Banner Portal
Geological time in Geography textbooks: an assessment
Camadas rítmicas da Formação Irati, Permiano da Bacia do Paraná
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Geosciences
Geological ages
Geography textbooks

How to Cite

COSTA, Danilo Mosca da; SOUZA, Edson Roberto de. Geological time in Geography textbooks: an assessment: una evaluación. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 15, p. e019051, 2019. DOI: 10.20396/td.v15i0.8657611. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8657611. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Deep time, or the geological history of the Earth, is marked or divided into eons and ages, plus periods and epochs, each with fundamental and important events that led to the structural evolution of the planet and the development of various forms of life. This dynamic may be enchanting to young students of basic education, since they are subjects that stir the common interest in understanding the origin and history of the planet, from a scientific perspective. One of the main ways that the majority of the students learn this subject is through geography textbooks, involving a discipline that covers diverse subjects of Geosciences in the school curriculum. In this paper, we discuss different resources that authors of geography textbook have used to represent or explain the geological history of the Earth, a fundamental subject for understanding the development of the planet and our role as a species.

https://doi.org/10.20396/td.v15i0.8657611
PDF (Português (Brasil))

References

Albuquerque, M. A. M. (2011). Ensino de geografia: livros didáticos e currículos. In: Vasconcelos Jr, R. E. P.; Vasconcelos, J. G.; Santana, J. R.; Haiashida, K. A.; Fialho, L. M. F.; Rodrigues, R. M.; & Andrade, F. A. [orgs.]. (2011). Cultura, Educação, Espaço e Tempo. Fortaleza: Edições UFC. p. 317-333.

Antunes, C. A.; Pereira, M. C.; & Vieira, M. I. (2012). Geografia e participação. 6 ano. 2 ed. São Paulo: IBEP.

Boligian, L.; Martinez, R.; Garcia, W.; & Alves, A. (2012). Geografia, espaço e vivência: introdução à ciência geográfica. 4 ed. São Paulo: Saraiva.

Brahic, A.; Tapponnier, P.; Brown, L. R.; & Girardon, J. (2002). A mais bela história da Terra: as origens de nosso planeta e os destinos do homem. Rio de Janeiro: DIFEL.

Carneiro, C. D. R.; Almeida, F. F. M.; Gonçalves, P. W.; & Uhlein, A. (2012). Um olhar geológico... para o tempo profundo. In: Hasui, Y.; Carneiro, C. D. R.; Almeida, F. F. M.; & Bartorelli, A. (2012). Geologia do Brasil. São Paulo: Beca. p. 24-31.

Cordani, U. G.; & Picazzio, E. (2009). A Terra e suas origens. In: Teixeira, W.; Fairchild, T. R.; Toledo, M. C. M.; Taioli, F. (2009). Decifrando a Terra. 2 ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional. p. 78-107.

Costa, L. B. (2012). Os manuais escolares como documentos históricos. Disponível em: https://studylibpt.com/doc/3452637/os-manuais-escolares-como-documentos-hist%C3%B3ricos. Acesso 12 nov 2018.

Fairchild, T. R.; Teixeira, W.; & Babinski, M. (2009). Geologia e a descoberta da magnitude do tempo. In: Teixeira, W.; Fairchild, T. R.; Toledo, M. C. M.; & Taioli, F. (2009). Decifrando a Terra. 2 ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional. p. 280-305.

Fonseca, F. P.; Costa, G. P.; Oliva, J.; & Giansanti, R. (2012). Geografia: um olhar sobre o planeta Terra. São Paulo: Editora AJS.

Molina, O. (1988). Quem engana quem? Professor x livro didático. 2 ed. Campinas, SP: Papirus.

Moreira, I. (2012). Mundo da geografia. 6 ano. Curitiba: Positivo.

Moreira, J. C.; & Sene, E. (2012). Projeto Velear: geografia. São Paulo: Scipione.

Rua, J. (1998). O Professor, o Livro Didático e a Realidade Vivida pelo Aluno como Recursos para o Ensino de geografia. Porto Alegre / AGB-PA, Boletim Gaúcho de Geografia, 1(24), 87-96. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/bgg/article/view/39129/26309. Acesso 12 nov.2018.

Silva, S. M. A. (2011). Os meus livros de histórias: memórias e reflexões de uma professora sobre o livro didático de história. In: Vasconcelos Jr., R. E. P.; Vasconcelos, J. G.; Santana, J. R.; Haiashida, K. A.; Fialho, L. M. F.; Rodrigues, R. M.; & Andrade, F. A. [orgs.]. (2011). Cultura, Educação, Espaço e Tempo. Fortaleza: Edições UFC. p. 287-299.

Suguio, K.; & Suzuki, U. (2003). A evolução geológica da Terra e a fragilidade da vida. São Paulo: Blücher.

Torrezani, N. C. 2012). Vontade de saber geografia. 6 ano. 1 ed. São Paulo: FTD.

Vesentini, J. W. (2008). Para uma geografia crítica na escola. São Paulo, Editora do Autor. Disponível em: www.passeidireto.com/arquivo/22792011/para-uma-geografia-critica-na-escola. Acesso: 12 nov.2018.

Terrae Didatica utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.