Banner Portal
Construction of geological models
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Model
Geology
Geosciences Teaching
Science dissemination
Relief

How to Cite

MAURI, Sandro; SCHETTINO, Vítor Roberto; MARQUES, Rodson de Abreu; SOARES, Caroline Cibele Vieira; GOUVÊA, Lucas Pequeño. Construction of geological models: the example of the Serra do Caparaó (Minas Gerais and Espírito Santo, Brazil). Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 17, n. 00, p. e021002, 2021. DOI: 10.20396/td.v17i00.8661553. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8661553. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper brings out the experience of making a geological model in the scale of 1:20,000 of Serra do Caparaó, a complex geological monument of southeastern Brazil, with the objective of illustrating aspects of the geology of the region and defining a routine for the construction of didactic models. Field data and spatial data were used in GIS environment for projection of relief on styrofoam plates from level curves. The preparation of the model has resulted in a three-dimensional model of the geology of Serra do Caparaó and the proposal of a script for the manufacture of didactic models. The first exhibitions of the model to the public stimulated an interaction of society with geological information of the region, being introduced concepts of Geomorphology, Structural Geology, Cartography and Geodiversity.

https://doi.org/10.20396/td.v17i00.8661553
PDF (Português (Brasil))

References

Becker, E. L. S. & Nunes, M. P. (2012). Relevo do Rio Grande do Sul, Brasil, e sua representação em maquete. Revista Percurso, NEMO, 4(2): 113-132. URL: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Percurso/article/view/49542. Acesso 13.01.2021.

Castro, I. E. (1995). O problema da escala. In: Castro, I. E. (1995). Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, p.117-140.

Coelho, A. L. N., Goulart, A. C. O., Bergamaschi, R. B. & Teubner Jr., F.J. (2012). Mapeamento Geomorfológico do estado do Espírito Santo. Vitória: IJSN.

Constante, A. & Vasconcelos, C. (2010). Atividades lúdico-práticas no ensino da Geologia: Complemento motivacional para a aprendizagem. Terræ Didatica, 6(2), 101-123. doi: 10.20396/td.v6i2.8637467.

Garcia, C. B., Imbernon, R. A. L. & Lacerda R. A. V. (2014). Desenvolvimento de recursos didáticos para o ensino de Geociências para a banca das Ciências e Experimentoteca da EACH/USP. Terræ Didatica, 10(3), 331-335. doi: 10.20396/td.v10i3.8637348.

Horn, A. H., Faria, B., Gardini, G. M., Vasconcellos, L. & Oliveira, M. R. (2007). Folha Espera Feliz. SF.24-V-A-IV, 1:100.000. Belo Horizonte: UFMG/CPRM.

ICMBio. (2020). Parque Nacional do Caparaó. URL: https://www.icmbio.gov.br/parnacaparao/. Acesso 08.10.2020.

Libarkin, J. C. & Brick, C. (2002). Research methodologies in science education: Visualization and the Geoscienses. Journal of Geoscience Education, 50(4), 449-455. doi: 10.5408/1089-9995-50.4.449.

Marques, R. A., Ferreira, S. L. M., Silva, D. A. M., Perdoná, M. V., Vardieiro, L. G. G., Velasco, T. C., Medeiros Jr., E. B., Oliveira, G. J., ... & Melo, M. G. (2019). Schematic models of wood for optic mineralogy and geoscience teaching. Brazillian Journal of Development, 5(7), 9153-9162. doi: 10.34117/bjdv5n7-113.

Novo, T. A., Noce, C. M., Batista, G. A. P., Quemeeur, J. J. G., Martins, B. S., Santos, S. W. M., Carneiro, G. A. & Horn, A. H. (2010). Folha Manhumirim.- SF.24-V-A-I, 1:100.000. UFMG/CPRM.

Novo, T. A., Noce, C. M., Pedrosa-Soares, A. C. & Batista, G. A. P. (2011). Rochas granulíticas da Suíte Caparaó na região do Pico da Bandeira: Embasamento Oriental do Orógeno Araçuaí. Geonomos, 19(2), 70-77. doi: 10.18285/geonomos.v19i2.42.

Pereira, J. & Silva, R. (2012). O ensino de geomorfologia na educação básica a partir do cotidiano do aluno e o uso de ferramentas digitais como recurso didático. Revista de Ensino em Geografia, 3(4), 69-79. URL: http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/N.4/art5v3n4.pdf. Acesso 13.01.2021.

Pitano, S. C. & Roqué, B. B. (2015). O uso de maquetes no processo de ensino-aprendizagem segundo licenciandos em Geografia. Educação Unisinos, 19(2), 273-282. doi: 10.4013/edu.2015.192.11.

Santos, M. S., Duarte, G. S. & Rosa, O. (2015). O uso de maquetes no ensino aprendizagem em Geografia. Enciclopédia Biosfera, 11(20), 620-625. URL: http://www.conhecer.org.br/enciclop/2015a/o%20uso%20de%20maquetes.pdf. Acesso 13.01.2021.

Silva, L. C., Armstrong, R., Noce, C. M., Carneiro, M., Pimentel, M., Pedrosa-Soares, A. C., Leite, C., Vieira, V. S., Silva, M., Paes, V. & Cardoso-Filho, J. (2002). Reavaliação da evolução geológica em terrenos pré-cambrianos brasileiros com base em novos dados U-Pb SHRIMP, parte II: Orógeno Araçuaí, Cinturão Móvel Mineiro e Cráton São Francisco Meridional. Revista Brasileira de Geociências, 32(1), 513-528. URL: http://www.ppegeo.igc.usp.br/index.php/rbg/article/view/9847. Acesso 13.01.2021.

Sousa, R. R. (2014). Oficina de maquete de relevo: um recurso didático. Terræ Didatica, 10, 22-28. doi: 10.20396/td.v10i1.8637385.

Souza, C. J. O. & Valadão, R. C. (2013). Visualização e representação espaciais no ensino de Geomorfologia. Terræ Didatica, 9(2), 105-113. doi: 10.20396/td.v9i2.8637399.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Sandro Mauri, Vítor Roberto Schettino, Rodson de Abreu Marques, Caroline Cibele Vieira Soares, Lucas Pequeño Gouvêa

Downloads

Download data is not yet available.