Banner Portal
The insertion of teaching in Paleontology events in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teaching
Didactic trategies
Biology
Geology
Science

How to Cite

ANTONINI, Liandra dos Santos; BOELTER , Ruben Alexandre; CORDEIRO, Thamires Luana. The insertion of teaching in Paleontology events in Brazil. Terræ Didatica, Campinas, SP, v. 18, n. 00, p. e022017, 2022. DOI: 10.20396/td.v18i00.8668249. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8668249. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

This exploratory and descriptive research focus on papers from the events, as symposia, congresses and regional meetings (Paleo), published in the Bulletin Paleontologia em Destaque of the Brazilian Society of Paleontology (SBP). Contributions since 2012 up to 2018 were analyzed. One hundred seventy-one abstracts were found out of a total of 2,095. Afterwards, the papers were classified by Brazilian regions and, for a better understanding upon teaching methods and approaches, using some analysis concepts as follows: Technical, Practical and Emancipatory/Critical. The paleontological knowledge was also explored by means of the following analysis concepts: Education “in”, “about” and “by” Paleontology. The authors believe that the results can subsidize new studies, planning of undergraduate courses for Science and Biology teachers, as well as initial and continuing education courses, in order to contribute to (re)think concepts about Paleontology Teaching and related areas.

https://doi.org/10.20396/td.v18i00.8668249
PDF (Português (Brasil))

References

Almeida, L. F. de, Zucon, M. H., Souza, J. F. de, Reis, V. S., & Vieira, F. S. (2015). Ensino de paleontologia: uma abordagem não-formal no Laboratório de Paleontologia da Universidade Federal de Sergipe. Terrae Didatica, 10(1), 14–21.doi: https://doi.org/10.20396/td.v10i1.8637384

Alonço, M. & Boelter, R. A. (2016). Paleontologia nos livros didáticos de biologia do ensino médio. Revista da SBEnBio, (9), 7671-7682. Disponível em: http://www.sbenbio.org.br/wordpress/wp-content/uploads/renbio-9/pdfs/2732.pdf. Acesso em: 27.01.2022.

Alves, R.S. & Barreto, A.M.F.(2005) Concepção sobre Paleontologia no ensino médio do centro de ensino experimental ginásio Pernambucano. 19° Congresso brasileiro de paleontologia. Aracaju: Sociedade Brasileira de Paleontologia.

Asnake, M.(2015). A importância da publicação científica para o desenvolvimento da saúde pública. Ciência & Saúde Coletiva, v. 20, 1972-1973. doi: https://doi.org/10.1590/1413-81232015207.08562015

Carvalho, I. De.S. (2010). Paleontologia: Conceitos e Métodos. 3 ed. Rio de Janeiro: Interciência. 729 p.

Cassab, R.C.T. (2010). Objetivos e Princípios. In: Carvalho I.S. ed. 2010. Paleontologia. Rio de Janeiro: Interciência, p.3-11.

De lacerda, A. L.,Weber, C., Porto, M.P., Da Silva, R.A.(2008) A importância dos eventos científicos na formação acadêmica: estudantes de biblioteconomia. Revista ACB, v. 13, n. 1, p. 130-144. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/553. Acesso em: 19.12.2021.

Dos Reis, M.A.F., Carvalho, V. de. A., Carvalho, J.V., Rodrigues, M. A. Da. C., Medeiros, M. A. M, Villena, H. H., Oliveira, F. M., Dornelas, V. R. (2005) Sistema multimídia educacional para o ensino de geociências: uma estratégia atual para a divulgação da Paleontologia no ensino fundamental e médio. Anuário do Instituto de Geociências, v. 28, n. 1, p. 70-79. Disponível em: http://www.anuario.igeo.ufrj.br/anuario_2005_1/Anuario_2005v01_70_79.pdf. Acesso em: 19.12.2021.

Figueredo, J. De. L., De Aquino, A F. Da. C., ANDRADE, E. N. (2016). A importância da participação dos estudantes do ensino superior em eventos científicos para sua formação acadêmica. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. 2016. Disponível em: https://editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV056_MD4_SA4_ID2844_15082016151347.pdf. Acesso em: 27.01.2021.

Frodman, R. (2001). A Epistemologia das Geociências. In: MARQUES, L. F. & PRAIA, J. (Coord.). Geociências nos currículos do ensino básico e secundário. 1°ed. Universidade de Aveiro, Aveiro, p.40-57.

Henriques, M. H. P. (2010). Paleontologia e Educação para a Sustentabilidade. Paleontologia, Editora Interciência, Rio de Janeiro, v. 1, p. 588.

Krasilchick, M, & Marandino, M. (2004). Ensino de Ciências e Cidadania. São Paulo: Moderna. 88p.

Lüdke, M, & André, M. E. D. A. de. (2013). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas, 2. ed. Rio de Janeiro. 122 p.

Maciel, Eloisa Antunes. (2018). Ensino de ecologia: concepções e estratégias de ensino. (Trabalho de Conclusão de Curso) Cerro Largo., Universidade Federal da Fronteira Sul. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/2474. Acesso em: 28.01.2021.

Moraes, S. S. de; Santos, J. F.S. dos. & Brito, M. M. M. de. (2007). Importância dada à Paleontologia na educação brasileira: uma análise dos PCN e dos livros didáticos utilizados nos colégios públicos de Salvador, Bahia. In: CARVALHO, I. S. (Ed.) Paleontologia: cenários da vida (p. 71-75). Rio de Janeiro: Editora Interciência.

Martello A.R., Novais T., Loques L.C., Leal L.A., Rosa Á.A.S.da. (2015). A inserção da paleontologia no ensino fundamental em diferentes regiões do Brasil. Terræ Didatica, 11(1):33-41.

Ohira, M. L. B., & Prado, N. S. (2002). Bibliotecas virtuais e digitais: análise de artigos de periódicos brasileiros (1995/2000). Ciência da Informação [online]. v. 31, n. 1 [Acessado 27 Janeiro 2022] , pp. 61-74. doi: https://doi.org/10.1590/S0100-19652002000100007.

Pássaro, E. M., Hessel, M., Nogueira, N. J. de A. (2014). Principais acervos de paleontologia do Brasil. Anuário do Instituto de Geociências –UFRJ, v. 37, p. 48-59. doi: http://dx.doi.org/10.11137/2014_2_48_59

Rosa, M. I. De. F. P.D.S., & SCHNETZLER, R. P. (2003). A investigação-ação na formação continuada de professores de ciências. Ciência & Educação, 09(01), 27-39. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132003000100003&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 27. jan. 2022.

Schmidt, L., & Ohira, M. (2005). Bibliotecas virtuais e digitais: análise das comunicações em eventos científicos (1995/2000). p.73-97. Revista ACB, 7(1), 73-97. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/377/456.

Schwanke, C., & Silva, M.A.J. (2004). Educação e Paleontologia. In: I.S. Carvalho ed. 2007. Paleontologia: cenários da vida. Rio de Janeiro: Interciência. v. 2, p. 123-130.

Schwanke, C.(2002). A divulgação da Paleontologia através de atividades de Ensino e Extensão. In: Perspectivas do Ensino de Biologia, São Paulo, Faculdade de Educação, USP, 24179, p. 1-3.

Schwanke, C., & Silva, M. Do. A. J.(2010). Educação e Paleontologia. In: CARVALHO, Ismar De Souza (Editor). Paleontologia: conceitos e métodos. Rio de Janeiro: Interciência, p. 681-688.

Silva, C. M da., & Cachão, M.(1998). Paleontologia Urbana: Percursos citadinos de interpretação e educação (paleo) ambiental. In: V Congresso Nacional de Geologia. p. 33-35. Paleontologia em Destaque. Disponível em: http://www.sbpbrasil.org/pt/Paleontologia-em-destaque. Acesso em: 28.12.2021.

VIEIRA F.S., & Zucon M.H., Santana W.S. (2010). Análise dos conteúdos de Paleontologia nos livros didáticos de biologia e nas provas de vestibular da UFS e do ENEM. In: EDUCON Colóq. Intern. Educação e Contemporaneidade. Anais [...] São Cristóvão: Univ. Fed. de Sergipe. Disponível em: http://educonse.com.br/2010/eixo_05/E5-29.pdf. Acesso 15.01.2022.

Zucon M.H., Vieira F.S., Prazeres M.F.F., Dantas M.A.T. (2010). O ensino de Paleontologia e a percepção dos alunos do curso de Biologia da Universidade Federal de Sergipe. v.1. [Anais do IV Colóquio Intern. Educ. e Contemporaneidade]. Aracaju: EdUFS. Disponível em: http://educonse.com.br/2010/eixo_05/E5-41.pdf. Acesso em: 15.01.2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Terrae Didatica

Downloads

Download data is not yet available.