Banner Portal
Historical-critical pedagogy within the framework of counter-hegemonic pedagogical ideas
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Critical educational theory
Dermeval Saviani.
Socialist pedagogy

How to Cite

GAMA, Carolina Nozella; ALBUQUERQUE, Joelma de Oliveira; TAFFAREL, Celi Nelza Zülke. Historical-critical pedagogy within the framework of counter-hegemonic pedagogical ideas. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 10–35, 2022. DOI: 10.20396/rfe.v14i1.8668571. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8668571. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article aims to point out the contributions of Historical-Critical Pedagogy, within the framework of counter-hegemonic pedagogical ideas, guiding the understanding of the educational phenomenon, contributing to the change of pedagogical practice, in the sense of articulating it to the interests of the working class. Considering the relevance of the elaborations developed collectively about the PHC, which range from the holding of events, courses and disciplines, books, articles, theses and dissertations, we indicate the need for balances of the production of knowledge, which enter into the analysis of the content of these productions, indicating advances and possible gaps to be collectively assumed.

https://doi.org/10.20396/rfe.v14i1.8668571
PDF (Português (Brasil))

References

GAMA, C. N..; MARSIGLIA, A. C. G. Dermeval Saviani: produção acadêmica e história de uma vida dedicada à educação. In: PASQUALINI, J. C.; TEIXEIRA, L. A.; AGUDO, M. de M. (Org.). Pedagogia histórico-crítica: legado e perspectivas. Uberlândia: Navegando Publicações, 2018.

CONFERÊNCIA NACIONAL POPULAR DE EDUCAÇÃO (CONAPE). Lançamento Conferência Nacional Popular de Educação. Manifesto em prol da democracia e da educação transformadora. Brasília: Conape, 2017. Disponível em: https://www.cnte.org.br/images/stories/2017/manifesto_de_lancamento_da_conapef. pdf. Acesso em: 18 fev. 2022.

DUARTE, N. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões?: quatro ensaios crítico-dialéticos em filosofia da educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2003.

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

PINTO, G. A. A organização do trabalho no século 20: taylorismo, fordismo e toyotismo. São Paulo: Expressão Popular, 2007.

SÁNCHEZ GAMBOA, S. O debate da pós-modernidade: as teorias do conhecimento em jogo. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 2, n. 2, p. 74–98, 2010. DOI: 10.20396/rfe.v2i2.8635492. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8635492. Acesso em: 27 fev. 2022.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2008a.

SAVIANI, D. Teorias pedagógicas contra-hegemônicas no Brasil. Rev. do Centro de Educação e Letras da UNIOESTE, Foz do Iguaçu, v. 10, n. 2, p. 11-28, 2008b.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Filosofia e Educação

Downloads

Download data is not yet available.