Banner Portal
Previous knowledge of paleontology and geology of recently enrolled students in Biological Sciences and Geology undergraduate courses of universities of Rio de Janeiro state
Camadas rítmicas da Formação Irati, Permiano da Bacia do Paraná
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teaching
Geosciences
University graduate
Quiz
Knowledge

How to Cite

DUARTE, Sarah Gonçalves; SANTOS, Nayara de Macedo dos; BANDEIRA, Luana Graziella; MARTINS, Claudia Maria Magalhães Ribeiro; PEREIRA, Marcos Gervásio; CAETANO, Lúcio Carramillo. Previous knowledge of paleontology and geology of recently enrolled students in Biological Sciences and Geology undergraduate courses of universities of Rio de Janeiro state. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 15, p. e019033, 2019. DOI: 10.20396/td.v15i0.8654529. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8654529. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The teaching of Paleontology and Geology is relevant, however, still insufficiently and limitedly worked in basic education. Nowadays, education experts already affirm the importance of ascertaining the students' previous knowledge, including graduation, so that the process of teaching-learning it will be efficient. A research through a questionnaire was carried out to know about the previous knowledge of the students newly initiated in the courses of Biological Sciences and Geology of Rio de Janeiro, in relation to Paleontology and Geology. The results obtained pointed to problems in the teaching of these areas, because the students confused Paleontology with Archeology, have the concept of fossils limited to bones and do not have clear notions about the area of Geology, in general. This research is relevant as an alert to teachers of basic education about the importance of teaching geosciences in high school and fundamental and for undergraduate teachers to worry about knowing the prior knowledge of studants to better refer them.

https://doi.org/10.20396/td.v15i0.8654529
PDF (Português (Brasil))

References

Compagnon J. M., Maciel E. S.; Cidade M P; Melo R. M.; Costa, E. R., Feltran, R. B. 2016. Ciência alimentando o Brasil A Paleontologia no processo de Ensino Aprendizagem dos alunos do 7º Ano da sede do município de Boa Vista, Roraima In:.XI Semana Nacional de Ciência e Tecnologia no Estado de Roraima – SNCT-RR, 11. Anais... Roraima. URL: https://even3storage.blob.core.windows.net/anais/36019.pdf. Acesso: 16.12.2018.

Duarte S.G., Arai M., Passos N.Z.G., Dolores M.W. 2016. Paleontologia no ensino básico das escolas da rede estadual do Rio de Janeiro: uma avaliação crítica. Anuários do Instituto de Geociências da UFRJ, 39(2): 124-132. doi: https://doi.org/10.11137/2016_2_124_132

Duarte S.G., Martins C.M.M.R., Bandeira L.G., Carramillo L.C, Gervásio C.M., Wanderley M.D. 2018. Experiência interdisciplinar na educação básica e na formação de professores: Artes, Biologia e Geociências. Terræ Didatica, 14(3): 245-255. doi: https://doi.org/10.20396/td.v14i3.8652424.

Feijó N.; Delizoicov N. C. 2016. Professores da educação básica conhecimento prévio e problematização. Revista Retratos da Escola, 10 (19): 597-610. doi: 10.22420/rde. v10i19.643.

Lima M.R. 2005. O solo no ensino de ciências no nível fundamental. Ciência & Educação, 11(3): 383-394. doi: 10.1590/S1516-73132005000300004.

Izaguirry B. B. D., Ziemann D. R., Muller R. T., Dockhorn J., Pivotto O.L., Costa F.M., Alves B.S., Ilha A.L.R., Stefenon V.M., da Silva S.D. 2013. A paleontologia na escola: uma proposta lúdica e pedagógica em escolas do município de São Gabriel, RS. Cadernos da Pedagogia, 7(13): 2-16.

Marques E.O.; Nasser L. 2010. Planejamento de atividades didáticas a partir dos resultados de avaliações em larga escala. In: Encontro Nacional de Educação em Matemática, 10., Salvador, Brasil. Anais... Salvador. URL: http://www.pg.im.ufrj.br/pemat/03%20Elizabeth%20Ogliari.pdf. Acesso: 13.12.2018.

Mendes L.A.S., Nunes D.F., Pires E.F. 2015. Avaliação do conhecimento paleontológico com intervenção em escolas de ensino médio: um estudo de caso no Estado do Tocantins. Holos, 31(8): 384-396. doi: https://doi.org/10.15628/holos.2015.1991

Neves, C.E.B. 2007. Desafios da educação superior. Sociologias, 9(17):14-21.

Santos L. P. 2012. A relação da Geografia e o conhecimento cotidiano vivido no Lugar. Geografia Ensino & Pesquisa, 16(3):107-122.

Silveira C.P.L.; Dubow M.; Souza M. F.; Milani I. C. B.; Suzuki L. E. A. S. 2014. Conhecimento prévio de estudantes do ensino superior para a educação em solos. In: Reunião Sul-Brasileira de Ciência do Solo Fatos e Mitos em Ciência do Solo, 10, Pelotas, Brasil, Anais... Pelotas. URL: https://wp.ufpel.edu.br/rhima/files/2010/09/trab-9-3238-175-Caroline-Educação.pdf. Acesso: 13.12.2018.

Sousa R.C., da Silva I.R., dos Santos S.F., de Figueiredo A.E.Q, Fortier D. C. 2016. O ensino de Paleontologia nas escolas públicas estaduais de Floriano-PI na concepção dos docentes. In: III Congresso Nacional de Educação, Natal, Brasil. Anais... Natal. URL: http://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV056_MD4_SA18_ID10955_17082016193329.pdf. Acesso: 05.05.2018.

Tavares R. F. O. 2015. Integração da Educação Superior à Educação Básica: Uma experiência do PIBID no Ensino Médio. Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science, 4(3): 231-237. doi: 10.21664/2238-8869.2015v4i3. p231-237

Teixeira P. P. 2016. Ensino de evolução e religiosidade: o caso de duas escolas estaduais do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro (Tese de Doutorado). Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. URL: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/27465/27465.pdf. Acesso: 16.12.2018.

Terrae Didatica utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.