Banner Portal
Teaching practicum in english language in pandemic times
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teaching practicum
English Language and Literature Teaching Course
COVID-19 pandemic

How to Cite

SENEFONTE, Fábio Henrique Rosa. Teaching practicum in english language in pandemic times: Perceptions of language student-teachers. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 62, n. 2, p. 322–336, 2023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8668290. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The COVID-19 pandemic triggered numerous changes and adaptations with respect to the new scenario that arouse. In this regard, in the educational context, one of the main responses to the pandemic was the implementation of Emergency Remote Teaching (ERT) which, despite ensuring the continuity of academic activities, brought some challenges to the individuals involved (VELOSO; WALESKO; 2020; BIAZOLLI, GREGOLIN; STASSI-SÉ, 2021). From such scenario, this case study sought to investigate the perceptions of six student-teachers about the teaching practicum in English language at a state university, in addition to identifying positive and/or negative impacts of the pandemic in the context of investigation. Results indicate that the teaching practicum is characterized by gains, difficulties and expectations. Additionally, the analysis signals a need for (re)arrangements as of administrative, curricular and human factors. Bearing this in mind, the research can contribute to the expansion of the literature, as well as promote reflections on the teaching practicum, as an important process in language teacher education.

PDF (Português (Brasil))

References

ANDRIOLLO, B.I.; SILVA, F. D.K. (2020). A Prática de Estágio em Tempos de Pandemia. In: Salão do Conhecimento. 21, 2020, Ijuí. Anais... Ijuí: VRPGPE, p. 1-5.

ARAÚJO, L.A.S et al. (2020). Estágio Supervisionado em Tempos de Pandemia: relato de experiência no curso de Letras Libras da Universidade Federal do Ceará. In: IV CINTEDI: Congresso Internacional de Educação Inclusiva. 4, 2020. Campina Grande. Anais... Campina Grande, , p. 1-10.

ARF, L. M. G.; BARREDA, S.V.M. (2020). Desafios para a Continuidade da Formação de Professores em Tempo de Pandemia na Fronteira. Revista GeoPantanal. Corumbá-MS, v. 1, n. 29, p. 80-92.

BARDIN, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

BELLONI, M. L. (2003). Educação a distância. Campinas: Editora Autores Associados.

BIAZOLLI, C. C.; GREGOLIN, I. V.; STASSI-SÉ, J. C. (20210. Contribuições do Programa Residência Pedagógica à Formação Inicial de Futuros Professores de Línguas: aspectos da parceria colaborativa. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 13, n. 26, p. 155-170.

BORG, S. (2003). Teacher cognition in language teaching: a review of research on what language teacher think, know, believe and do. Language Teaching. Cambridge University Press, v. 36, p. 81-109.

BOZKURT, R.; SHARMA, C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education. V. 15, n. 1, p. 1-6.

BRITISH COUNCIL. (2014). Learning English in Brazil Understanding the aims and expectations of the Brazilian emerging middle classes. São Paulo: British Council Brasil.

COHEN, L.; MANION, L.; MORRISON, K. (2000). Case studies. In.: COHEN, L.; MANION, L.; MORRISON, K. Research Methods in Education. London/New York: Routledge, p. 105-133.

FOERSTE, E. (2004). Parceria na formação de professores. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, v. 34, n. 3, p. 1-12, 31.

FREIRE, J.G.; DIÓGENES, E.N. (2020). O Ensino Remoto e o Papel da Gestão Escolar em Temos de Pandemia. In.: VII Semana Internacional de Pedagogia- As Lutas da Pedagogia em Temos de Pandemia: Ciência, Educação e Formação Humana. Maceió- AL. Anais... Maceió- AL, p. 1-12.

FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. (2009). Atratividade da Carreira Docente no Brasil. Relatório Preliminar. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2009.

GIMENEZ, T. N.; CRISTOVÃO, V. L.L. (2004). Derrubando Paredes e Construindo Pontes: formação de professores de língua inglesa na atualidade. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Belo Horizonte- MG, v. 4, n. 2, p. 85-95.

HALLWASS, L. C. L.; BREDOW, V. H. (2021). WhatsApp como ambiente de interação social e aprendizagens durante o ensino remoto emergencial. Revista Educação e Emancipação. São Luís, v.14, n.2, p. 62-83.

HITCHCOCK, G., HUGHES, D. (1995). Research and the teacher: a qualitative introduction to school-based research. London: Routledge.

LINCOLN, Y.; GUBA, E. G. Controvérsias paradigmáticas, contradições e confluências emergentes. In.: DENZIN, N. K.; LINCOLN,Y.S. (Eds.) Planejamento da Pesquisa Qualitativa. Tradução de Sandra Regina Netz. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 169- 192.

LORTIE, D. Schoolteacher: a sociological study. (1975).Chicago: The University of Chicago Press.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. (2011). Estágio e Docência. 6. ed. São Paulo: Cortez.

REIS, S.; EGIDO, A. A. (2017). Ontologia, epistemologia e ética como determinantes metodológicos em estudos da linguagem. In: REIS, S. (Org.). História, políticas e ética na área profissional da linguagem. Londrina: Eduel.

REIS, S.; VAN VEEN, K.; GIMENEZ, T. N. (Org.). (2011). Identidades de professores de línguas. Londrina: Eduel.

REIS, S. Paradigmatic and Syntagmatic Analysis in Qualitative Research with Data of Human Language. (2018). Signun: Estudos da Linguagem. Londrina, v. 21, n. 2, p.147-171.

RIBEIRO, A. E. (2009). Letramento digital: um tema em gêneros efêmeros. Revista da ABRALIN, Belém,v. 8, n. 1, p. 15-38.

ROSEMBERG, A. J. (2008). O Estágio Burocrático e a Formação do Professor: paisagens de ação e paisagens de consciência na licenciatura em Língua Inglesa. 2008. 191 folhas. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês) - Universidade de São Paulo, São Paulo.

SARAIVA, K.; TRAVERSINI, C.; LOCKMANN, K. (2020). A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2016289, p. 1-24.

SANTOS, E. M.; SILVA, W. I.; MENDES, (2020). A.A. Ensino Remoto e o Estágio Curricular em Língua Inglesa: relatos de caso do CESAD-UFS. Educte: Revista Científica do IFAL, Maceió, v. 11, no 1, p. 1303-1319.

SENEFONTE, F. H. R. Inglês Informal: aprendizagem, ensino e formação de professores. 2018. 601 folhas. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2018.

SILVA, H. I.; GASPAR, M. (2018). Estágio supervisionado: a relação teoria e prática reflexiva na formação de professores do curso de Licenciatura em Pedagogia. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 99, n. 251, p. 205-221.

SILVA, P. S.; GOMES, E.G. (2020). Estágio Docente II do Curso de Licenciatura em Letras Espanhol a Distância em Meio à Pandemia do Covid19: vivências de uma discente com baixa visão. In: IV CINTEDI: Congresso Internacional de Educação Inclusiva. 4, 2020. Campina Grande. Anais... Campina Grande, p. 1-11.

SILVA, J. C. M.; SCHLEMPER, M. F.; CAMARGO, P. G. (2021). Ensino de língua inglesa online e ao vivo: perspectivas e desafios no ofício do professor. Revista CB TecLE. São Paulo, v. 1, n. 1, p. 30-40.

SHULMAN, L. S. (1987). Knowledge and teaching foundations of new reform. Harvard Educational Review. Cambridge, MA, v. 57, n. 1, p.1 -22.

VELOSO, F. S.; WALESKO, A.M.H. (2020). Estágio Supervisionado Remoto de Línguas Estrangeiras em Tempos de Pandemia: experiências e percepções na UFPR. Revista Nova Paideia -Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa. Brasília-DF, v. 2, n. 3, n. esp., p. 35-57.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Trabalhos em Linguística Aplicada

Downloads

Download data is not yet available.