Banner Portal
geology not taught in 6th grade science textbooks in municipal schools in Maceió, AL, Brazil
Camadas rítmicas da Formação Irati, Permiano da Bacia do Paraná
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Science
Geology teaching
Textbook.

How to Cite

SILVA, Josilaine Santina da; MACHADO , Fábio Braz; TEIXEIRA, Danilo Missias; ZAFALON, Marcelo Martin. geology not taught in 6th grade science textbooks in municipal schools in Maceió, AL, Brazil. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 15, p. e019053, 2019. DOI: 10.20396/td.v15i0.8657614. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8657614. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper discusses the quality and importance of the science textbooks utilized in 6th grade elementary school classes in municipal schools of Maceió-AL, from 2017 to 2019. It also seeks to highlight the relevance of teaching geology in basic education, for the education of students. The research procedure adopted the content analysis method (CA), which consists of well-defined steps and categories. The analysis was applied through visual representations (maps, photographs and illustrations/schematic representations). We worked with the theme Geology, based on the following contents: Geological Time, Structure of the Interior of the Earth, Theories Related to Plate Tectonics, Minerals and Rocks, Natural Phenomena of Geological Origin, and Soils. Among the main results obtained were problems related to visual representations, involving graphic quality and absence of the main elements that help in reading and interpretation of representations.

https://doi.org/10.20396/td.v15i0.8657614
PDF (Português (Brasil))

References

Bonito, J. (1999). Da importância do ensino das geociências: algumas razões para o “ser” professor de geociências. In Trindade, V.; Fialho, I.; Bonito J.; & Cid, M. (Orgs). (1999). Metodologia do ensino das ciências. Investigação e prática dos professores. Évora: Universidade de Évora.

Carneiro, C. D. R.; Toledo, M. C. M.; & Almeida, F. F. M. de. (2004). Dez motivos para a inclusão de temas de Geologia na educação básica. Rev. Bras. Geoc., 34(4), 553-560. doi: 10.25249/0375-7536.2004344553560.

Compiani, M. (2005). Geologia/Geociências no Ensino Fundamental e a Formação de Professores. São Paulo: Geol. USP, Publ. Espec., 3, 13-30.

Compiani, M. (2006). Linguagem e percepção visual no ensino de Geociências. Pro-posições, 17, 1,85-104, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37701/28871. Acesso 09.jun.2018.

Orion, N.; & Charles Jr., R. A. (2006). Learning Earth Sciences. Science Teaching. In: Abell, S. Appleton, K. Hanuscin, DL. Manual de Pesquisa em Educação Científica. Nova Iorque: Routledge.

Pedrinaci, E.; Alcalde, S.; Alfaro, P.; Almodóvar, G.R.; Barrera J.L.; Belmonte, Á.; Brusi, D.; Calonge, A…. & Roquero, E. (2013). Alfabetización en Ciencias de la Tierra Earth Science Literacy. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 21(2), 117-129. URL: http://www.raco.cat/index.php/ECT/article/view/274145/362238. Acesso 29.01.2018.

Press, F.; Grotzinger, J.; Siever, R.; Jordan, T. H. (2006). Para Entender a Terra. 4 ed. Porto Alegre: Bookman.

Sánchez, L. E. (2008). Avaliação de impacto ambiental: conceitos e métodos. 2 ed. São Paulo: Oficina de textos, 2008.

Schäffer, N. O. (2003). O livro didático e o desempenho pedagógico: anotações de apoio à escolha do livro texto. In: Castrogiovanni, A. C.; Callai, H. C.; Schaffer, N. O.; & Kaercher, N. A. (Orgs.). (2003). Geografia em sala de aula: Práticas e reflexões. 4 ed. Porto Alegre: UFRGS.

Souza, E. R. (2015). O potencial didático das imagens geocientíficas em livros de textos do ensino Secundário: representação da dinâmica interna da Terra. Campinas, SP, Tese (Doutorado em Ciências), Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas.

Sposito, M. E. B. (2006). Livros didáticos de geografia e história: avaliação e pesquisa. São Paulo: Cultura Acadêmica.

Terrae Didatica utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.