Banner Portal
Practical approaches of dialogic textual revision In high school
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Writing
Teachers revision
Dialogism

How to Cite

GASPAROTTO, Denise Moreira; MENEGASSI, Renilson José. Practical approaches of dialogic textual revision In high school. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 59, n. 2, p. 1432–1454, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8657757. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

This article discusses approaches for teacher´s revision in written composition teaching. Based on the dialogic perspective revision assumptions’ (RUIZ, 2010; POSSATI, 2013; MENEGASSI e GASPAROTTO, 2016; 2019), it is presented a didactic proposal to this approach, exemplified and elucidated in a composition from a High School Integrated to Technical Education student. The proposal is based on assumptions of the Discourse Dialogic Analysis (BAKHTIN/VOLOCHÍNOV, [1929] 2009; BAKHTIN, [1979] 2010; BRAIT, 2012), the writing conception as work (GERALDI, 2011; FIAD e MAYRINK-SABINSON, 1991; MENEGASSI, 2016) and on teacher´s textual revision researches (HAYES, 2004; ALLAL et al., 2004; TRUPPIANO, 2006). It was aimed to comprehend i) how to make a revision note effectively related to the language in dialogic perspective ii) which linguistic and extra linguistic aspects are implicated in this teacher´s textual production; iii) the making notes alternatives according to the revision aim; iv) the revision beyond the text correction itself, focused on the global student formation concerning to written discourse, in order to comprehend the rewriting quality as part of writing learning by the student. The results showed the teacher´s revision as a textual production to be taken in its totality, as to set relations among revision notes, revision aim, immediate and broader working conditions; dialogic revision note´s fundamental features.

PDF (Português (Brasil))

References

ALLAL, L. et al. (2004). Revision of written language: cognitive and instructional processes. Boston/Dordrecht, Netherlands/New York: Kluwer.

ANTUNES, I. (2003). Aula de Português: encontro e interação. São Paulo: Parábola.

BAKHTIN, M./VOLOCHÍINOV. ([1929] 2009). Marxismo e Filosofia da Linguagem. Tradução Michel Lahud e Yara Frateschi. 12. ed. São Paulo: Hucitec.

BAKHTIN, M. ([1979] 2010). Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes.

BRAIT, B. (2012). Construção coletiva da perspectiva dialógica: história e alcance teórico-metodológico. In: FÍGARO, R. (Org.). Comunicação e análise do discurso. São Paulo: Contexto, v. 1, p. 79-98.

BREIDENBACH, K. Practical guidelines for writers and teachers. (2006). In: HORNING, A.; BECKER, A. (Orgs). Revision: History, theory, and practice. West Lafayette, Indiana: Parlor Press and The WAC Clearinghouse, p. 197-219.

CAMPS, A. (2006). Texto, processo, contexto, atividade discursiva: diferentes pontos de vista sobre a atividade de aprender e de ensinar a escrever. In: CAMPS, A. (Org.); Propostas didáticas para aprender a escrever. Porto Alegre: Artmed, p. 13-32.

FIAD, R. S.; MAYRINK-SABINSON, M. L. T. (1991). A escrita como trabalho. In: MARTINS, M. H. (org.). Questões da Linguagem. São Paulo: Contexto, p. 54-63.

GARCEZ, L. H. C. (1998). A escrita e o outro: os modos de participação na construção do texto. Brasília: Editora Universidade de Brasília.

GASPAROTTO, D. M.; MENEGASSI, R. J. (2015). Aspectos da prática docente na revisão e reescrita de narrativa de terror. Fórum Linguístico. F l o r i a n ó p o l i s , v . 1 2 , n . 3 , p . 8 0 8 - 8 2 6 .

GERALDI, J. W. (Org.). ([1984] 2011). O texto na sala de aula. Cascavel: Assoeste.

HAYES, J. R. What triggers revision?. (2004) In: ALLAL et al. Revision: Cognitive and instructional processes. Kluwer Academic Publishers Dordrecht, p.9-20.

KENN, J. (2010). Strategic revisions in the writing of Year 7 students in the UK. The Curriculum Journal, v. 21, p. 255-280.

LEAL, L. F. V. (2003). A Formação do Produtor de Texto Escrito na Escola: uma análise das relações entre os processos interlocutivos e os processos de ensino. In: VAL, M. da G. C.; ROCHA, G. (Orgs.). Reflexões sobre práticas escolares de produção de texto: o sujeito autor. Belo Horizonte: Autêntica/CEALE/FaE/UFMG, p. 53-67.

MENEGASSI, R. J. (1998). Da revisão à reescrita: operações e níveis linguísticos na construção do texto. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Assis.

MENEGASSI, R. J. (2016). A escrita como trabalho na sala de aula. In: JORDÃO, C. M. A Linguística Aplicada no Brasil: rumos e passagens. 1 ed. Campinas: Pontes, p. 193-230.

MENEGASSI, R. J.; GASPAROTTO, D. M. (2016). Revisão textual-interativa: aspectos teórico-metodológicos. DOI: 10.14393/DL23-v10n3a2016-13. Domínios de Linguagem. Uberlândia, v. 10, n. 3, p. 1019-1045.

MENEGASSI, R. J. (2019). Revisão Dialógica: princípios teórico-metodológicos. DOI: 10.1590/1982-4017-190107-4518. Linguagem em Dis(curso) – LemD, Tubarão-SC, v. 19, n. 1, p. 107-124.

NASCIMENTO, C. E. (2013). Os bilhetes orientadores da reescrita e a aprendizagem relatório de experiência. In: GONÇALVES, Adair Vieira & BAZARIM, Milene. Interação, gêneros e letramento: a (re)escrita em foco. São Paulo: Pontes Editores.

POSSATI, J. (2013). A reescrita dialógica. Dissertação de mestrado. Campinas: Unicamp.

RIJLAARSDAM G. et al. (2004). The study of revision as a writing process and as a learning-to-write process. In: ALLAL et al. Revision: Cognitive and instructional processes. Kluwer Academic Publishers Dordrecht, p. 189-207.

RUIZ, E. D. (2010). Como corrigir redações na escola. São Paulo, Contexto.

SERAFINI, M. T. (2004). Como escrever textos. São Paulo: Globo.

SOBRAL, A. (2009). Do Dialogismo ao gênero: as bases do pensamento do círculo de Bakhtin. Campinas: Mercado das Letras.

TRUPPIANO, C. (2006). Best classroom practices. In: HORNING, A.; BECKER, A. (Orgs.). Revision: History, theory and practice. West Lafayette, In: Parlor Press and The WAC Clearinghouse, p. 177-196.

VOLOCHÍNOV, V.N. ([1926] 2013). Palavra na vida e a palavra na poesia. Introdução ao problema da poética sociológica. In: A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro e João Editores, p. 71-100.

O periódico Trabalhos em Linguística Aplicada utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto, em que:

  • A publicação se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores;
  • Os originais não serão devolvidos aos autores;
  • Os autores mantêm os direitos totais sobre seus trabalhos publicados na Trabalhos de Linguística Aplicada, ficando sua reimpressão total ou parcial, depósito ou republicação sujeita à indicação de primeira publicação na revista, por meio da licença CC-BY;
  • Deve ser consignada a fonte de publicação original;
  • As opiniões emitidas pelos autores dos artigos são de sua exclusiva responsabilidade.

Downloads

Download data is not yet available.