Banner Portal
Earth Sciences in the curriculum of the State of São Paulo
Entrada monumental da Gruta do Lago Azul, ricamente ornamentada por estalactites e estalagmites, situada no município de Bonito, a E da Serra da Bodoquena e a sudoeste do município de Miranda. A região serrana foi edificada em unidades carbonáticas dos grupos Cuiabá e Corumbá, de idade Neoproterozoica. Fotografia: Adriano Gambarini.
PDF (Português (Brasil))
SUPLEMENTO (Português (Brasil))

Keywords

Curriculum
Basic Education
Earth Sciences Literacy
Teaching of Earth Sciences

How to Cite

PONTE, Maxwell Luiz da; PIRANHA, Joseli Maria. Earth Sciences in the curriculum of the State of São Paulo: a reflexive approach. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 16, p. e020005, 2020. DOI: 10.20396/td.v16i0.8656550. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8656550. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Earth Sciences literacy is recognized as fundamental in order to prepare citizens and for understanding, appreciation and conservation of geoheritage. Thus, several initiatives have emerged indicating a set of knowledge necessary for Earth Sciences literacy. Based on these initiatives, a critical and reflexive analysis of the São Paulo curriculum, developed by the State Education Department, was carried out. It was possible to identify several topics of the curriculum related to Earth Sciences. However, they are fragmented between disciplines, series and over two-month periods, without proper sequencing or connection. In despite of the presence of contents related to Earth Sciences in the curriculum, the disciplinary arrangement and pedagogical practices compromise literacy in Earth Sciences in basic education, negatively affecting the relationship between community and geological heritage.

https://doi.org/10.20396/td.v16i0.8656550
PDF (Português (Brasil))
SUPLEMENTO (Português (Brasil))

References

Bacci, D. L. C., & Boggiani, P. C. (2015).O currículo do curso de licenciatura em Geociências e Educação Ambiental – LiGEA-USP: formação de professores com visão sistêmica do Planeta Terra. In: Bacci, D. L. C. (Org.) (2015). Geociências e educação ambiental. Curitiba: Ponto Vital.

Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, Consed, Undime. 651p. URL: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.

Carneiro, C. D. R., Toledo, M. C. M., & Almeida, F. F. M. de. (2004). Dez motivos para a inclusão de temas de Geologia na Educação Básica. Rev. Bras. Geoc., 34(4), 553-560. doi: 10.25249/0375-7536.2004344553560.

Carneiro, C. D. R. (2018). O Sistema Terra e a Geologia na moderna escola básica. In: Congr. Bras. Geol., 49, Rio de Janeiro, RJ. Anais... Rio de Janeiro, SBG.

Compiani, M. (2015). Por uma pedagogia crítica do lugar/ambiente no ensino de Geociências e na Educação Ambiental. In: Bacci, D. L. C. (Org.) (2015). Geociências e educação ambiental. Curitiba: Ponto Vital.

Compiani, M. (2018). Comparações entre a BNCC atual e a versão da consulta ampla, item Ciências da Natureza. Ciências em Foco, 11(1), 91-106. URL: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9726. Acesso 07.02.2018.

Constante, A., & Vasconcelos, C. (2010). Actividades lúdico-práticas no ensino da geologia: complemento motivacional para a aprendizagem. Terræ Didatica, 6(2), 101-123. doi: 10.20396/td.v6i2.8637467.

Chaves, R. S., Moraes, S. S., & Lira-da-Silva, R. M. (2018). Por que ensinar Tempo Geológico na Educação Básica? Terræ Didatica, 14(3), 233-244. doi: 10.20396/td.v14i3.8652309.

Cruz, L. C., & Moraes, S. S. (2018). Abordagem de Paleontologia e Geologia no Ensino Básico: o que muda com a Base Nacional Comum Curricular? In: Carneiro, C. D. R., Gonçalves, P. W., Imbernon, R. A. L., Machado, F. B., & Cerri, C. A. D. (Eds.). (2018). Ensino e História de Ciências da Terra. Campinas: Soc. Bras. Geol. p. 180-184. URL: http://www.ige.unicamp.br/geoscied2018/pt/trabalhos/. (Anais VIII Simp. Nac. Ens. Hist. Ciências da Terra / EnsinoGEO-2018 – Geociências para todos. Campinas, SBGeo, 2018). (ISBN 978-85-99198-21-6).

Del Lama, E.A. (2015). Educação patrimonial e Geoconservação. In: Bacci, D. L. C. (Org.)(2015). Geociências e educação ambiental. Curitiba: Ponto Vital.

Dias, W. S., & Holanda, E. C. (2018). Conteúdos geocientíficos na Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Primeiras Leituras. In: Carneiro, C. D. R., Gonçalves, P. W., Imbernon, R. A. L., Machado, F. B., & Cerri, C. A. D. (Eds.). (2018). Ensino e História de Ciências da Terra. Campinas: Soc. Bras. Geol. p. 417-421. URL: http://www.ige.unicamp.br/geoscied2018/pt/trabalhos/. (Anais VIII Simp. Nac. Ens. Hist. Ciências da Terra / EnsinoGEO-2018 – Geociências para todos. Campinas, SBGeo, 2018). (ISBN 978-85-99198-21-6).

Duarte, S. G., Santos, N. M., Bandeira. L. G., Martins, C. M. M. R., Pereira, M. G. M., & Caetano, L. C. (2019). Conhecimentos prévios de Paleontologia e Geologia de ingressantes em cursos de Ciências Biológicas e Geologia de universidades do Rio de Janeiro. Terrae Didatica, 15, p. 1-12, e19032, doi: 10.20396/td.v15i0.8654529.

Ernesto, M., Cordani, U. G., Carneiro, C. D. R., Dias, M. A. F. S., Mendonça, C. A., & Braga, E. S. (2018). Perspectivas no ensino de Geociências. Estudos Avançados, 32(94), p. 331-343. doi: 10.1590/s0103-40142018.3294.0021.

Fernandes, R. C. A., Rodrigues, A. A. V., & Gonçalves, P. W. (2018). Ensino de Geociências nos anos iniciais da escolarização: Estudo de teses e dissertações da Universidade Estadual de Campinas e da Universidade de Aveiro. In: Carneiro, C. D. R., Gonçalves, P. W., Imbernon, R. A. L., Machado, F. B., & Cerri, C. A. D. (Eds.). (2018). Ensino e História de Ciências da Terra. Campinas: Soc. Bras. Geol. p. 237-244. URL: http://www.ige.unicamp.br/geoscied2018/pt/trabalhos/. (Anais VIII Simp. Nac. Ens. Hist. Ciências da Terra / EnsinoGEO-2018 – Geociências para todos. Campinas, SBGeo, 2018). (ISBN 978-85-99198-21-6).

Franco, L. G., & Munford, D. (2018). Reflexões sobre a Base Nacional Comum Curricular: um olhar da área de Ciências da Natureza. Horizontes, 36(1), 158-170. URL: 10.24933/horizontes.v36i1.582.

Garcia, M. G. M., Del Lama, E. A., Martins, L., Mazoca, C. E. M., & Bourotte, C. L. M. (2019). Inventory and assessment of geosites to stimulate regional sustainable management: the northern coast of the state of São Paulo, Brazil. An. Acad. Bras. Ciênc., 91(2), e20180514. doi: 10.1590/0001-3765201920180514.

Gill, J. C. (2017). Geology and the sustainable development goals. Episodes, 40(1), 70-76. doi: 10.18814/epiiugs/2017/v40i1/017010.

Gomes, J. A. T., & Sanchez, E. A. M. (2018). Geogame: uma alternativa lúdica para o ensino de geociências. Revista Espinhaço, 7(1), p. 46-52. URL: http:// www.revistaespinhaco.com/index.php/journal/article/view/205. Acesso 03.02.2020.

King, C. (2008). Geoscience education: an overview. Stud. Sc. Ed., 44(2), 187-222. doi:10.1080/03057260802264289.

Lacreu, H. L. (2017). The social sense of geological literacy. Annals of Geophysics, 60(7), p. 1-6. doi: 10.4401/ag-7558.

Lacreu, H. L. (2019). Geolodactica, desafios para renovar la enseñanza de la Geología. Terræ Didatica, 15, e19017, p. 1-11. doi: 10.20396/td.v15i0.8654666.

Massiglia, A. C. G., Pina, L. D., Machado, V. O., & Lima, M. A. (2017). Base Nacional Comum Curricular: um novo episódio de esvaziamento da escola no Brasil. Germ. Marx. Ed. Deb., 9(1), p. 107- 121. doi: 10.9771/gmed.v9i1.21835.

Oliveira, L. A. S., Bacci, D. L. C., Soares, D. B., & Silva, D. F. (2012). O ensino de Geociências e a formação de professores: experiências de um processo de aprendizagem. In: Enc. Nac. Did. Prat. Ens., 16, Campinas, SP. Anais…. Fac. Educ. Unicamp.

Orion, N., & Libarkin, J. (2014). Earth System Science Education. In: Lederman, N. G., Abell, S. K. eds. (2014). Handbook of Research on Science Education. London: Routledge, p. 481-496.

Pedrinaci, E., Santiago, A., Pedro, A., Almodóvar, G.R., Barrera, J. L., Belmonte, A., Brusi, D., ...& Roquero, E. (2013). Alfabetización en Ciencias de la Tierra. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 21(2), 117-129. URL: https://www.raco.cat/index.php/ECT/article/view/274145/362238. Acesso 07.02.2019.

Pereira, R. G. F. A., Rios, D. C., & Garcia, P. M. P. (2016). Geodiversidade e Patrimônio Geológico: ferramentas para a divulgação e ensino das Geociências. Terræ Didatica, 12(3), p. 196-208. doi: 10.20396/td.v12i3.8647897.

Perez, C. P., Andrade, L. C., & Rodriguez, M. F. (2015). Desvendando as Geociências: a alfabetização científica por meio de oficinas didáticas para alunos do ensino fundamental em porto velho, Rondônia. Terræ Didatica, 11(1), p. 42-51. doi: 10.20396/td.v11i1.8637309.

Piranha, J. M. (2015). Interdisciplinaridade no trabalho educacional. In: Bacci, D. L. C. (Org.) (2015). Geociências e educação ambiental. Curitiba: Ponto Vital.

Piranha, J. M., & Carneiro, C. D. R. (2009). O ensino de geologia como instrumento formador de uma cultura de sustentabilidade. Rev. Bras. Geoc., 39(1), 129-137. doi: 10.25249/0375- 7536.2009391129137.

Piranha, J. M., Del Lama, E. A., & Bacci, D. L. C. (2011). Geoparks in Brazil: strategy of Geoconservation and Development. Geoheritage, 3(4), p. 289- 298. doi: 10.1007/s12371-011-0043-z.

Ponte, M. L., Camargo, R. P., Wenceslau, E. C., & Piranha, J. M. (2018). Potencialidades e limitações do uso de ambientes externos à sala de aula (AESA) na educação básica. In: Cong. Nac. Educ., 5, Recife, PE, Anais… Editora Realize.

Ponte, M. L., & Piranha, J. M. P. (2018). Estratégias e recursos educacionais para inserção das Geociências na educação básica. Terrae Didatica, 14(4), 432-438. doi: 10.20396/td.v14i4.8654193.

Portela, M. O. B. (2018). A BNCC para o ensino de Geografia: a proposta das Ciências Humanas e da Interdisciplinaridade. Okara: Geografia em Debate, 12(1), 8-68. doi: 10.22478/ufpb. 1982-3878.2018v12n1.38216.

Queiroz, D. S., Garcia, M. G. M., & Del Lama, E. A. (2019). Desafios para a avaliação de locais de interesse geológico em áreas urbanizadas: Baixada Santista, Litoral do Estado de São Paulo. An. Inst. Geoc. UFRJ, 42(3), 129-144. doi: 10.11137/2019_3_129_144.

Reis, L. N. G., Martins, M. T., & Rosa, D. A. (2017). Educação Ambiental frente à reforma do Ensino Médio no Brasil. For. Amb. Alta Paulista, 13(2), 78-89. doi: 10.17271/1980082713220171554.

Reverte, F.C., Garcia, M. G. M, Brilha, J., & Moura, T. T. (2019). Inventário de geossitios como instrumento de gestão e preservação da memória geológica: exemplo de geossítios vulneráveis da Bacia de Taubaté (São Paulo, Brasil). Pesquisa em Geociências, 46(1), e0779. doi: 10.22456/1807- 9806.93252.

São Paulo (Estado). (2012a). Currículo do Estado de São Paulo: Ciências da Natureza e suas tecnologias. São Paulo: Secretaria de Educação.

São Paulo (Estado). (2012b). Currículo do Estado de São Paulo: Ciências Humanas e suas tecnologias. São Paulo: Secretaria de Educação.

Schneider, M. P., & Nardi, E. L. (2018). Pilares estruturantes da Base Nacional Comum Curricular da Educação brasileira: subordinação à agenda global. Rev. Est. Curric., 9(1), 45-61. URL: http://www.nonio.uminho.pt/rec/index.php/rec/article/view/52. Acesso 07.02.2019.

Silva, D. G., & Bacci, D. L. C. (2018). O ensino de Geociências no ensino fundamental I (Séries iniciais): possibilidades e desafios para inserção das Geociências na Escola. In: Carneiro, C. D. R., Gonçalves, P. W., Imbernon, R. A. L., Machado, F. B., & Cerri, C. A. D. (Eds.). (2018). Ensino e História de Ciências da Terra. Campinas: Soc. Bras. Geol. p. 456-463. URL: http://www.ige.unicamp.br/geoscied2018/pt/trabalhos/. (Anais VIII Simp. Nac. Ens. Hist. Ciências da Terra / EnsinoGEO-2018 – Geociências para todos. Campinas, SBGeo, 2018). (ISBN 978-85-99198-21-6).

Teixeira, D. M., Machado, F. B., & Silva, J. S. (2017). O lúdico e o ensino de Geociências no Brasil: principais tendências das publicações na área de Ciências da Natureza. Terræ Didatica, 13(3), 286-294, 2017. doi: 10.20396/td.v13i3.8651223.

Toledo, M.C.M. (2005). Geociências no Ensino Médio Brasileiro – Análise dos Parâmetros Curriculares Nacionais. Geol. USP, Publ. Esp., 3, 31-44. doi: 10.11606/issn.2316-9087.v3i0p31-44.

Ungaro, J. S., & Esteves, P. E. C. C. (2018). O currículo de Ciências Naturais e Geografia: perspectivas alfabetizadoras em Geociências. In: Carneiro, C. D. R., Gonçalves, P. W., Imbernon, R. A. L., Machado, F. B., & Cerri, C. A. D. (Eds.). (2018). Ensino e História de Ciências da Terra. Campinas: Soc. Bras. Geol. p. 452-455. URL: http://www.ige.unicamp.br/geoscied2018/pt/trabalhos/. (Anais VIII Simp. Nac. Ens. Hist. Ciências da Terra / EnsinoGEO-2018 – Geociências para todos. Campinas, SBGeo, 2018). (ISBN 978-85-99198-21-6).

Vieira, T. C., Velloso, A., & Rodrigues, A. P. C. (2016). Estudo de caso sobre ensino de Geociências em uma turma de ensino fundamental da rede privada de Duque de Caxias, RJ. Terræ Didatica, 12(3), 153-162. doi: 10.20396/td.v12i3.8647892.

Viscardi, L. C. D. B. (2018). Earth System Science, an approach to understanding the planet: skills and tools at the Sao Paulo State Curriculum. In: Carneiro, C. D. R., Gonçalves, P. W., Imbernon, R. A. L., Machado, F. B., & Cerri, C. A. D. (Eds.). (2018). Geosciences teaching and history. Campinas: Soc. Bras. Geol. p. 245-250. URL: https://www.ige.unicamp.br/geoscied2018/en/papers/. (Proceedings VIII Quadrennial Conference of the International GeoScience Education Organisation / GeoSciEd-2018 – Geoscience for everyone. Campinas, SBGeo, 2018). (ISBN 978-85-479-0067-0).

Volpato, G. L. (2015). O método lógico para redação científica. Rev. Eletron. de Comum. Inf. Inov. Saude., 9(1), 1-14. doi: 10.29397/reciis.v9i1.932.

Wysession, M., Taber, J., Budd, D. A., Campbell, K., Conklin, M., Ladue, N., Lewis, G., Raynolds, R., Ridky, R., Ross, R., Tewksbury, B., & Tuddenham, P. (2010).Earth Science Literacy: the big ideas and supporting concepts of Earth Science. Virginia, EUA: National Science Foundation.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Terrae Didatica

Downloads

Download data is not yet available.