Banner Portal
The poster "The Chemical Elements and Life" for Geosciences teaching in basic education
Entrada monumental da Gruta do Lago Azul, ricamente ornamentada por estalactites e estalagmites, situada no município de Bonito, a E da Serra da Bodoquena e a sudoeste do município de Miranda. A região serrana foi edificada em unidades carbonáticas dos grupos Cuiabá e Corumbá, de idade Neoproterozoica. Fotografia: Adriano Gambarini.
SUPLEMENTO (Português (Brasil))
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Life
Biosciences
Geosciences
Geology
Food and health

How to Cite

ARAUJO, Eduardo Profeta Ramos de; BRESSANE, Elias Araujo; CARNEIRO, Celso Dal Ré. The poster "The Chemical Elements and Life" for Geosciences teaching in basic education. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 16, p. e020027, 2020. DOI: 10.20396/td.v16i0.8657238. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8657238. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article presents results of a research project that promoted meaningful learning among students of basic education, while also offering the general public knowledge of Natural Sciences. The development of ludic and interactive activities allowed the integration of the subjects of Geography, Chemistry and Biology, especially for the first year of high school. By means of field research and production of illustrated posters, students reworked previously acquired knowledge, such as the water and rock cycles, rock weathering, soil formation, and information on chemical elements, minerals, rocks and distribution of natural resources. They also studied how such chemical elements are disaggregated and made available to living organisms. They created and produced posters and then posted them at food outlets, outside the school, for the benefit of the local community. Thus, the posters went beyond the school environment and reached the public, promoting a democratization of scientific knowledge.

https://doi.org/10.20396/td.v16i0.8657238
SUPLEMENTO (Português (Brasil))
PDF (Português (Brasil))

References

Alves, R. (2007). Filosofia da ciência. Introdução ao jogo e suas regras. 12 ed. São Paulo: Loyola.

Araujo, E. P. R. (2012). Ciências da Terra em cursos superiores de ciências biológicas que habilitam ao magistério de Ciências Naturais para o ensino fundamental. Dissertação (Mestrado). Campinas, SP: Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/287011. Acesso em: 12.06.2020.

Ausubel, D. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune and Stratton.

Brasil. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. (1998a). Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Brasília, DF: MEC/SEF. Disponível em: https://www.cpt.com.br/pcn/parametros-curriculares-nacionais-ciencias-naturais. Acesso em: 13.06.2020.

Brasil. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. (1998b). Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos. Temas transversais. Brasília, DF: MEC/SEF. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ttransversais.pdf. Acesso em: 13.06.2020.

Carneiro, C. D. R., Toledo, M. C. M. de, Almeida, F. F. M. de. (2004). Dez motivos para a inclusão de temas de Geologia na Educação Básica. Revista Brasileira de Geociências, 34(4), 553-560. doi: 10.25249/0375-7536.2004344553560.

Carneiro, C. D. R., Gonçalves, P. W., & Lopes, O. R. (2009). O ciclo das rochas na natureza. Terræ Didatica, 5(1), 50-62. doi: 10.20396/td.v5i1.8637502.

Freire, P. (2003). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 27 ed. São Paulo: Paz e Terra.

Lepsch, I. F. (2002). Formação e conservação de solos. São Paulo: Oficina de Textos.

Menezes, E. T., & Santos, T. H. (2001). Verbete transversalidade. Dicionário Interativo da Educação Brasileira. Educabrasil. São Paulo: Midiamix.

Moreira, M. A. (2011). Teorias de aprendizagem. 2 ed. São Paulo: EPU.

Moreira, M. A. (2015). Aprendizagem significativa. Campos conceituais e Pedagogia da Autonomia: implicações para o ensino. In: versão artigo de conferências plenárias da XVII Reuniõn de Enseñanza de la Física, Córdoba, Argentina, set 2011 e Educon, Aracaju, SE, Brasil, set 2015. (Publ. em Espanhol por Aprendizagem Significativa em Revista, 2(1), 44-65). Disponível em: http://educonse.com.br/ixcoloquio/Artigo_Aprendizagem.pdf. Acesso em: 13.06.2020.

Teixeira, W., Fairchild, T., Toledo, M. C. M. de, & Taioli, F. (2009). Decifrando a Terra. 2 ed. São Paulo: IBEP/Ed. Nacional-Conrad.

Toledo, M. C. M. de, Teixeira, W., & Bourotte, C. L. M. (2014). Geologia. São Paulo: Edusp.

Valmiqui, C. L., Lima, M. R., & Melo, V. F. (2007). O solo no meio ambiente: abordagem para professores do ensino fundamental e médio e alunos do ensino médio. Curitiba: Ed. UFPR.

Wicander, R., & Monroe, J. S. (2011). Fundamentos de Geologia. São Paulo: Cengage Learning.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Terrae Didatica

Downloads

Download data is not yet available.