Banner Portal
Video reviews of Booktube
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Genre re-elaboration
BookTube
Video reviews

How to Cite

ARAÚJO, Júlio; ANDRADE, Francisco Rogiellyson da Silva; LIMA, Janyele Gadelha de. Video reviews of Booktube: an analysis of the socioretoric organization of this genre. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 60, n. 3, p. 853–864, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8663982. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this paper, we examine book reviews that are published on the social media YouTube, considering the strategies used for the distribution of information. The reflection on the process of genre re-elaboration on social medias (ARAÚJO, 2016) is our main theoretical support. In addition, we also use the Create a Research Space (CARS) model, which was initially proposed by Swales (1984) to explain and describe the organizational pattern of writing the introduction to scholarly research studies, and posteriorly used by Motta-Roth (1995) and other researchers to analyze the organizational pattern of writing academic reviews. Using a methodology with ethnographical features, we gathered 10 book reviews elaborated by booktubers, which are the users of this virtual environment. Analysis we made shows that, despite the many moves e sub-functions in the writing of academic reviews also are present in the book reviews published on YouTube, new rhetorical unities appear indicating the necessity of re-elaboration for the organizational pattern of writing that genre in order to complete the act of reviewing a book on YouTube.

PDF (Português (Brasil))

References

ARAÚJO, A. D. Lexical signalling: a study of unspeci c-nouns in book reviews. 1996. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

ARAÚJO, A. D. O gênero resenha acadêmica: organização retórica e sinalização lexical. In: BIASI-RODRIGUES, B.; ARAÚJO, J. C.; SOUSA, S. C. T. (Org.). Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009, p. 77-93.

ARAÚJO. J. Os chats: uma constelação de gêneros na Internet. Tese (Doutorado em Linguística). Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2006.

ARAÚJO, J. Reelaborações de gêneros em redes sociais. In. ARAÚJO, J.; LEFFA, V. Redes sociais e ensino de línguas: o que temos de aprender? São Paulo: Parábola Editorial, 2016, p. 49-64.

ARAÚJO, J. Constelação de gêneros: a construção de um conceito. São Paulo: Parábola, 2021.

ARAÚJO, J. C. et al. O ato de resenhar no Skoob. Letras em Revista, Teresina, v. 9, n. 01, jun. 2018, p. 107-118. Disponível em: <https://ojs.uespi.br/index.php/ler/article/view/132>. Acesso em: 03 mar. 2020.

ARAÚJO, J.; SOUSA, M. M. N.; CAVALCANTI, J. M. Comunidade discursiva e redes sociais: os resenhadores do Skoob. Revista Intercâmbio, v. 45, n. 1, p. 28-51, 2020.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BEZERRA, B. G. A resenha acadêmica em uso por autores proficientes e iniciantes. In: BIASI-RODRIGUES, B.; ARAÚJO, J. C.; SOUSA, S. C. T. (Org.). Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009, p. 95-115.

COSTA, R. R.; COSTA, S. M. Corpos em campo: performance, visibilidade e impermeabilidade na apresentação do self de jogadores de futebol no Instagram. Linguagem & Ensino, Pelotas, v.17, n.3, p.677-704, set./dez. 2014.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

HYLAND, K. Disciplines and discourses: social interactions in the construction of knowledge. Pearson Education Limited, 2000.

HYLAND, K. Academic discourse: English in a Global Context. London: Continuum, 2009.

LEMKE, J. L. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 49, n. 2, p. 455–479, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8645275. Acesso em: 26 jun. 2021.

LIMA, J. G. et al. Reelaboração do gênero resenha no YouTube. In: LIMA, J. A. de. et al. Atas do IV Encontro Internacional de Jovens Investigadores – JOIN 2018. Açores: Universidade dos Açores, 2018, p. 520-529.

MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. Tradução de Cecília P. de Souza-e-Silva e Décio Rocha. São Paulo: Cortez, 2001.

MOTTA-ROTH, D. Rhetorical Features and Disciplinary Cultures: a genre-based study of academic book reviews in linguistics, chemistry and economics. 1995. 356 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1995.

NAVAS, E. Regressive and Reflexive Mashups in Sampling Culture. In: SONVILLA-WEISS, S. (Ed.). Mashup Cultures. Wien; New York: Springer, 2010. p. 157-177.

ROJO, R.; MOURA, E. Letramentos, Mídias, Linguagens. São Paulo: Parábola, 2019.

SOUSA, S. C. T. de. Gênero textual e comunidade jornalística. São Paulo: Blucer Acadêmico, 2012.

SWALES, J. M. Research Into the Structure of Introductions to Journal Articles and its Application to the Teaching of Academic Writing. In: WILLIAMS, R.; SWALES, J; KIRKMAN, J. Common Ground: shared interests in ESP and communication studies. ELT Documents 117, 1984.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.