.

CARVALHO, A. M. A. de. Instalação como problemática artística contemporânea: os modos de espacialização e especificidade do sítio. Tese (Doutorado em Artes Visuais). Porto Alegre : IA/UFRGS, 2005.

CHAUÍ, M. Conformismo e resistência: aspectos da cultura popular no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1994.

COLECCIÓN CISNEROS. Tomás Toledo. 2019. Disponível em: https://www.coleccioncisneros.org/authors/tom%C3%A1s-toledo. Acesso em: 10 mar. 2019.

CYPRIANO, F. Reencenação confirma que Masp só vê passado. Folha de São Paulo. São Paulo, 6 set 2016. Acontece 1.

ESCOBAR, T. El mito del arte y el mito del pueblo. Cuestiones sobre arte popular. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ariel, 2014.

ESCOBAR, T. Os outros espaços do museu. In: PEDROSA, A.; TOLEDO, T. (Orgs.). A Mão do Povo Brasileiro, 1969/2016. São Paulo: MASP, 2016; p. 94-99.

FABRIS, Y. A Mão do Povo Brasileiro: cultura material popular e os projetos modernizadores brasileiros (1969 e 2016). Tese (Doutorado em Design). Curitiba, UFPR, 2021.

GARCÍA CANCLINI, N. As culturas populares no capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1983.

GONÇALVES FILHO, A. 'A Mão do Povo Brasileiro', que Masp abrigou em 1969 e provocou polêmica, ganha nova montagem. O Estado de São Paulo. São Paulo, 2 set. 2016. Caderno 2.

GONZÁLEZ, J. A arquitetura de playgrounds. Da lógica do espaço à lógica do lugar. In: PEDROSA, A.; PROENÇA, L.; GONZÁLEZ, J. Playgrounds 2016. São Paulo: MASP, 2016a. p. 21-30.

GONZÁLEZ, J. Quem não tem cão caça com gato. In: PEDROSA, A.; TOLEDO, T. (orgs.). A Mão do Povo Brasileiro, 1969/2016. São Paulo: MASP, 2016b. p. 38-49.

LAGROU, E. Arte ou artefato? Agência e significado nas artes indígenas. PROA Revista de Antropologia e Arte, v.1, n. 2, p. 1-26, Campinas, 2010.

LATORRACA, G. Prática museológica libertadora. Revista Select. Jun-Jul 2016, p. 80-83.

MARTÍ, S. Masp recria histórica mostra de arte popular. Folha de São Paulo. 1 set. 2016. Ilustrada. Caderno 6.

MARTINS, H.; PEDROSA, A. Introdução. In: PEDROSA, A.; TOLEDO, T. (Orgs.). A Mão do Povo Brasileiro, 1969/2016. São Paulo: MASP, 2016. p. 28-29.

MASCELANI, A. O mundo da arte popular brasileira: Museu Casa do Pontal. Rio de Janeiro: Museu Casa do Pontal, 2002.

MIGNOLO, W. Museus no horizonte colonial da modernidade: Garimpando o museu (1992) de Fred Wilson. Museologia & Interdisciplinaridade, v. 7, n. 13, p. 309-324, 2018.

MIGNOLO, W. Museos y (De)colonialidad. Conferência online promovida pela CECA-LAC, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=2-RWgcVDBXI. Acesso: em 14 de março de 2021.

OLIVA, F. A presença da reencenação em exposições de arte contemporânea a partir dos anos 2000. Anais do 26o Encontro da Associação Nacional dos Pesquisadores em Artes Plásticas. Campinas, 2017, p. 3920-3943.

PEDROSA, A. A Mão do Povo Brasileiro, 1969/2016. In: PEDROSA, A.; TOLEDO, T. (orgs.). A Mão do Povo Brasileiro, 1969/2016. São Paulo: MASP, 2016a. P. 32-38.

PEDROSA, A. Concreto e cristal: aprendendo com Lina. In: PEDROSA, A.; PROENÇA, L. (orgs.). Concreto e cristal: o acervo do MASP nos cavaletes de Lina Bo Bardi. Rio de Janeiro: Cobogó, 2015. p. 14-21.

PEDROSA, A. Histórias no Masp. Revista Select. 5 out. 2018. n. 40. Disponível em: https://www.select.art.br/historias-no-masp/. Acesso em: 4 jan. 2020.

PEDROSA, A. Playgrounds: campos de jogo, terrenos de brincadeira. In: PEDROSA, A.; PROENÇA, L.; GONZÁLEZ, J. Playgrounds 2016. São Paulo: MASP, 2016b. p. 4-13.

PEDROSA, A.; OLIVA, F. Editorial. In: PEDROSA, A.; OLIVA, F. MASP. Boletim do Museu de Arte de São Paulo 6. São Paulo: MASP, 2016. p.4-7.

PRICE, S Arte primitiva em centros civilizados. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2000.

PROENÇA, L. Mediação no MASP, mediação como jogo. In: PEDROSA, A.; PROENÇA, L.; GONZÁLEZ, J.. Playgrounds 2016. São Paulo: MASP, 2016. p. 14-19.

SARDENBERG, R.. A mão de Lina e a preguiça. Uma crítica à exposição do Masp. Folha de São Paulo, 25 set. 2016, Ilustríssima 3.

TOLEDO, T. Os trabalhos d'A Mão do Povo Brasileiro. In: PEDROSA, A.; TOLEDO, T. (Orgs.). A Mão do Povo Brasileiro, 1969/2016. São Paulo: MASP, 2016, p. 49-58.

VÁZQUEZ, R. El Museo, Decolonialidad y el Fin de la Contemporaneidad. Otros Logos - Revista de Estudios Críticos. Neuquén, Argentina, n. 9, p. 46-61, 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Yasmin Fabris, Ronaldo de Oliveira Corrêa

Downloads

Download data is not yet available.