Banner Portal
Geoecological route at school
Entrada monumental da Gruta do Lago Azul, ricamente ornamentada por estalactites e estalagmites, situada no município de Bonito, a E da Serra da Bodoquena e a sudoeste do município de Miranda. A região serrana foi edificada em unidades carbonáticas dos grupos Cuiabá e Corumbá, de idade Neoproterozoica. Fotografia: Adriano Gambarini.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Conservation units
Interactive panels
Science education

How to Cite

CRISTIANO, Samanta da Costa; SILVA, Júlia Pires da; CUNHA, Ícaro Aronovich da; DALPIAZ, Maurício de Melo. Geoecological route at school : a proposal for the continuing education of teachers. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 16, p. e020006, 2020. DOI: 10.20396/td.v16i0.8655877. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8655877. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

A Geoecological Route winds through three Conservation Units of the Araranguá Coast, with interpretive panels placed in 2017, currently undergoing renovation. Panels are important allies for Science Education. In this study we present the experience of two courses aimed at local primary school teachers, with theory and field trip parts, as well as the filling of Google forms, which serve as a database for the co-creation of new content and layout of the panels. The authors observed that teachers were unaware of conservation and information instruments regarding the local natural environment, and that the main difficulty in making field trips is transportation. Participation of the teachers in the co-creation and articulation of transport solutions by the Department of Tourism of the municipality could stimulate the teachers to make more field trips in their teaching practices. Thus, they could contribute to the formation of critical and active citizens for conservation of the local natural environment.

https://doi.org/10.20396/td.v16i0.8655877
PDF (Português (Brasil))

References

Baldissera, A. (2001). Pesquisa-ação: uma metodologia do “conhecer” e do “agir” coletivo. Sociedade em Debate, 7(2), 5-25.

Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70. 225p.

Brasil. (1999). Lei nº 9.795, Política Nacional de Educação Ambiental, de 27 de abril de 1999. URL: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm. Acesso 02.02.2019.

Caetano, A. C., Gomes B. N., Jesus J. S., Garcia L. M., & Reis S. T. (2018). Interpretação Ambiental nas Unidades de Conservação Federais. Brasília: Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade (ICMBio). 38p.

Candotti, E. (2002). Ciência na educação popular. In: Massarani, L., Moreira, I. C., & Brito, F. (2002). Ciência e Público: caminhos da divulgação científica no Brasil. Rio de Janeiro: Casa da Ciência/UFRJ. p. 15-23.

Cristiano, S. C., Santos, I. A., Martinez, D. I., Nasser, P. C., Silva, J. P., Magano, M., & Melo, M. D. (2018). Interação da comunidade local com as ferramentas de conservação e divulgação da costa de Araranguá (Santa Catarina, Brasil). In: Anais de Resumos do VIII Encontro da Rede BRASPOR. Proc... AOCEANO, Rio Grande. URL: http://www.braspor2018.com.br/theme/images/ANAIS_BRASPOR_2018_final.pdf. Acesso 02.02.2019.

Cristiano S.C. (2018) Interfaces entre a Geoconservação e a Gestão Costeira no município de Araranguá (Santa Catarina, Brasil). Porto Alegre: Inst. Geoc. UFRGS. 252p. (Tese Doutorado).

Gil-Perez D., & Carvalho A. M. P. (2001). Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 5 ed. São Paulo: Ed. Cortez. 128p.

Gould, S. J. (1992). Viva o Brontossauro: reflexões sobre história natural. São Paulo: Companhia das Letras. 523 p.

Guimarães, T. O., Mariano, G., & Sá, A. A. (2017). Jogos “geoeducativos” como subsídio à Geoconservação no litoral sul de Pernambuco (NE Brasil): uma proposta. Terræ Didatica, 1(1), 31-43. doi: 10.20396/td.v13i1.8648626.

Mansur K.L. (2009). Projetos Educacionais para a Popularização das Geociências e para a Geoconservação. Geologia USP. 5: 63-74. URL: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-9087.v5i0p63-74.

Ministério do Meio Ambiente (MMA), Instituto Chico Mendes da Biodiversidade (ICMBio). (2009). Estratégia Nacional de Comunicação e Educação Ambiental em Unidades de Conservação – ENCEA. Brasília, DF. ICMBio/MMA. URL: http://www.icmbio.gov.br/educacaoambiental/images/stories/Politica/politica-encea/encea.pdf. Acesso 02.02.2019.

Pereira, R. G. F. A., Rios, D. C., & Garcia, P. M. P. (2016). Geodiversidade e Patrimônio Geológico: ferramentas para a divulgação e ensino das Geociências. Terræ Didatica, 12(3), 196-208. doi: 10.20396/td.v12i3.8647897.

Queiroz, R. M., Teixeira, H. B., Veloso, A. S., Terán, A. F., & Queiroz, A. G. (2011). Caracterização dos espaços não formais de educação científica para o ensino de ciências. In: Resumos do VIII Encontro Nacional em Pesquisa em Educação e Ciências. Proc... ABRAPEC, Campinas. URL: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R1579-2.pdf. Acesso 02.02.2019.

Santos, V. M. N. (2011). Educar no Ambiente: construção do olhar geocientífico e cidadania. São Paulo: Editora Annablume. 178p.

Semken, S. (2005). Sense of place and place-based intro­ductory geoscience teaching for American Indian and Alaska Native undergraduates. Journal of Geoscience Education. 53, 149-157. URL: https://www.uccs.edu/Documents/coga/semken05_sop.pdf. Acesso 02.02.2019.

Trofimov, V. T. (2006). New theoretical approach to determining the contents and evolution of geoecology, Geoekologiya, 2, 216-225.

Trofimov, V. T. (2009). The ecological geological system, its types and position in the structure of an ecosystem, Moscow University Geology Bulletin, 64(2), 111-115.

United Nations Educational Scientific and Cultural Organization / Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO). (1999). Declaração sobre a ciência e o uso do conhecimento científico. Versão adotada pela Conferência Budapeste, 1 de Julho de 1999. 26 p. URL: http://livros01.livrosgratis.com.br/ue000111.pdf. Acesso 02.02.2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Terrae Didatica

Downloads

Download data is not yet available.