Banner Portal
Effect of explicit teaching on Libras performance
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Explicit teaching
Spatial mapping
Libras

How to Cite

SILVA, Lídia da. Effect of explicit teaching on Libras performance: a study with four L2 learners. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 60, n. 3, p. 865–880, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8664159. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

Explicit teaching, according to Alves (2004), Gauthier (2014) and Rodrigues and Preuss (2018), is a pedagogical facility for the acquisition of L2 linguistic elements. For Silva (2018) the performance in Brazilian Sign Language (Libras) can be examined from the use of spatial mapping which is constituted by elements of nominal referencing, morphosyntactic production and referencing through the body. The present study aimed to investigate the effect of explicit teaching on performance in Libras as L2. The action research was characterized by the intervention with two groups of Libras apprentices of intermediate level, in one of which there was explicit teaching of spatial mapping. Participants performed the pre and post-test, which consisted of signaling a narrative. The account presented reports the data of two participants from each class. The results show that there was no effect of the explicit instruction in the use of nominal referencing and referencing through the body. Regarding the morphosyntactic production, there was not enough evidence to confirm the improvement in performance. In general, we did not observe the effect of explicit teaching on performance in Libras as L2, which can be partially explained by the lack of interaction resulting from the virtual modality with which it was implemented.

PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, U. K. (2004). O papel da instrução explícita na aquisição fonológica do inglês como L2: evidências fornecidas pela teoria da otimidade. Dissertação de Mestrado em Linguística Aplicada. Escola de Educação, UCPel, Pelotas.

ALVES, U. K.; ZIMMER, M. C. (2005). A instrução explícita na aprendizagem da L2: uma abordagem conexionista. Nonada: Letras em Revista. n. 8, p. 221-232.

ANDRADE, O. G. (2014). A linguística contrastiva como ferramenta para o trabalho com a diversidade do português e do espanhol na formação inicial e continuada do professor de Línguas Estrangeiras/Adicionais. In: V Seminário Ibero-americano de Diversidade Linguística. Anais… Foz do Iguaçu: UNILA, p. 263-289.

DURÃO, A. B. A. B. (2004). A fossilização de erros: o estado da questão. Signum: Estudos da Linguagem. v. 3, n. 1, p. 47-61.

FERREIRA-BRITO, L.; LANGEVIN, R. (1995). Sistema Ferreira Brito-Langevin de transcrição de sinais. In: FERREIRA BRITO, L. Por uma gramática de língua de sinais. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.

GAUTHIER, C. (2014). O ensino explícito, aspectos teóricos e práticos. In: XVII Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Anais… Fortaleza: Universidade Estadual do Ceará, p. 1-16.

GEER, L. C.; KEANE, J. (2018). Improving ASL fingerspelling comprehension in L2 learners with explicit phonetic instruction. Language Teaching Research. v. 22, n. 4, p. 439-457.

HUMORISTA ZAIRE. (2020). Humoristazaire: #piada_36: quarentena. (3m18s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=04n0BQCdgyI. Acesso em: 18 jan. 2021.

INES DDHCT. (2020). Saber mais em Libras: Coronavírus – INES. (4m11s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0a42MkuaAB8&t=1s. Acesso em: 18 jan. 2021.

TV INES. (2020). Saber Mais | Coronavirus (2m16s). Disponível em: http://tvines.org.br/?p=20494. Acesso em: 18 jan. 2021.

LIMA JÚNIOR, R. M. (2010). Uma investigação dos efeitos do ensino explícito da pronúncia na aula de inglês como língua estrangeira. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. v. 10, n. 3, p. 747-771.

PICHLER, D. C.; KOULIDOBROVA, H. (2015). Acquisition of sign language as a second language (L2). The Oxford Handbook of Deaf Studies in Language. p. 218-230.

RABASA FERNÁNDEZ, Y. (2011). A presença de erros na interlíngua de estudantes brasileiros aprendizes de espanhol. Revista Desempenho. v. 1, n. 16.

RODRIGUES, R. R.; PREUSS, E. O. (2018). Efeitos de instrução explícita na aquisição da entoação em espanhol/L2. Working Papers em Linguística. v. 19, n. 2, p. 214-238.

SILVA, L. da. (2018). Fluência de ouvintes sinalizantes de libras como segunda língua: foco nos elementos da espacialização. Tese de Doutorado em Linguística. Centro de Comunicação e Expressão, UFSC, Florianópolis.

SILVA, L. da. (2020). Aquisição de segunda língua: o estado da arte da Libras. Alfa. v. 64.

SILVA, L. da.; SILVA, A. R. (2019). Verbos manuais em libras: análise da produção em L2 e contribuições à prática pedagógica. Revista Diálogos. v. 7, n. 2, p. 201-225.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA. (2014). Corpus Libras. Disponível em: http://www.corpuslibras.ufsc.br. Acesso em: 26 jan. 2021.

WINSTON, E. (1995). Spatial mapping in comparative discourse frames. In: Emmorey, K.; Reilly, J. S. (ed.), Language, gesture, and space. New York: Psychology Press.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.