Banner Portal
“I am a strange body in the group”
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Higher education
Abyssal lines
Racialization

How to Cite

RODRIGUES, Caroline Vieira. “I am a strange body in the group”: narratives of a black migrant student in a Brazilian university. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 60, n. 1, p. 114–125, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8661862. Acesso em: 8 jul. 2024.

Abstract

Modern western thinking is a system of visible and invisible distinctions of social, cultural, and epistemic separation. These are abyssal lines (SANTOS, 2007) that determine hegemonic categorizations of subject, race, language, and knowledge, which position, on the upper side of the line, an ideal of modern man and, on the lower side, subordinate, and silent ways of being in the world. To problematize how the black migrant student suffers from the effects of the abyssal divisions in the university and produces a response to these categorizations established in the context, I bring narratives of a Haitian graduation student from a Brazilian public university. Jean, who was approved to study in the Geography Bachelor course through a special selection process for refugee students in higher education, narrated some experiences lived during his first semester in graduation. Based on his narratives, I resort to a Critical Applied Linguistics perspective (MOITA LOPES; FABRÍCIO, 2019; PENNYCOOK, 2001; 2006) to discuss reflections on language, raciality and decoloniality, based on Almeida (2019), Anya (2017), Carneiro (2005), Gomes (2005), Fanon (2008), Nascimento (2019) and Santos (2007). I also discuss how the concept of race, socially, historically, culturally and discursively constructed (GOMES, 2005) and the racialization of identities (ANYA, 2017) reproduce abysmal lines in different segments of the student's life in the university, and define colonial divisions of speech and silence, legitimacy and exclusion.

PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. Editora Jandaíra, 2019.

ANUNCIAÇÃO, R. F. M. Somos mais que isso: práticas de (re) existência de migrantes e refugiados frente à despossessão e ao não reconhecimento. Dissertação de Mestrado em Linguística Aplicada. Instituto de Estudos da Linguagem, Unicamp, Campinas, 2017.

ANYA, U. Racialized identities in second language learning: Speaking blackness in Brazil. New York: Routledge, 2016.

BIZON, A. C. C; CAMARGO, H. R. E. Acolhimento e ensino da língua portuguesa à população oriunda de migração de crise no município de São Paulo: por uma política do atravessamento entre verticalidades e horizontalidades. In: BAENINGER; BOGUS; BERTINO MOREIRA; VEDOVATO; FERNANDES; SOUZA; BALTAR; PERES; WALDMAN; MAGALHÃES. (Org.). Migrações Sul-Sul., v. 1. Campinas: Núcleo de Estudos de População Elza Berquó (NEPO), 2018.

BRASIL. Lei n. 6.815, de 19 de agosto de 1980. Define a situação jurídica do estrangeiro no Brasil, cria o Conselho Nacional de Imigração, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília/DF, 21 ago., Página 16533, 1980.

BRASIL. Lei nº 13.445, de 24 de maio de 2017. Dispõe sobre os direitos e os deveres do migrante e do visitante, regula a sua entrada e estada no país e estabelece princípios e diretrizes para as políticas públicas para o emigrante. Diário Oficial Da União, Brasília/DF, 25 mai., página 1, 2017.

BRASIL. Ministério da Justiça. Refúgio em números - 4. Edição, 2018. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/wp-content/uploads/2019/07/Refugio-em-nu%CC%81meros_versa%CC%83o-23-de-julho-002.pdf . Acesso em: 26 de out. 2020.

CARNEIRO, A. S. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. Tese de Doutorado em Educação. USP, São Paulo, 2005.

CÁTEDRA SÉRGIO VIEIRA DE MELLO. Relatório de Atividades 2019. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/wp-content/uploads/2019/09/Relatorio-Anual-CSVM_Digital.pdf. Acesso em: 20 de out. 2020.

FANON, F. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: Edufba, 2008.

GOMES, N. L. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal, 10639/2003. Brasília: Ministério da Educação, v.2, pp. 39-62, 2005.

GROSFOGUEL, R. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, pp. 25-49, 2016a.

GROSFOGUEL, R. What is racism? Journal of World-Systems Research, v. 22, n. 1, pp. 9-15, 2016b.

MIGNOLO, W. D. Histórias locais/ Projetos globais: Colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Tradução de Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2003.

MOITA LOPES, L. P. Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

MOITA LOPES, L. P.; FABRÍCIO, B. F. Por uma “proximidade crítica” nos estudos em Linguística Aplicada. Calidoscópio, v. 17, n. 4, p. 711-723, 2019.

NASCIMENTO, G. Racismo Linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Editora Letramento, 2019.

PENNYCOOK, A. Critical applied linguistics: A critical introduction. Routledge, 2001.

PENNYCOOK, A. Uma linguística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, L.P. (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, pp. 85-105. 2006.

RODRIGUES, C. V. “Nunca vai ser suficiente pra mim”: língua, identidade e acolhimento em experiências de alunos migrantes refugiados na Universidade Federal do Paraná. Dissertação de Mestrado em Letras. UFPR, Curitiba, 2019.

ROSSA, L. A.; MENEZES, M. A. Imigração e refúgio no Brasil e os programas especiais de acesso ao ensino superior: levantamentos iniciais dos programas implementados até 2016. In: Encontro Nacional Sobre Migração Da Associação Brasileira De Estudos Populacionais (ABEP), v. 10, Natal: UFPR, 2017. Disponível em: https://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/imigrao-e-refgio-no-brasil-e-os-programas-especiais-de-acesso-ao-ensino-superior-levantamentos-iniciais-dos-programas-implementados-at-2016-27593. Acesso em: 22 de out. 2020.

RUANO, B. P. Programa Reingresso UFPR – Aproveitamento de vagas remanescentes para reinserção acadêmica de migrantes e refugiados: ações de acolhimento. Tese de Doutorado em Letras. UFPR, Curitiba, 2019.

SANTOS, B. D. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Revista crítica de ciências sociais, (78), pp. 3-46, 2007.

SEVERO, C. G. Línguas e heranças africanas no Brasil: articulando política linguística e sócio-história. Revista da ABRALIN, v. 17, n. 2, pp. 16-45, 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.