Banner Portal
Geological history of the Earth
Entrada monumental da Gruta do Lago Azul, ricamente ornamentada por estalactites e estalagmites, situada no município de Bonito, a E da Serra da Bodoquena e a sudoeste do município de Miranda. A região serrana foi edificada em unidades carbonáticas dos grupos Cuiabá e Corumbá, de idade Neoproterozoica. Fotografia: Adriano Gambarini.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Global Warming
Natural Sciences
Geoeducation
Flat Earth movement

How to Cite

NASCIMENTO, Estela Leal Chagas do; MESSIAS, Davi Resende; RAMOS, Lucas Portes; CANDEIRO, Carlos Roberto dos Anjos. Geological history of the Earth: round table on global warming and terraplanism. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 16, p. e020045, 2020. DOI: 10.20396/td.v16i0.8659651. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8659651. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The work portrays the results of the classroom experience held at a roundtable performed during a group activity in the Historical Geology discipline. Global Warming and the “flat Earth” movement were discussed during the practical activity in the classroom, in which students debated arguments and counterarguments relating to both themes. Participants answered questionnaires before and after the roundtable to better assess the personal and group perceptions of the experiment. The results show that the experience deepened the students’ knowledge on geosciences history, using documentary and scientific studies to relate to and to debate the topics discussed. The results of the activity contributed to increase the participants knowledge on Historical Geology, bringing new perspectives and modifying preconceptions about the topics discussed. The experiment highlights the importance of disseminating the history of Science and the scientific methodology for the development of critical citizens in the current socio-scientific scenario.

https://doi.org/10.20396/td.v16i0.8659651
PDF (Português (Brasil))

References

Albuquerque, A. & Quinan, R. (2019). Crise epistemológica e teorias da conspiração: o discurso anti-ciência do canal. Professor Terra Plana. Mídia e Cotidiano, 13(3), 83-104. doi: 10.22409/rmc.v13i3

Amendola, G. (2020). O que é o terraplanismo? Terra (website). (27.jan.2020). Disponível em: https://www.terra.com.br/noticias/ciencia/o-que-e-o-terraplanismo,977b20965968aa970c8f745951e76f983fslvt28.html. Acesso em: 25.08.2020.

Avaaz (2020). Why is YouTube Broadcasting Climate Misinformation to Millions? Disponível em: https://secure.avaaz.org/campaign/en/youtube_climate_misinformation/. Acesso em: em: 25.08.2020.

Barzagli, F. & Mani, F. (2019). The increased anthropogenic gas emissions in the atmosphere and the rising of the Earth’s temperature: are there actions to mitigate the global warming? Substantia, 3(1), 101-111. doi: 10.13128/Substantia-69.

Alvim, M. (16 set., 2017). Quem são e o que pensam os brasileiros que acreditam que a Terra é plana [Versão eletrônica]. BBC. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-41261724. Acesso em: 25.08.2020.

Bernardin, P. (2015). O Império Ecológico: ou a subversão da ecologia pelo globalismo. Trad. D. Chiuso, & F. Lesage. Campinas, SP: Vide Editorial.

Boyd, J.P. (2020). Meteorology and Oceanography on a Flat Earth. Physics-Geology (arXiv.org > physics > physics.geo-ph)/Cornell University, 40p. Disponível em: https://arxiv.org/abs/2003.08541.

Carneiro, C.C.R. & Toniolo, J.C. (2012). A Terra ‘quente’ na imprensa: confiabilidade de notícias sobre aquecimento global. História, Ciências, Saúde - Manguinhos, 9(2), 369-390. doi: 10.1590/S0104-59702012000200002.

Clark, D. J. (2018). A Terra é Plana (Título original: Behind the curve) [Filme]. EUA: Delta-v Productions. Disponível em: https://www.netflix.com/br/title/81015076. Acesso em: 13.03.2019.

Cockell, C. (Org.), Corfield, R., Edwards, N., & Harris, N. (2011). Sistema Terra-Vida: uma introdução. Trad. S.H. Gonçalves. São Paulo: Oficina de Textos, 360 p. (Trabalho original publicado em 2008).

Corrêa A. (21 fev., 2014). Movimento anti-vacina gera surto de doenças nos EUA [Versão eletrônica]. BBC. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/noticias/2014/02/140221_vacinas_doencas_dg. Acesso em: 01.04.2020.

Da Rosa, C. W., Darroz, L. M. & Tyburski, L. (2018). A forma da Terra no ensino fundamental: a qual fonte de informação os alunos outorgam maior autoridade epistêmica? Revista Thema, 15(3), 1019-1033. doi: 10.15536/thema.15.2018.1019-1033.980.

Datafolha: 7% dos brasileiros acreditam que a Terra é plana [Versão eletrônica]. IG Último Segundo. Disponível em: https://ultimosegundo.ig.com.br/brasil/2019-07-14/datafolha-7-dos-brasileiros-acreditam-que-a-terra-e-plana.html. Acesso em: em: 08.10.2020.

Dave, P. (13 mar., 2018). YouTube to display Wikipedia blurbs alongside conspiracy videos. Disponível em: https://www.reuters.com/article/us-alphabet-youtube/youtube-to-display-wikipedia-blurbs-alongside-conspiracy-videos-idUSKCN1GP37E. Acesso em: 21.10.2020

Genesini, S. (2018). A pós-verdade é uma notícia falsa. Revista USP, 116, 45-58. doi: 10.11606/issn.2316-9036.v0i116p45-58.

Gomes, H. S. (2019). Acha que a Terra é plana? YouTube vai esconder vídeos com teorias falsas. Uol. (25.jan.2019). Disponível em: https://www.uol.com.br/tilt/noticias/redacao/2019/01/25/acha-que-a-terra-e-plana-youtube-vai-esconder-videos-com-teorias-falsas.htm. Acesso em: 21.10.2020.

Keane, P. (2020). Como a indústria do petróleo pôs em dúvida o aquecimento global usando táticas dos fabricantes de cigarro. BBC. (24.set.2020). Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/internacional-54284565. Acesso em: 21.10.2020.

Kiessling, C. K. (2018). Brazil, Foreign Policy and Climate Change (1992-2005). Contexto Internacional, 40(2), 387-408. doi: 10.1590/S0102-8529.2018400200004.

Lakatos, E. M. & Marconi, M. A. (2003). Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas.

Landrum, A. R., Olshansky, A. & Richards, O. (2019). Differential susceptibility to misleading flat earth arguments on YouTube. Media Psychology. doi: 10.1080/15213269.2019.1669461.

Le Treut, H., Somerville, R., Cubasch, U., Ding, Y., Mauritzen, C., Mokssit, A., Peterson, T. & Prather, M. (2007). Historical Overview of Climate Change. In: Solomon, S., Qin, D., Manning, M., Chen, Z., Marquis, M., Averyt, K. B., Tignor, M. & Miller, H. L. Eds. (2007). Climate Change 2007: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Londres: Cambridge University Press, Cambridge. p. 184-237.

Leite, J.C. (2015a). Controvérsias na climatologia: o IPCC e o aquecimento global antropogênico. Scientiae Studia, 13(3), 643-677. doi: 10.1590/S1678-31662015000300008.

Leite, J.C. (2015b). Do mistério das eras do gelo às mudanças climáticas abruptas. Scientiae Studia, 13(4), 811-839. doi: 10.1590/S1678-31662015000400005.

Lelieveld, J., Klingmller, K., Pozzer, A., Burnett, R. T., Haines, A. & Ramanathan, V. (2019). Effects of fossil fuel and total anthropogenic emission removal on public health and climate. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 116(15), 7192-7197. doi: 10.1073/pnas.1819989116.

Lima N. W., Vazata P. A. V., Ostermann F., Cavalcanti C. J. H. & Guerra A. (2019). Educação em Ciências nos Tempos de Pós-Verdade: Reflexões Metafísicas a partir dos Estudos das Ciências de Bruno Latour. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação e Ciências, 1, 55-189. doi: 10.28976/1984-2686rbpec2019u155189.

Lorch, M. (2017). Por que as pessoas acreditam nas teorias da conspiração, e como conseguir que mudem de opinião. El Pais. 26.ago.2017. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2017/08/23/ciencia/1503498083_674014.html. Acesso em: 21.10.2020.

Lorenzoni, I. & Pidgeon N. (2006). Public views on climate change: European and USA perspectives. Climatic Change, 77, 73-95. doi: 10.1007/s10584-006-9072-z.

Machado, M., Cademartori, C. V. & Barros, R. C. (2006). Extinções em massa e a crise atual da biodiversidade: lições do tempo profundo. Diálogo, 9, 37-68. DISPONÍVEL EM: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Dialogo/issue/archive. Acesso em: 11.11.2020.

McBean G. & Hengeveld H. (2000). Communicating the science of climate change: A mutual challenge for scientists and educators. Canadian Journal of Environmental Education, 5, 9-23. Disponível em: https://cjee.lakeheadu.ca/issue/view/36. Acesso em: 28.10.2020.

MacDonald, F.A., Swanson-Hysell, N.L., Park, Y., Lisiecki, L. & Jagoutz, O. (2019). Arc-continent collisions in the tropics set Earth’s climate state. Science, 364, 181-184. doi: 10.1126/science.aav5300.

Mohammed, S. N. (2019). Conspiracy Theories and Flat-Earth Videos on YouTube. The Journal of Social Media in Society, 8(2), 84-102. Disponível em: https://thejsms.org/index.php/TSMRI/article/view/527. Acesso em: 25.10.2020.

Nguyen, H. (2018). Most flat earthers consider themselves very religious [Versão eletrônica]. YouGov. 02;abr.2018. Disponível em: https://today.yougov.com/topics/philosophy/articles-reports/2018/04/02/most-flat-earthers-consider-themselves-religious. Acesso em: 01.10.2020.

Oliveira, M. J., Carneiro, C. D. R., Vecchia, F. A. S. & Baptista, G. M. M. (2017). Ciclos climáticos e causas naturais das mudanças do clima. Terræ Didatica, 13(3), 149-184. doi: 10.20396/td.v13i3.8650958.

Olshansky, A. B. S. (2018). Conspiracy Theorizing and Religious Motivated Reasoning: Why the Earth ‘Must’ Be Flat. Lubbock: Graduate Faculty of Texas Tech University, EUA, 237p. (Dissert. Mestrado).

'Post-truth' declared word of the year by Oxford Dictionaries [Versão eletrônica]. BBC. Disponível em: https://www.bbc.com/news/uk-37995600. Acesso em: 21.10.2020.

Reboita, M. S., Pimenta, A. P. & Natividade, U. A. (2015). Influência da inclinação do eixo de rotação da Terra na temperatura do ar global. Terræ Didatica, 11(2), 67-77. doi: 10.20396/td.v11i2.8640680.

Rezende, A. T., Silva, F. M. S. M., Ribeiro, M. G. C., Loureto, G. D. L., Silva Neta, O. F., & Gouveia, V. V. (2019). Teorias da conspiração: significados em contexto brasileiro. Estudos de Psicologia, 36, e180010. doi: 10.1590/1982-02.

Rowbotham, S. B. (2017). Zetetic Astronomy: Earth Not a Globe. Eastford: Martino Fine Books, 226p. (Trabalho original publicado em 1865).

Serrao, L.F.S., Catelli Jr, R., Conrado, A.L., Cury, F. & Lima, A.L.D. (2016). A experiência de um indicador de letramento científico. Cadernos de Pesquisa, 46(160), 334-361. doi: 10.1590/198053143498.

Sheerwood, S., Webb, M.J., Annan, J.D., Armour, K.C., Forster, P.M., Hargreaves, J.C., Hegerl, G. et al. (2020). An assessment of Earth’s climate sensitivity using multiple lines of evidence. Reviews of Geophysics, 58, 1-92. doi: 10.1029/2019RG000678.

Silva, R. W. C. & Paula, B. L. (2009). Causa do aquecimento global: antropogênica versus natural. Terræ Didatica, 5(1), 42-49. Disponível em: 10.20396/td.v5i1.8637501.

Silveira, F. L. (2017). Sobre a Forma da Terra. Física na Escola, 15(2): 4-14. Disponível em: http://www1.fisica.org.br/fne/phocadownload/Vol15-Num2/a02-low. Acesso em: 29.10.2020.

Solomon, S., D. Qin, M. Manning, Z. Chen, M. Marquis, K.B. Averyt, M. Tignor & H.L. Miller. (2007). Climate change 2007 - The physical science basis. In: Contribution of working group I to the fourth assessment report of the Intergovernmental Panel on Climate Change, Cambridge University Press. Disponível em: https://www.ed.ac.uk/geosciences/?gclid=Cj0KCQiAnb79BRDgARIsAOVbhRrhMDJVzBBSuaxzL

Stanley, S. M. & Luczaj, J. A. (2015). Earth System History (4th ed.). New York: W. H. Freeman and Co.

Taseska, V., Markovska N. & Callaway J. M. (2012). Evaluation of climate change impacts on energy demand. Energy, 48, 88-95. doi: 10.1016/j.energy.2012.06.053.

Tierney, J. E., Poulsen, C. J., Montañez, I. P., Bhattacharya, T., Feng, R., Ford, H. L., Hönisch, B. et al. (2020). Past climates inform our future. Science, 360, 1-9. doi: 10.1126/science.aay3701

Timár, G., Dezso, D., Molnár, G. & Varga, P. (2018). Towards to the geoid. A sort overview of the history of gravimetic measurements in geodesy. Geosciences and Engineering, 6(9), 60-74. Disponível em: https://search.proquest.com/docview/2400575593. Acesso em: 12.11.2020.

Toniolo, J. C. & Carneiro, C. D. R. (2010). Processos geológicos de fixação de carbono na Terra e aquecimento global. Terræ Didatica, 6(1), 31-56. DISPONÍVEL EM: 10.20396/td.v6i1.8637485.

Träsel, M., Lisboa, S. & Vinciprova, G. R. (2019). Post-truth and trust in journalism: an analysis of credibility indicators in Brazilian venues. Brazilian Journalism Research, 15(3), 476-497. doi: 10.25200/BJR.v15n3.2019.1211.

Trends Google. (2015). O que é terra plana. Disponível em: https://trends.google.com.br/trends/explore?date=2015-07-01%202020-07-01&geo=BR&q=terra%20plana. Acesso em: 08.10.2020.

Vosoughi, S., Roy, D. & Aral, S. (2018). The spread of true and false news online. Science. 359, 1146-1151. doi: 10.1126/science.aap9559.

Wikipedia. (2020). Eratóstenes. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Eratóstenes. Acesso em: 08.10.2020.

WMO (2020). WMO Statement on the State of the Global Climate in 2019. WMO. Disponível em: https://www.un.org/en/climatechange/reports. Acesso em: 08.11.2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Terrae Didatica

Downloads

Download data is not yet available.