Banner Portal
Discursive representations of physical geography in geography textbooks
Camadas rítmicas da Formação Irati, Permiano da Bacia do Paraná
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Speech
Geography teaching
Natural events.

How to Cite

NEVES, Darlan da Conceição; CAMPOS, Alfredo Borges de. Discursive representations of physical geography in geography textbooks. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 15, p. e019014, 2019. DOI: 10.20396/td.v15i0.8656592. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8656592. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The present paper discusses the discursive representations of contents of Physical Geography in Geography textbooks. For methodological purposes, we used the Critical Discourse Analysis, which considers the text a discursive work and a social practice. It was found that the contents of Physical Geography exhibit traces of intertextuality and interdiscursivity as active means to teach natural phenomena, in order to mobilize the prior knowledge of readers.

https://doi.org/10.20396/td.v15i0.8656592
PDF (Português (Brasil))

References

Albuquerque, M. A. M. de. (2011). Livros didáticos e currículos de geografia, pesquisas e usos: uma história a ser contada. In Tonini I.M. (Ed.), O ensino de geografia e suas composições curriculares (pp. 155-168). Porto Alegre: UFRGS

Bakhtin, M. (2009). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec

Barbosa, T. (2006). O conceito de natureza e análises dos livros didáticos de geografia. (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual Paulista. Presidente Prudente

Boligian, L., Alves, A. (2013). Geografia, espaço e vivência. São Paulo: Saraiva.

Carlos, A. F. A. (2012). Da “organização” à “produção” do espaço no movimento do pensamento geográfico. In Souza M. L. de, Sposito, M. E. B. (Eds.), A produção do espaço urbano: agentes e processos, escalas e desafios (pp. 53-73). São Paulo: Contexto.

Cassiano, C. C. F. (2007). O mercado do livro didático no Brasil. (Tese de Doutorado). Pontifícia Universidade Católica. São Paulo.

Christofoletti, A. (1979). Análise de sistemas em Geografia. São Paulo: Editora Hucitec.

Fairclough, N. (2016). Discurso e mudança social. Brasília, DF: UnB.

Giddens, A. (1991). As consequências da modernidade. São Paulo: Editora da Unesp.

Maingueneau, D. (2005). Gênese dos discursos. Curitiba: Criar.

Maingueneau, D. (2015). Discurso e análise do discurso. São Paulo: Parábola.

Maingueneau, D. (2013). Análise de texto de comunicação. São Paulo: Cortez.

Resende, V. de M., Ramalho, V. (2011). Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. Campinas, São Paulo: Pontes Editores.

Sobral, A. U. (2009). Do dialogismo ao gênero: as bases do pensamento do círculo de Bakhtin. Campinas, SP: Mercado de Letras.

Tonini, I. M. (2011). Livro didático: textualidades em redes? In Tonini, I. M. (Ed.), O ensino de geografia e suas composições curriculares (pp. 145-154). Porto Alegre: UFRGS.

Terrae Didatica utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.