Banner Portal
Indigenous languages in the English class
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Affect
English language teaching
Critical language teaching
Indigenous languages

How to Cite

ORLANDO, Isabela Ramalho. Indigenous languages in the English class: possibilities for a critical linguistic education. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 60, n. 1, p. 30–42, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8661821. Acesso em: 8 jul. 2024.

Abstract

This work presents the experience of a workshop on Brazilian indigenous languages, held in the context of an English course offered at a public university. These data are part of research on affect and English teaching. Therefore, one sought to identify and analyze the affective impacts that this experience produced on students, based on their textual productions about the workshop. It is understood that the relationships established between subjects and objects of knowledge depend, fundamentally, on the concrete mediation practices developed by mediating agents, which have both affective and cognitive implications (LEITE, 2018). A discursive view of language is assumed (BAKHTIN, 1929) and it is argued that the teaching and learning of the English language has a formative character and must consider the dialectical nature of the constitution of the subject, language and culture, (ROCHA, 2012). The data indicate the English class as a rich possibility for the discussion of topics on culture, identity and discourse. With the experience described in this work - the discussion about Brazilian indigenous languages, about the history of indigenous peoples and their struggle to preserve their languages ​​- the students had the opportunity to reflect on their own language and culture and on their English learning process. The data analysis shows that the implications of this experience are not only of a cognitive, but also affective, which can influence the relationships that are established between students and the English language, in addition to enabling critical learning. It is argued that language teaching should deal with themes such as the one described in this work in order to achieve anti-racist linguistic education, which, in turn, contributes to establishing positive affective relationships with the foreign language.

PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, L. R. e MAHONEY, A. A. (2014). Afetividade e aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. São Paulo: Edições Loyola.

BAHKHTIN, M.M (VOLÓCHINOV, V.) (1929). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da ciência da linguagem. Tradução de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017.

CAMARGO, M.; FERREIRA, A. de J. (2012). O PROFESSOR DE LÍNGUA INGLESA E O ALUNO QUILOMBOLA: letramento crítico e formação de professores. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), [S.l.], v. 4, n. 8, p. 192-210, out. 2012. ISSN 2177-2770. Disponível em: <http://abpnrevista.org.br/revista/index.php/revistaabpn1/article/view/260>. Acesso em: 13 maio 2020.

FEITOSA, C. F. J. (2012). “Aqui tem racismo!”: um estudo das representações sociais e das identidades das crianças negras. Dissertação de mestrado em Educação. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

FERREIRA, A. de J. (2007). What has race/ethnicity got to do with EFL teaching? Linguagem e Educação 10: 211-233.

GARZELLA, F. A. C. (2013). A disciplina de cálculo 1: análise das relações entre as práticas pedagógicas do professor e seus impactos no aluno. Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, UNICAMP. Campinas, SP.

JORGE, M. L.S. Preconceito contra o ensino de língua estrangeira na rede pública. In: LIMA, D.C. (org) Ensino e aprendizagem de língua inglesa-conversas com especialistas. São Paulo: Parábola Educacional, 2009

LEITE, S.A. (2012). Afetividade nas práticas pedagógicas. Temas em Psicologia. Sociedade Brasileira de Psicologia, vol 20, no. 2, 355-368.

LEITE, S. A. (2018). Afetividade: as marcas do professor inesquecível (org.). Campinas, SP: Mercado de Letras.

MAGIOLINO, L. L. S.; SMOLKA, A. L. B. (2013) How Do Emotions Signify? Social Relations and Psychological Functions in the Dramatic Constitution of Subjects, Mind, Culture, and Activity, 20:1, 96-112, DOI: 10.1080/10749039.2012.743155

MAHONEY & ALMEIDA (2004) (orgs) A constituição da pessoa na proposta de Henri Wallon. São Paulo: Edições Loyola.

MOURA, G. (2005). O direito à diferença. In: MUNANGA, K. (org). (2005). Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade.

MUNANGA, K. (org). (2005). Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade.

NOGUEIRA, A.L.H. (2010). As normas e as práticas discursivas na relações de ensino. In: Smolka, A. L. B.; Nogueira, A. L. H. (org.), Questões de desenvolvimento humano: práticas e sentidos. Campinas: Mercado de Letras, p.57-80.

AUTOR (2019). A ser inserido após aprovação.

OSLER, A.; STARKEY, H. (2000). Intercultural education and FL learning: issues of racism, identity, and modernity. Race, Ethnicity and Education 3: 207-221.

PENNYCOOK, A. (1994). The cultural politics of English as an international language. Nova York: Longman.

QUAST, K. e BANKS-LEITE, L. (2011). Da linguagem ao discurso: memória de práticas e ensino de língua estrangeira. In: SMOLKA, A.L.B.S. e NOGUEIRA, A.L.H. (org) Emoção, memória, imaginação: a constituição do desenvolvimento humano na história e na cultura. Campinas: Mercado de Letras.

RAJAGOPALAN. N, K. (2003). Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola Editorial.

RAJAGOPALAN, K. (2004). The Concept of "World English" and its Implication for ELT. In: ELT Journal. v. 58, n. 2, Oxford: Oxford University Press, pp. 111-117

ROCHA, H, C. (2012). Língua inglesa e contexto acadêmico-universitário: avaliando e reprojetando práticas plurilíngues e transculturais sob a luz dos multiletramentos. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, vol.7, n. 13, janeiro/ julho 2012.

ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (Orgs.). (2013) Língua Estrangeira e Formação Cidadã: Por entre Discursos e Práticas. Campinas, SP: Pontes Editores.

RODRIGUES, A. L. (2009) A língua inglesa na África: opressão, negociação e resistência. Campinas: Editora da Unicamp.

SAWAIA, B. B.(2000). Emoção como locus da produção do conhecimento – Uma reflexão inspirada em Vygotsky e no seu diálogo com Espinosa. In III Conference for Sociocultural Research, 1. Campinas: Universidade Estadual de Campinas.

SAWAIA, B. B. (2018). Prólogo. In: SAWAIA, B. B.; ALBUQUERQUE, R.; BUSARELLO, F. R. (2018). Afeto & Comum: reflexões sobre a práxis psicossocial. São Paulo: Alexa Cultural.

SAWAIA, B. B.; MAGIOLINO, L.L.S. (2016). As nuances da afetividade: emoção, sentimento e paixão em perspectiva. In: Diálogos na perspectiva histórico-cultural: interlocuções com a clínica da atividade / Luci Banks-Leite, Ana Luiza B. Smolka, Daniela Dias dos Anjos, (organizadoras). Campinas, SP: Mercado de Letras

SIQUEIRA, S. (2018). Por uma educação linguística crítica. In: PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MONTE MÓR, W. (2018). Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias de professoras/es universitárias/os de inglês. São Paulo: Pá de palavra.

SMOLKA, A. L. B. (1988). A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. São Paulo: Cortez, 2008.

SPINOZA, B. de. (1677). Ética. São Paulo: Autêntica, 2013.

SWAIN, M. (2013). The inseparability of cognition and emotion in second language learning. Language Teaching, 46, pp 195-207. Cambridge: Cambridge University Press.

SWAIN, M.; KINNEAR, P.; STEINMAN, L. (2011). Sociocultural Theory in Second Language Education: An introduction through narratives. Edição ebook Kindle. Bristol: Multilingual Matters.

VIGOTSKI, L. S. (1934). A Construção do Pensamento e da Linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2009

VIGOTSKI, L. S. (1960). Obras escogidas. Tomo III. Madrid: Machado Grupo de Distribución, 2012. 5 v.

WALLON, H. (1941). A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

WALLON, H. (1942). Do ato ao pensamento. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2008.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.