Banner Portal
Literary canon and mashups
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teaching of reading and writing
Literary canon
Literary mashup
Young reader

How to Cite

CURCINO, Luzmara; CONTI, Clarissa Neves. Literary canon and mashups: encouraging reading through fanfic adaptations. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 62, n. 1, p. 90–103, 2023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8666560. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

In this paper, we address aspects of the production, diffusion, and reception of a relatively recent genre, forged in a cultural and technical environment increasingly familiar to new generations exposed from an early age to the universe of digital productions, which provides and encourages the experimentation and mixing of languages and the desecration of cultural references or canons. From the set of these productions, we dedicate ourselves to the study of literary mashups, specifically those produced from classics of national literature, published in printed form, in an editorial stamp aimed at the young readership. With its analysis, we seek to deduce currently shared representations about reading and the readership targeted by these productions. We can find indications of the profile of this reader in some writing strategies employed in this kind of adaptation, in addition to the books’ cover texts and the advertisement texts that publicize them, combined with the comments of readers, of the informative media and academic texts that evaluated them when the books were published in Brazil. The language used in these fanfic productions and the comments about these mashups place us in front of discourses about literate culture, books and literature, about the role of the school in reader training, and especially about the writing and reading practices of young native readers of digital culture. We articulate in this analysis principles and concepts from Discourse Analysis and Cultural History and the contributions of Brazilian studies dedicated to literary literacy practices in the youth universe.

PDF (Português (Brasil))

References

ABREU, M. (2001). Diferença e Desigualdade: Preconceitos em Leitura. In: MARINHO, M. (org.). Ler e Navegar: espaços e percursos da leitura. Campinas: Mercado de Letras; ALB, p. 139-157.

ABREU, M. (2006a) Apatia, ignorância e desinteresse. Uma história da leitura no Brasil? Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, v. 2, n. 1, p. 83-98.

ABREU, M. (2006b). Cultura letrada: literatura e leitura. São Paulo: Editora UNESP.

ABREU, M. (2007). Cuidado. Ler é um perigo. Revista de História da Biblioteca Nacional. Rio de Janeiro: SABIN - Sociedade Amigos da Biblioteca Nacional, Ano 2, n. 23. p. 60-65. Disponível em: https://www.academia.edu/33823419/Cuidado_ler_e_um_perigo. Acesso em: 27 jun. de 2021.

ALMEIDA, P. Para quem quer saber mais dos Clássicos Fantásticos. Entrevista à Livraria Cultura, Youtube, 1 out. 2010.

ANDRETTA, P.; CURCINO, L. (2012). Machado de Assis e seus leitores da era da internet: o que se diz sobre os clássicos no Skoob. Leitura. Teoria & Prática, v. 30, n. 58, p.205-214.

ANTUNES, B.; CECCANTINI, J. L. (2004). Os clássicos: entre a sacralização e a banalização. In: PEREIRA, R. F.; BENITES, S. A. L. (org.). À roda da leitura: língua e literatura no jornal Proleitura. São Paulo: Cultura Acadêmica, p. 73-89.

BAGNO, Marcos. Preconceito Linguístico. São Paulo: Parábola, 2015.

BARZOTTO, V. H.; BRITTO, L. P. L. (1998). Promoção da leitura X mitificação da leitura. Boletim ALB, n. 3, Rio de Janeiro, Agosto.

BOURDIEU, P. (2007). A Distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: EDUSP; Porto Alegre: Zouk.

BRITTO, L. P. L. (2003). Leitura e participação. In: Contra o consenso: Cultura escrita, educação e participação. Campinas: Mercado das Letras, p. 99-114.

BRITTO, L. P. L. (1999). Máximas Impertinentes. In: PRADO, J.; CONDINI, P. (org.). A formação do leitor: pontos de vista. Rio de Janeiro: Argus.

CANDIDO, A. (2011). O direito à Literatura. In: CANDIDO, A. Vários Escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, p. 171-193.

CECCANTINI, J. L. (2016). Mentira que parece verdade: os jovens não leem e não gostam de ler. In: FAILA, Z. (org.). Retratos da Leitura no Brasil 4. Rio de Janeiro: Sextante, p. 83-98.

CHARTIER, R. (2019). Ler sem livros. Revista Línguas(agem). vol. 32, São Carlos, p. 6-17. Disponível em: http://www.linguasagem.ufscar.br/index.php/linguasagem/article/view/655/396. Acesso em: 10 de Jun. 2021.

CONTI, C. N. (2016). A recepção dos mashups literários nacionais: uma análise discursiva de representações do leitor jovem. 2016. Dissertação [Mestrado em Linguística] – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/10432.

COSTA, A. L. Da colagem à recriação. Carta Capital, 08/10/2010. Disponível em: http://www.cartacapital.com.br/cultura/da-colagem-a-recriacao-2. Acesso em:10 jan. 2021.

CURCINO, L. (2016). Discursos hegemônicos sobre a leitura e suas formas de hierarquização dos leitores. In: CURCINO, L.; SARGENTINI, V.; PIOVEZANI, C. (org.). (In)subordinações contemporâneas: consensos e resistências nos discursos. São Carlos: EdUFSCar.

CURCINO, L. (2019). Discursos sobre a leitura: do elogio ao insulto na construção do perfil leitor de políticos. In: HOSSNE, A. S.; NAKAGOME, P. T. (org.). Leitores e leituras na contemporaneidade. Araraquara: Letraria. Disponível em: https://www.letraria.net/wp-content/uploads/2019/01/Leitores-e-leituras-na-contemporaneidade-Ebook.pdf. Acesso em:10 jan. 2021.

CURCINO, L. (2020). Infames e penetras no universo da leitura: princípios da arqueologia foucaultiana em uma análise de discursos sobre essa prática. Moara. vol. 1, n. 57, p. 74-91. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/moara/article/view/8874. Acesso em: 10 jan. 2021.

CURCINO, L.; SANTANA, J.; VARELLA, S. G. (2021). Discursos sobre a leitura na mídia brasileira: o que se enuncia sobre ‘catadores de lixo’ e ‘moradores de rua’ como comunidade leitora. Anais do II Colóquio Discurso e Práticas Culturais. v. 2. Fortaleza, UFC, 2021. p. 357-371. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/11RucY6eW9jobljKFzgdo_dX0J6poamxV/view?usp=sharing. Acesso em: 10 jan. 2022.

FOUCAULT, M. (1999). A ordem do discurso: Aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de Dezembro de 1970. São Paulo: Edições Loyola.

FOUCAULT, M. (2003). A vida dos homens infames. In: Ditos e escritos IV. Rio de Janeiro: Forense Universitária, p.203-222.

GIRON, A. Praga de Letras. Revista Época, 5 out. 2010. Disponível em: http://revistaepoca.globo.com/Revista/Epoca/0,,EMI177254-15230,00-PRAGA+DE+LETRAS.html. Acesso em: 10 jan. 2021.

HÉBRARD, J. (2009). Pode-se fazer uma história das práticas de leitura na Época Moderna? Os novos leitores revisitados. Anais do Seminário Brasileiro sobre o Livro e História Editorial. Rio de Janeiro: Casa de Rui Barbosa; Universidade Federal Fluminense. Disponível em: http://www.livroehistoriaeditorial.pro.br/pdf/Herbrad4.pdf. Acesso em: 10 jan. 2021.

LEITE, Marli Quadros. Preconceito e intolerância na linguagem. São Paulo: Contexto, 2008.

LUCCHESI, Dante. Língua e Sociedade partidas: a polarização sociolinguística do Brasil. São Paulo: Contexto, 2015.

PIOVEZANI, Carlos. A voz do povo: uma longa história de discriminações. Petrópolis: Vozes, 2020.

RIBEIRO, D. (2018). Educação como prioridade. Editora Global: São Paulo.

SOARES, M. (2011). A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, A. A. M.; BRANDÃO, H. M. B.; MACHADO, M. Z. V. (org.). Escolarização da leitura literária. Belo Horizonte: Autêntica, p. 17-48.

SOARES, M. (2016). Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto.

VARELLA, S. G.; CURCINO, L. (2014). Discursos sobre a leitura: uma análise de vídeo-campanhas em prol dessa prática. Desenredo. V. 10, p.337-354. Disponível em: http://www.upf.br/seer/index.php/rd/article/view/4157/3091. Acesso em: 20 jun. 2021.

VARELLA, S. G. (2018). A promoção da leitura: discursos e práticas de seu incentivo no Brasil. [Tese]. Programa de Pós-graduação em Linguística da UFSCar. São Carlos, 265p. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/10503. Acesso em: 20 jun. 2021

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.