Banner Portal
The use of applications for Geosciences teaching in basic education
Entrada monumental da Gruta do Lago Azul, ricamente ornamentada por estalactites e estalagmites, situada no município de Bonito, a E da Serra da Bodoquena e a sudoeste do município de Miranda. A região serrana foi edificada em unidades carbonáticas dos grupos Cuiabá e Corumbá, de idade Neoproterozoica. Fotografia: Adriano Gambarini.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mobile devices
Teaching
Active learning methodologies
Sustainability

How to Cite

SILVIA VIEIRA , Silvia Vieira; SCHWANKE, Cibele. The use of applications for Geosciences teaching in basic education. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 16, p. e020012, 2020. DOI: 10.20396/td.v16i0.8656092. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8656092. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Considering the current scenario of environmental crisis, knowledge related to Geosciences in Basic Education can contribute to the culture of sustainability. This paper investigates available applications of mobile devices that have geoscientific themes, their didactic possibilities in the teaching of Natural Sciences, and the possibilities of using digital tools in educational environments. Employing a qualitative research, and searching with the criteria of gratuity and language, only a limited number of mobile applications were found, which use geoscientific themes that can be used as a pedagogical tool. Thus, it was concluded that there is a large field to be explored, involving the creation of mobile application tools that can be used in educational practices based on active methodologies. They would allow an integrated view of geosciences, and contribute to the active participation of students in a constantly changing world.

https://doi.org/10.20396/td.v16i0.8656092
PDF (Português (Brasil))

References

Bacci, D. L. C. (2009). A contribuição do conhecimento geológico para a educação ambiental. Pesquisa em debate, 6(2), 1-23. Acesso 28.03.2020.

Badzinski, C., & Hermel, E. E. S. (2015). A representação da genética e da evolução através de imagens utilizadas em livros didáticos de Biologia. Belo Horizonte, Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 17(2), 434-454. doi: 10.1590/1983-21172015170208.

Brasil. (1996). Lei de Diretrizes e B. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.URL: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/l9394.htm. Acesso 30.03.2018.

Brasil. Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular URL: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso 06.04.2018.

Brasil. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN+). (2006). Ciências da Natureza e Matemática e suas Tecnologias. Brasília, MEC. URL: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf. Acesso 10.04.2018.

Brasil. Parâmetros Curriculares Nacionais. (2000). Ciências da Natureza e Matemática e suas tecnologias. Brasília, MEC. URL: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf. Acesso 15.04.2018.

Brasil. Parâmetros Curriculares Nacionais. (1998). Terceiro e Quarto Ciclo: Ciências Naturais. URL http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencias.pdf. Acesso 07.04.2018.

Carneiro, C. D. R., Toledo, M. C. M., & Almeida, F. F. M. (2004). Dez motivos para a inclusão de temas de Geologia na educação básica. Revista Brasileira de Geociências, 34(4):553-560. doi: 10.25249/0375-7536.2004344553560.

Compiani, M. (2005). Geologia/Geociências no Ensino Fundamental e a Formação de Professores. Geol. USP, 3, 13-30. doi:10.11606/issn.2316-9087.v3i0p13-30.

Compiani, M. (2010). Narrativas e desenhos no ensino de Astronomia/Geociências com o tema “Formação do Universo”- um olhar das geociências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 12(2), 257-278. URL:<http://www.scielo.br/pdf/epec/v12n2/1983-2117-epec-12-02-00257.pdf>. Acesso 28.03.2020.

Conselho Nacional do Meio Ambiente (Conama). (1990) Resolução CONAMA Nº 003, de 28 de Junho de 1990. Ministério do Meio Ambiente. URL: http://www2.mma.gov.br/port/conama/legiabre.cfm?codlegi=100. Acesso 02.09.2018.

Cordani, U. G., & Taioli, F. (2000). A terra, a humanidade e o desenvolvimento sustentável. In Teixeira, W., Toledo, C. M., Fairchild, T. F., & Taioli, F. eds. 2000. Decifrando a Terra. São Paulo: Oficina de Textos. p. 517-528.

Cordani, U. G. (2000). As Ciências da Terra na sociedade contemporânea. Cadernos IG/Unicamp, 8(1-2), 22-35. URL: http://www.sbpcnet.org.br/livro/60ra/textos/CO-UmbertoCordani.pdf. Acesso 13.05.2018.

Cruz, V. M. A. (2016). O uso do aplicativo “VisibleGeology” no ensino de Geociências. Terrae Didática, 12(3), 243-245. doi: 10.20396/td.v12i3.8647902.

Fundação Estadual de Proteção Ambiental Henrique Luís Roessler (Fepam). s.d. Índice de Qualidade do ar. Fepam. URL: http://www.fepam.rs.gov.br/qualidade/iqar.asp. Acesso 05.09.2018.

Oliveira Filho, G. R. (2016). O Sistema Terra e a problemática da exploração dos recursos naturais. CES Revista, 25(1), 83-94. URL: https://seer.cesjf.br/index.php/cesRevista/article/view/641/502. Acesso 19.06.2018.

Gouveia, N., Mendonça, G. A. S., Leon, A. P., Correia, J. E. M., Junger, W. L., Freitas, C. U., Daumas, R. P., Martins, L. C., Giussepe, L., Conceição, G. M. S., Manerich, A., & Cunha-Cruz, J. (2003). Poluição do ar e efeitos na saúde nas populações de duas grandes metrópoles brasileiras. Epidemiologia e Serviços de saúde, 12(1), 29-40. doi: 10.5123/S1679-49742003000100004.

Hirata, R. (2000). Recursos hídricos. In: Teixeira, W., Toledo, C. M., Fairchild, T. F., & Taioli, F. eds. 2000. Decifrando a Terra. São Paulo. Oficina de Textos. p. 421-444.

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EDUSP. 123p.

Mattos, J. S. (2016). Biogeografia de frutos de megafauna. Rio Claro: Instituto de Biociências. Unesp. 48p. (TCC). URL: http://hdl.handle.net/11449/155804. Acesso 28.03.2020.

Miranda, G. L. (2007). Limites e possibilidades das TIC na educação. Sísifo: Revista de Ciências da Educação, 3, 41-50.

Mitre, S. M. (2008). Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & saúde coletiva, 13(2),2133-2144. doi: 10.1590/S1413-81232008000900018.

Nichele, A. G. & Schlemmer, E. (2014). Aplicativos para o ensino e aprendizagem de Química. RENOTE, 12(2), 1-9. doi: 10.22456/1679-1916.53497.

Nichele, A. G. (2015). Tecnologias móveis e sem fio nos processos de ensino e de aprendizagem em Química: uma experiência no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul. São Leopoldo: Programa de Pós-graduação em Educação, Unisinos. 257p. (Tese Doutorado). URL: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/3754. Acesso 30.05.2018.

Piranha, J. M., & Carneiro, C. D. R. (2009). O ensino de geologia como instrumento formador de uma cultura de sustentabilidade. Revista Brasileira de Geociências, 39(1), 129-137. URL: http://www.ppegeo.igc.usp.br/index.php/rbg/article/view/7634. Acesso 24.05.2018.

Sagan, C. (1996). Pálido ponto azul: Uma visão do futuro da humanidade na Terra. São Paulo: Companhia das Letras. 336p.

Signoretti, V. V., & Carneiro, C. D. R. (2015). As geociências e as tecnologias de informação e comunicação (TICs) na interface ensinar-aprender. Terrae Didatica. 10(3), 466-473. doi: 10.20396/td.v10i3.8637365.

Schwanke, C., & Silva, M. A. J. (2010). Educação e Paleontologia. In: Carvalho, I. S. (Ed.). Paleontologia. 3ª ed. Rio de Janeiro, Brazil: Ed. Interciência. p. 681-688.

Toledo, M. C. M. (2005). Geociências no ensino médio brasileiro-Análise dos Parâmetros Curriculares Nacionais. Geologia USP. 3, 31-44. doi: 10.11606/issn.2316-9087.v3i0p31-44

Vasconcelos, S. D., & Souto, E. (2003). O livro didático de Ciências no Ensino Fundamental proposta de critérios para análise do conteúdo zoológico. Ciência & Educação, 9(1), 93-104. doi: 10.1590/S1516-73132003000100008.

Vygotsky, L. S. (1991). A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes. URL: http://www.egov.ufsc.br/portal/sites/default/files/vygotsky-a-formac3a7c3a3o-social-da-mente.pdf. Acesso 30.06.2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Terrae Didatica

Downloads

Download data is not yet available.