Banner Portal
Mapping of the phenomenological method in education research in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Phenomenology
Research methodology
Education research

How to Cite

BELO, Rafael; MERCADO, Luís Paulo Leopoldo. Mapping of the phenomenological method in education research in Brazil. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 136–166, 2022. DOI: 10.20396/rfe.v14i1.8668099. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8668099. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper to map the production of Brazilian dissertations and theses that proposed the use of Phenomenology as a research method in the area of Education. The survey was conducted at the Capes (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel of the Ministry of Education of Brazil) Thesis and Dissertation Bank, with a record of 1.142, of which 89 studies were analyzed, referring to researches oriented by researchers with the largest number of orientations in this perspective. It was found that studies in the field of education situate phenomenology with great diversity, in terms of the framework used and its methodological procedures.

https://doi.org/10.20396/rfe.v14i1.8668099
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Inez Silva de et al. O caminhar da Enfermagem em Fenomenologia: revisitando a produção acadêmica. Revista Eletrônica de. Enfermagem, 11(3), p.695-699, 2009. Disponível em: http://www.fen.ufg.br/revista/v11/n3/v11n3a30.htm. Acesso em: 25 out, 2019.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Fenomenologia, confrontos e avanços. São Paulo: Cortez, 2000.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. (Org.). Pesquisa qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani.; ESPÓSITO, Vitória H. C. Pesquisa qualitativa em educação: um enfoque fenomenológico. Piracicaba, SP: Ed. UNIMEP, 1994.

CAPALBO, Creusa. Fenomenologia e Educação. Forum educional, 14 (13), p. 41-61, 1990. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/fe/article/view/61119. Acesso em: 05 ago. 2019.

DECASTRO, Thiago G.; GOMES, William B. Aplicações do método fenomenológico à pesquisa em psicologia: tradições e tendências. Estududos de Psicologia, 28 (2), p. 153-161, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2011000200003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 24 out. 2019.

FINLAY, Linda. Debating phenomenological research methods. Phenomenology & Pratice, Alberta-Canada, v.3, n.1, p. 6-25, 2009. Disponível em: https://journals.library.ualberta.ca/pandpr/index.php/pandpr/article/view/19818. Acesso em: 8 ago.2019.

FONSECA, Afonso H. Lisboa da. Compreensão. Maceió: 2019, no prelo.

GAMBOA, S. Pesquisa qualitativa: superando tecnicismos e falsos dualismos. Contrapontos. Revista de Educação da Universidade de Vale do Itajaí, Vale do Itajaí, v. 3, n.3, set/dez. 2003, p.393-406. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/735. Acesso em: 5 out. 2019.

GIORGI, Amedeo. Sobre o método fenomenológico utilizado como modo de pesquisa qualitativa nas Ciências Humanas: teoria, prática e avaliação. In: POUPART, Jean; et. e tal. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008, p. 386-409.

LIMA, José Antonio. Joel Martins: ensaio biográfico sobre um educador. 2005. Dissertação (Mestrado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

MARTINS, Joel; BICUDO, Maria A. V. A pesquisa qualitativa em psicologia, fundamentos e recursos básicos. São Paulo: Educ, 1989.

MARTINS, Joel; BICUDO, Maria A. V. Estudos sobre existencialismo, fenomenologia e educação. São Paulo: Moraes, 1983.

MOREIRA, Daniel A. O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Pioneira Thomson, 2002.

ROACH, Eduardo F. Abordagem fenomenológico-hermenêutica e pesquisa em educação: um estudo de vigilância epistemológica. Educação Temática Digital, Campinas, v.10, n.1, p. 198-226, dez. 2008. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1024 Acesso em: 05 out. 2019.

ROJAS, Jucimara; FONSECA, Regina B.; SOUZA, Rosana S. Fenomenologia e rigor na pesquisa educacionao: a experiência da UFMS. In: Seminário Internacional de Pesquisa e Estudos Qualitativos, 4, 2010. Rio Claro-SP. Anais do IV SIPEQ. Rio Claro-SP: Unesp, 2010.

SILVA, Rosilda V.; OLIVEIRA, Walter F. O método fenomenológico nas pesquisas em saúde no Brasil: uma análise de produção científica. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 16, n. 3, p.1421-1441, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462018000301421&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 22 out. 2019.

SILVA, Régis H. DOS R.; GAMBOA, Silvio S. Do esquema paradigmático à matriz epistemológica: sistematizando novos níveis de análise. ETD - Educação Temática Digital, v. 16, n. 1, p. 48-66, 28 abr. 2014. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1329. Acesso em: 26 jul. 2020.

VAN MANEN, Max. Phenomenology of practice. Phenomenology & Pratice, Alberta-Canada, v.1, n.1, p. 11-30, 2007. Disponível em: https://journals.library.ualberta.ca/pandpr/index.php/pandpr/article/view/19803 Acesso em: 10 ago. 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.