Banner Portal
Interactive geologic map:
Entrada monumental da Gruta do Lago Azul, ricamente ornamentada por estalactites e estalagmites, situada no município de Bonito, a E da Serra da Bodoquena e a sudoeste do município de Miranda. A região serrana foi edificada em unidades carbonáticas dos grupos Cuiabá e Corumbá, de idade Neoproterozoica. Fotografia: Adriano Gambarini.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Science teaching
Information and communication technologies
Geoscientific education

How to Cite

SPERANDIO, Diogo Gabriel; GOMES, Cristiane Heredia; VIÇOZZI, Arthur Pedroso. Interactive geologic map:: proposal for Geoscience education. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 16, p. e020019, 2020. DOI: 10.20396/td.v16i0.8658885. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8658885. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this article we present a proposal for a virtual and interactive geological map. Developed within the scope of the Pampa Virtual Geological Museum project, the construction of the map addresses the transversality of Geosciences teaching, making use of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching-learning process. The map has shown itself to be a ludic and self-learning tool, hosted on the Google Maps platform (Google LLC) – where the internet user builds his/her own path. The Interactive Geological Map highlights ICT as a true experimental office for the study of sciences in all areas of construction – and in this case, Earth Sciences; it was built with data obtained from Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KML) files about the geology of Rio Grande do Sul, made available by the Geological Survey of Brazil (CPRM). The ability of these tools to interact and communicate with the most varied perspectives of the training processes in informal and also non-formal education is evident.

https://doi.org/10.20396/td.v16i0.8658885
PDF (Português (Brasil))

References

Bacci, D.C., Silva, D. B., Silva, D. G., Silva, K. B. V., & Saito, R. (2013). Ensino de Geociências no Contra turno escolar. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências, Anais... Águas de Lindóia, São Paulo.

Barbosa, A., Sperandio, D. G., Borges, N. P., Dessart, R. L., & Gomes, C. H. (2018). As Geociências e a Extensão: Alinhando Comunidade e Universidade. X Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, SIEPE. Anais. v. 10, n. 3.

Bonito, J., & Morgado, M. (2017) As Ciências da Terra na disciplina de Ciências Naturais do ensino básico em Portugal. Terræ Didatica, 13(3):258-270. doi: 10.20396/td.v13i3.8651220.

Borges, N. P., Sperandio, D. G., Barbosa, A. S., & Gomes, C. H. (2019). Fomento à Educação Geocientífica: Práticas Extensionistas de Ensino e Divulgação da Geodiversidade do Escudo Sul-Rio-Grandense. X Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, Anais. v. 10, n. 3.

CPRM, Serviço Geológico do Brasil (2018). Sistema de Geociências do Serviço Geológico do Brasil. GEOSGB. URL: http://geosgb.cprm.gov.br/. Acesso 08.2018

Gomes, C. H., Dessart, R. L., Sperandio, D. G., de Oliveira, J. G., Barroso, I., Xavier, C. F. O., & Antunes, C. C. (2017). Praticando Saberes e Construindo Ideias em Geociências. Revista Conexão UEPG, 13(1), 110-119. doi: 10.5212/Rev.Conexao.v.13.i1.0008

Gomes, C. H., Dessart, R. L., Barroso, I., & Ceolin, A. C. G. (2016). The Contributions of the Monitoring: Program to the Education in Geoscience and in the Monitors Academic Formation. Creative Education, 7, p. 2721-2732. doi: 10.4236/ce.2016.718254.

Gomes, C. H., Sperandio, D. G., Borges, N.P. & Dessart, R. L. (2018). Abordagem da Geociências no Ensino Infantil de Caçapava do Sul, RS: A Form[ação] dos Vulcões. Areté (Manaus), 11, 44-56.

Hartmann, A. M., Sperandio, D. G., & Oliveira, V. A. (2018). Divulgação e popularização da astronomia com o planetário móvel da Unipampa. Revista Conexão UEPG, 14(3), 429-436. doi: 10.5212/Rev.Conexao.v.14.i3.0015.

Museu Heinz Ebert (2020). Museu de Minerais, Minérios e Rochas Heinz Ebert. Rio Claro, Departamento de Petrologia e Metalogenia, Universidade Estadual Paulista. URL: https://museuhe.com.br/. Acesso 04.2020.

Museu Virtual Geológico do Pampa (MVGP) (2016). Mapa Geológico Interativo. Sítio eletrônico. Universidade Federal do Pampa (Unipampa). URL: https://sites.unipampa.edu.br/mvgp/mapa-interativo/. Acesso 04.2020.

Piranha, J. M. (2006). O ensino de geologia como instrumento formador de uma cultura de sustentabilidade: o Projeto Geo-Escola em São José do Rio Preto, SP. Inst. Geoc., Universidade Estadual de Campinas. (Tese Dout.). URL: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/287233.

Ponte, M. L., & Piranha, J. M. (2019). Estratégias e recursos educacionais para inserção das Geociências na educação básica. Terrae Didatica, 14(4), 431-438. doi: 10.20396/td.v14i4.8654193.

Sakakibara, Y., Kodaka, M., & Fujioka, T. (2018). Development of teaching material about the state change of vapor to water drop caused by cooling. Terrae Didatica, 14(4), 487-492. doi: 10.20396/td.v14i4.8653825.

Sawaguchi, T. (2018). Geoscience education using a brand-new Google Earth. Terrae Didatica, 14(4), 415-416. doi: 10.20396/td.v14i4.8654165.

Sperandio, D.G. & Gomes, C.H. (2019). Tecnologias da Informação e Comunicação em Geociências: Experiências Ensino-Extensionistas do Museu Virtual Geológico do Pampa. Anais. Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 10, n. 3.

University of Michigan (Umichigan). (2020) Online Repository of Fossils. Museu of Paleontology. URL: https://umorf.ummp.lsa.umich.edu/>. Acesso 04.2020.

United States Geological Survey (USGS) (2020). Earthexplorer. United States Geological Survey. URL: https://earthexplorer.usgs.gov/. Acesso 04.2020.

Valente, M. E., Gouvêa, G., & Marandino, M. (2003). Educação e Museu: A Construção Social do Caráter Educativo dos Museus de Ciência. Rio de Janeiro: Access. p. 21-45.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Terrae Didatica

Downloads

Download data is not yet available.