Banner Portal
Artificial outcrop networks for teaching Geosciences
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Theory and practice
Geological mapping
Field geology
Didactics
Teaching strategies

How to Cite

KUCHENBECKER, Matheus; MORAIS, Geysianne Ferreira de; SILVA, Vinícius César Maciel; PIMENTA, João Pedro Ribeiro. Artificial outcrop networks for teaching Geosciences. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 17, n. 00, p. e021013, 2021. DOI: 10.20396/td.v17i00.8663959. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8663959. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

During the undergraduate course in geology, students are demanded to both learning about the dynamics of the Earth System and developing a wide range of practical skills, such as spatial and three-dimensional reasoning, drawing techniques and the use of specific equipment. These two dimensions - theory and practice - are inextricably fused in the geologist's praxis and, therefore, integrating them are essential also during training in geology. This work aims to present the setting up of artificial outcrop networks as a didactic strategy for teaching geosciences, taking as an example a pilot network set up at the Federal University of Vales do Jequitinhonha and Mucuri, Diamantina-MG. From this experience, we present the methods for dimensioning the network and for building and installing the artificial outcrops, as well as discuss the vast pedagogical possibilities associated with such facilities.

https://doi.org/10.20396/td.v17i00.8663959
PDF (Português (Brasil))

References

Andrade, W.S. & Carneiro, C.D.R. (2019). Ilustrar ou induzir? Eis a questão... Os trabalhos de campo e seus papéis didáticos. Terræ Didatica, 15, 1-8, e19050

Benison, K. C. (2005). Artificial Outcrops Give Real Experience in Interpreting a Geologic History: The CMUland Group Project for Historical Geology Courses, Journal of Geoscience Education, 53:5, 501-507

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. (2015). Resolução 1, de 6 de janeiro de 2015. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação na área da Geologia, abrangendo os cursos de bacharelado em Geologia e em Engenharia Geológica e dá outras providências. Brasília (DF), 6 jan. 2015.

Brusi, D. (1992). Reflexiones en torno a la didactica de las salidas de campo en Geologia (I): aspectos metodológicos. In: Simposio sobre enseñanza de la Geología, 7, Santiago de Compostela. Anais... Instituto de Ciências de Educación, Universidad Santiago de Compostela, p.363-389.

Carneiro, C. D. R. (2015). O Fórum Nacional de Cursos de Geologia e as diretrizes curriculares nacionais: histórico e perspectivas. Terrae Didatica, Campinas, SP, v. 10, n. 3, p. 191–203.

Carneiro C.D.R. & Gonçalves P.W. (2011). Actividades de campo en la asignatura Ciencia del Sistema Tierra: la Geología como estructura básica. Rev. de la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 19(1):48-56.

Carneiro, C.D.R, Cunha, C.A.L.S. & Campanha, G.A.C. (1993). A teoria e a prática em geologia e o eterno retorno. Revista Brasileira de Geociências, São Paulo, v.23, n.4, p. 339-346.

Compiani, M. & Carneiro, C.D.R. (1993). Os papéis didáticos das excursões geológicas. Enseñanza de las Ciências de la Tierra, 1(2):90-98.

Dillon, D. L., Hicock, S. R., Secco, R. A. & Tsujita, C. J. (2000). A Geologic Rock Garden as an Artificial Mapping Area for Teaching and Outreach. Journal of Geoscience Education, 48(1), 24–29.

Fantinel, L. M. (2000). Práticas de campo em geologia introdutória: papel das atividades de campo no ensino de fundamentos de geologia do curso de geografia. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual de Campinas. 124p.

Fantinel, L. M. (2005). O ensino de mapeamento geológico no Centro de Geologia Eschwege, Diamantina – MG: análise de três décadas de práticas de campo (1970 - 2000). Tese de Doutorado. Universidade Estadual de Campinas, 257p.

Frodeman, R. (1995). Geological reasoning: geology as an interpretative and historical science. Geological Society of America Bulletin, v.107, n.8, p. 960-968.

Kastens, K. and Ishikawa, T., 2004, Mentally visualizing large geologic structures from field observations, NAGT On the Cutting Edge Workshop: Teaching structural geology in the 21st century, Smith College, Northampton,MA; Dispinível em: http://serc.carleton.edu/files/NAGTWorkshops/structure04/Mentally_visualizing_large_ structures.doc

Rudwick, M. (1996). Geological travel and theoretical innovation: the role of 'liminal' experience. Social Studies of Science, XXVI:143-59.

Scortegagna, A. & Negrão, O.B.M. (2005). Trabalhos de campo na disciplina de Geologia Introdutória: a saída autônoma e seu papel didático. Terræ Didatica, 1(1):36-43.

Totten, I.M. (2003). Using an artificial rock outcrop to augment student learning at an urban university. Tese de Doutorado. University of New Orleans, 169p.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Matheus Kuchenbecker, Geysianne Ferreira de Morais, Vinícius César Maciel Silva, João Pedro Ribeiro Pimenta

Downloads

Download data is not yet available.