Banner Portal
Didactic sequence as a strategy for teaching about the socio-environmental challenges related to climate change
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Climate change
Education
Teaching
Geosciences
Project based learning

How to Cite

FARIA, Daniela Resende de; RAMOS, Maria Carolina; COLTRI, Priscila Pereira. Didactic sequence as a strategy for teaching about the socio-environmental challenges related to climate change. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 17, n. 00, p. e021052, 2021. DOI: 10.20396/td.v17i00.8667126. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8667126. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Socio-environmental issues related to climate change are still poorly addressed and studied in basic education, especially at the high school level. Deeply related to urban problems that affect communities, the most vulnerable populations are those who are most likely to be more impacted from its consequences. Based on the understanding that everyone has the right to a balanced environment for their survival, this study aims to present a didactic sequence for teaching socio-environmental issues within the theme “Climate Change” on line with the Common National Curricular Base. The didactic sequence was developed based on Project Based Learning (PBL) and its development will promote a protagonist role of students, based on current issues, which fosters the development of critical thinking for the understanding of a complex reality, helping the insertion of the topic of climate change in the high school stage.

https://doi.org/10.20396/td.v17i00.8667126
PDF (Português (Brasil))

References

Artaxo, P. (2020). As três emergências que nossa sociedade enfrenta: saúde, biodiversidade e mudanças climáticas. Estudos Avançados, 34, 53-66. doi: 10.1590/s0103-4014.2020.34100.005

Bacich, L. (2020). WebQuest: como organizar uma atividade significativa de pesquisa. São Paulo, Inovação na educação. 22 de março de 2020. Disponível em: https://lilianbacich.com/2020/03/22/webquest-como-organizar-uma-atividade-significativa-de-pesquisa/. Acesso em: 23.07.2021.

Barcellos, C., Monteiro, A. M. V., Corvalán, C. Gurgel, H. C., Carvalho, M. S., Artaxo, P., Hacon, S., & Ragoni, V. (2009). Mudanças climáticas e ambientais e as doenças infecciosas: cenários e incertezas para o Brasil. Epidemiol. Serv. Saúde, 18(3), 285-304. doi: 10.5123/S1679-49742009000300011

Bender, W.N. (2014). Aprendizagem baseada em projetos. Educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso.

Blank, D. M. P. (2015). O contexto das mudanças climáticas e as suas vítimas. Fortaleza: Mercator,14, 157-172. doi: 10.4215/RM2015.1402.0010

Brasil, Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos (2007). Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, Ministério da Educação, Ministério da Justiça, UNESCO. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/2191-plano-nacional-pdf/file. Acesso em: 16.11.2021.

Brasil. Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular: versão final. Brasília, MEC. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 15.04.2021.

Brasil. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil [online]. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 12.07.2021.

Brasil. (2012). Lei 4771/1965. Código Florestal Brasileiro [online]. Brasília. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil03/leis/L4771.htm. Acesso em: 12.07.2021.

Brasil. Ministério da Educação (2012). Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Resolução nº 1, de 30.05.2012. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 21.maio.2012, Seção 1, p. 48. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2009/Decreto/D7037.htm. Acesso em: 09.09.2021.

Brasil. Superior Tribunal de Justiça (STJ) (2009). Recurso Especial: REsp 1000731 RO 2007/0254811-8. Relator: Ministro Herman Benjamin. Data de Julgamento: 25/08/2009, T2 Segunda Turma, Data de Publicação: DJe 08/09/2009. Disponível em: https://processo.stj.jus.br/processo/revista/inteiroteor/?num_registro=200702548118&dt_publicacao=08/09/2009. Acesso em: 28.11.2021

Façanha, A. A. B., Chianca, R. C., & Félix, C. P. (2019). O pensamento crítico no contexto da alfabetização científica: um estudo com futuros professores de ciências. Revista Ciências & Ideias, 10(2), 42-55. Disponível em: https://revistascientificas.ifrj.edu.br/revista/index.php/reci/article/view/946/677. Acesso em: 12.03.2020.

Faria, A. F., & Vaz, A. M. (2018). Experiências de Pensamento Científico em aulas de Física. Investigações em Ensino de Ciências, 23(1), 266-294. 10.22600/1518-8795.ienci2018v23n1p266

Fernandes, L. C. S. (2020). Unicidade do Direito para a proteção ambiental. Revista Internacional da Academia Paulista de Direito, (6), 21.

Fortner, R. W. (2001). Climate change in school: Where does it fit and how ready are we? Canadian Journal of Environmental Education (CJEE), 6(1), 18-31.Disponível em: https://cjee.lakeheadu.ca/article/view/285. Acesso em: 28.12.2020.

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática. São Paulo: Paz e Terra.

Grostein, M. D. (2001). Metrópole e expansão urbana: a persistência de processos “insustentáveis”. São Paulo em perspectiva, 15, 13-19. doi: 10.1590/S0102-88392001000100003

Jacaúna, C. L. F. S., & Greco, R. (2019). Ensino por projeto: uma experiência com estudantes de escolas de várzea no amazonas. Geografia ensino & pesquisa, 23, 1-17. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/39980. Acesso em: 31.08.2021.

Levy, B. S. & Patz, J. (2015). Climate change, human rights, and social justice. Annals of global health, v. 81, n. 3, p. 310-322. doi: 10.1016/j.aogh.2015.08.008

Morin, E. (2011). Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2011.

Morin, E. (2015). Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2015.

Monroe, M. C., Plate, R. R., Oxarart, A, Bowers, A., & Chaves, W. A. (2017). Identifying effective climate change education strategies: a systematic review ofthe research, Environmental Education Research, 25(6), 791-812. doi: 10.1080/13504622.2017.1360842.

Oliva, A. (2011). Teoria do Conhecimento. Rio de Janeiro: Zahar.

Organização das Nações Unidas (ONU). (2019). Informe sobre a Questão das Obrigações de Direitos Humanos Relacionadas com o Gozo de um Meio Ambiente Seguro, Limpo, Saudável e Sustentável (A/74/161). ONU, Relator especial sobre Direitos Humanos e Meio Ambiente do Alto Comissariado de Direitos Humanos., par. 65, 22p. Disponível em: https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N19/216/45/PDF/N1921645.pdf?OpenElement. Acesso em: 27.11.2021.

Orion, N. (2019). The future challenge of Earth science education research. Disciplinary and Interdisciplinary Science Education Research, 1(1), 3-8. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1186/s43031-019-0003-z. Acesso em: 12.12.2020.

Palma, C. M. (2018). Do Direito Ambiental à Educação Ambiental. Contribuições do pensamento vida e obra de Paulo Afonso Leme Machado. São Paulo: Letras Jurídicas.

Piovesan, F. C. (2009). Direitos humanos: desafios e perspectivas contemporâneas. Brasília, Revista TST, 75(1),.

Ramacciotti, B. L., Souza, C. Q. da, & Dantas, L. R. A. S. (2020). O princício da proibição do retrocesso ambiental aplicado às políticas públicas ambientais. [S.l.], REI, Revistas de Estudos Institucionais, 6(2), 685-706. ISSN 2447-5467. doi: 10.21783/rei.v6i2.481.

Santos, V. M. N. dos & Bacci, D. L. C. (2017). Proposta para governança ambiental ante os dilemas socioambientais urbanos. Estudos Avançados, 31, 199-212. doi: 10.1590/s0103-40142017.31890017.

Sachs, W. (2008). Climate change and human rights. Development, 51(3), 332-337. doi: 10.1057/dev.2008.35.

Sagala, R., Nuangchalerm, P., Saregar, A., El Islami, R. A. Z. (2019). Environment-friendly education as a solution to against global warming: a case study at Sekolah Alam Lampung, Indonesia. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(2), 85-97. Disponível em: https://dergipark.org.tr/en/pub/jegys/article/565454. Acesso em: 12.12.2020.

Sarlet, I. W. & Fensterseifer, T. (2021). Curso de Direito Ambiental. 2ed. Rio de Janeiro: Forense. p.390-399.

Siegner, A. & Stapert, N. (2020). Climate chance education in the humanities classroom: a case study of Lowell School curriculum pilot. Environmental Education Research, 26, 511-531. doi: 10.1080/13504622.2019.1607258.

Silva, C. P. da, Figuerôa, S. F. M., & Newerla, V. B. (2008). Subsídios para o uso da história das ciências no ensino: exemplos extraídos das Geociências. Ciência & Educação (Bauru), 14, 497-517. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/h8SpWTgmpxZDQrgCCPjn5NF/abstract/?format=html&lang=pt. Acesso em: 22.08.2021.

Sinden, A. (2007). Climate change and human rights. J. Land Resources & Envtl. L., 27, 255-271.

Souza, J. A. G. de (coord.) (2008). A Defensoria Pública e os processos coletivos: comemorando a Lei Federal 11.448, de 15 de janeiro de 2007. Rio de Janeiro: Lúmen Juris.

Stevenson, R. B., Nicholls, J., Whitehouse, H.(2017). What is climate change education? Curriculum Perspectives, 37(1), 67-71. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s41297-017-0015-9. Acesso em: 15.12.2020.

Zezzo, L. V., Oliveira, J. P. de, & Coltri, P. P. (2020). Clima em jogo: uma ferramenta pedagógica para aprendizagem de conceitos em Geociências, com ênfase na Climatologia. Terræ Didatica, 16(Publ. Contínua), 1-10, e020003. doi: 10.20396/td.v16i0.8656203.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Terrae Didatica

Downloads

Download data is not yet available.