Banner Portal
To illustrate or to induce? that is the question...Fieldwork and its didactic roles
Camadas rítmicas da Formação Irati, Permiano da Bacia do Paraná
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Fieldwork
Didactic roles
Mining technicians
General Geology

How to Cite

ANDRADE, Wagner da Silva; CARNEIRO, Celso Dal Re. To illustrate or to induce? that is the question...Fieldwork and its didactic roles: esa es la cuestión...El trabajo de campo y sus roles didácticos. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 15, p. e019050, 2019. DOI: 10.20396/td.v15i0.8657610. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8657610. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Fieldwork (TC) are essential activities for the intellectual, professional and technical formation of Geoscience students. A didactic objective of CT is the exercise of typical geological reasoning in the development of observation and interpretation skills. The didactic roles of the TC performed by students of the technical course in mining integrated to the high school in the State of Espírito Santo were compared, comparing a TC with illustrative didactic paper, with another TC whose role is inductive. A questionnaire was designed to investigate whether: (1) are the intended objectives of the CTs achieved? (2) Do students understand the didactic roles? The results showed that most participants understood the objectives and, in both illustrative and inductive TCs, participants consider that the student-centered teaching method predominates. The answers about predominant logic in the process indicated a certain balance between the logic of the learner and logic of science and the learner.

                       
https://doi.org/10.20396/td.v15i0.8657610
PDF (Português (Brasil))

References

Andrade, W. S.; Graminha, C. A.; Aquino, T. D. V. S.; Cerri, C. A. D.; & Carneiro, C. D. R. (2016). Avaliação quantitativa de um trabalho de campo na disciplina Ciência do Sistema Terra I. In: Congresso Brasileiro de Geologia, 48, 2016, Porto Alegre, RS. Anais...São Paulo, SP: Soc. Bras. Geol. p. 1924. (ST24 “Educação e Ensino de Geociências”). URL: http://cbg2017anais.siteoficial.ws/. Acesso 07.03.2018.

Carneiro, C. D. R., Cunha, C. A. L. S.; & Campanha, G. A. C. (1993). A teoria e a prática em geologia e o eterno retorno. Rev. Bras. Geoc., 23(4), 339-346. URL: http://www.ppegeo.igc.usp.br/index.php/rbg/article/view/11661/11122. Acesso 13.08.2019.

Carneiro, C. D. R. (2015). Cursos de graduação em Geologia sem aulas de campo são inviáveis. In: Simpósio Nacional de Ensino e História de Ciências da Terra, 6, Simpósio de Geologia do Sudeste, 14, Campos do Jordão, 26-29.10.2015. Anais... Campos do Jordão, SBGeo. p.654-658. URL: www.sp.sbgeo.org.br/SBG-SP/Eventos_files/ANAIS-GEOSUDESTE-2015-completo.pdf. Acesso 08.08.2017.

Carneiro, C. D. R.; Gonçalves, P. W.; Cunha, C. A. L. S.; & Negrão, O. B. M. (2008). Docência e trabalhos de campo nas disciplinas Ciência do Sistema Terra I e II da Unicamp. Rev. Bras. Geoc., 38(1), 130-142. doi: 10.25249/0375-7536.2008381130142. Acesso 14.11.2018.

Compiani, M. & Carneiro, C. D. R. (1993). Os papéis didáticos das excursões geológicas. Rev. de la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 1(2), 90-98. URL: http://www.raco.cat/index.php/ECT/article/view/88098/140821. Acesso 13.08.2019.

Compiani, M. & Carneiro, C. D. R. (1996). The didactic roles played by geologic excursions. In: Stow, D.A.V.; McCall, G.J.H. eds. (1996). Geoscience education and training. In schools and universities, for industry and public awareness. Rotterdam: Balkema. p. 232-240. (Joint Special publ. COGEOED and AGID, AGID Special Publ. Series, n. 19).

Fantinel, L. M. (2000). Práticas de campo em Geologia Introdutória: papel das atividades de campo no ensino de fundamentos de Geologia do curso de Geografia, UFMG. Dissertação de Mestrado, Campinas, IG-Unicamp. (Área de Educação Aplicada às Geociências). Acesso à dissertação: http://repositorio.unicamp.br/jspui/bitstream/REPOSIP/287216/1/Fantinel_LuciaMaria_M.pdf.

Fantinel, L. M. (2005). O ensino de mapeamento geológico no Centro de Geologia Eschwege, Diamantina, MG: Análise de três décadas de práticas de campo (1970-2000). Tese de Doutorado, Campinas, IG-Unicamp. Acesso à tese: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/287213.

Fernandes, A. J.; Carneiro, C. D. R.; Riccomini, C.; & Campanha, G. A. C. 1981. A Introdução do aluno nas Atividades de Campo. In: Simp. Nac. sobre Ensino Geol. no Brasil, Belo Horizonte, 1981. Teses... Belo Horizonte: SBG. v. 2, p. 215-228

Justen, R. (2010). Trabalhos de Campo na disciplina de Geografia: um olhar sobre a educação básica em Ponta Grossa/PR. Dissertação de Mestrado, Campinas, IG-Unicamp. Acesso à dissertação: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/287232.

Munhoz, E. (2013). As práticas de campo como metodologia de ensino em Geociências e Educação Ambiental e a mediação docente no município de Pinhalzinho/SP. Dissertação de Mestrado, Campinas, IG-Unicamp. Acesso à dissertação: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/287695.

Scortegagna, A.; & Negrão, O. B. M. (2005). Trabalhos de campo na disciplina de Geologia Introdutória: a saída de campo autônoma e seu papel didático. Terrae Didatica, 1(1), 36-43. Disponível em: http://ocs.ige.unicamp.br/ojs/terraedidatica/article/download/995/418. Acesso 09/10/2019.

Sheppard, P. R.; Donaldson, B. A. & Huckleberry, G. (2010). Quantitative assessment of a fieldbased course on integrative geology, ecology and cultural history. International Research in Geographical and Environmental Education Publication. Disponível em: http://www.tandfonline.com/loi/rgee20. Acesso 10/07/2016.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Terrae Didatica

Downloads

Download data is not yet available.