Banner Portal
An experience on teaching reading within Pibid based on the Sydney school genre-based pedagogy from the perspective of Applied Linguistics and Teacher Education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Genre-based pedagogy
Sydney School
Pedagogical metalanguage
Systemic Functional Linguistics
Institutional Program of Initiation to Teaching Scholarship (Pibid)

How to Cite

SANTORUM, Karen; VIAN JR, Orlando. An experience on teaching reading within Pibid based on the Sydney school genre-based pedagogy from the perspective of Applied Linguistics and Teacher Education. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 63, n. 1, p. 182–194, 2024. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8670339. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Inserted in contemporary practices of language teacher education in the context of Applied Linguistics, we discuss in this text the implementation  of the program Reading to Learn (R2L, ROSE; MARTIN, 2012, ROSE, 2020a, 2020b) in the initial education of English language teachers, as well as the articulation between the curriculum genres and the knowledge genres through a pedagogical metalanguage, According to the theoretical notion of genre proposed by Martin and Rose (2008) and the literacy proposal contained in Rose and Martin (2012), in addition to the linguistic-grammatical aspects, which are based on Halliday's Systemic-Functional Linguistics (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2014; ROSE; MARTIN, 2007). We aim to present how metalanguage can be produced and recontextualized from linguistic theory to work with teacher education, from theory to practice, in a specific context: pre-service teachers participating in the Institutional Program of Initiation to Teaching Scholarships (Pibid) and from that point to teaching.

PDF (Português (Brasil))

References

BARTELS, N. (ed.). 2005. Applied Linguistics and language teacher education. 1st edition, New York, Springer, 430p. https://doi.org/10.1007/1-4020-2954-3

BERNSTEIN, B. 1990. Class, codes and control: the structuring of pedagogic discourse. London, Routledge, 246p.

CASTRO, S. T. R. de. 2001. Formação da competência do futuro professor de inglês. In: V. LEFFA, (org.), O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. Pelotas, EDUCAT, p. 293-306.

CAVALCANTI, M. C. 2011. Educação linguística na formação de professores de línguas. In: L. P. MOITA LOPES (Org.), Linguística aplicada na modernidade recente. São Paulo, Parábola, p. 211-226.

CHRISTIE, F. 2002. Classroom discourse analysis. A functional perspective. London and New York, Continuum. 196p.

EGGINS, S. 2004. An introduction to systemic functional linguistics. London, Pinter Publishers, 379p.

EL KADRI, M. S.; EL KADRI, A.; CORREA, L. N. 2017. "Let's play!" Transformando o ensino de inglês e a atividade de formação de professores/as de inglês no contexto do Pibid: uma análise das affordances, colisões e inovações da proposta de design de jogos digitais educacionais. In: M.S. EL KADRI; D.I.G. ORTENZI; S.G.M. RAMOS (orgs.), Tecnologias digitais no ensino de língua e na formação de professores: reorganizando sistemas educacionais. Campinas, Pontes, p. 123-147.

GIMENEZ, T. N.; CRISTOVÃO, V. L. L. 2004. Derrubando paredes e construindo pontes: formação de professores de língua inglesa na atualidade. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, volume 4, número 2: 85-95. https://doi.org/10.1590/S1984-63982004000200005

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. 2014. Halliday's introduction to functional grammar. Fourth edition. Abingdon, Oxon: Routledge, 480p. https://doi.org/10.4324/9780203783771

JORDÃO, C. M. 2014. ILA - ILF - ILE - ILG: quem dá conta? Revista Brasileira de Linguística Aplicada, volume 14, número 1:13-40 https://doi.org/10.1590/S1984-63982014000100002

JUCHNIEWSKI, D. 2021. Present perfect é uma fake news: plano de aula a distância. Revista Bem Legal, volume 11, número 1: 175-183.

MARTIN, J. R. 1992. English text: System and structure. Amsterdam, John Benjamins, 613p. https://doi.org/10.1075/z.59

MARTIN, J. R. (ed.). 2013. Interviews with M.A.K. Halliday: Language Turned Back on Himself. London, Bloomsbury Academic, 272p.

MARTIN, J. R.; ROSE, D. 2007. Working with discourse: Meaning beyond the clause. London, Continuum, 363p.

MARTIN, J. R.; ROSE, D. 2008. Genre relations: mapping culture. London, Equinox, 289p.

MILLER, I. K. de. 2013. Formação de professores de línguas: da eficiência à reflexão crítica e ética. In: L. P. da, MOITA LOPES. Linguística Aplicada na modernidade recente. São Paulo, Parábola, p. 99-121.

MOITA LOPES, L. P. da. 2006. Linguística aplicada e vida contemporânea. In: Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo, Parábola, p. 85-107.

MOITA LOPES, L. P. da. 2009. Da aplicação de Linguística à Linguística Aplicada Indisciplinar. In: R.C. Pereira e P. Roca. Linguística Aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo, Editora Contexto, p. 1-24.

RAJAGOPALAN, K. 2019. Reforma curricular e ensino, In: A.F.L.M. GEHARDT; M.A. AMORIM (Orgs.), A BNCC e o ensino de línguas e literaturas. Campinas, Pontes, p. 23-39.

REIS, S. et al. 2001. Conhecimentos em contato na formação pré-serviço. In: V. LEFFA (org.), O professor de línguas estrangeiras: construindo a profissão. Pelotas, EDUCAT, p. 249-261.

ROSE, D. 2020a. Building a pedagogic metalanguage I: curriculum genres. In: J.R. Martin, K. Maton & Y.J. Doran (eds.), Accessing academic discourse - Systemic Functional Linguistics and Legitimation Code Theory. London and New York, Routledge, p. 236-267. https://doi.org/10.4324/9780429280726-9

ROSE, D. 2020b. Building a pedagogic metalanguage II: knowledge genres. In: J.R. Martin, K. Maton & Y.J. Doran (eds.), Accessing academic discourse - Systemic Functional Linguistics and Legitimation Code Theory. London and New York, Routledge, p. 268-302. https://doi.org/10.4324/9780429280726-10

ROSE, D.; MARTIN, J. R. 2012. Learning to write, reading to learn - Genre, knowledge and pedagogy in the Sydney School. London, Equinox, 357p.

SANTORUM, K. A. T. 2019. O Efeito Tridimensional obtido com o Ciclo Reading to Learn – A Conscientização de uma Metalinguagem Pedagógica – Emoldurado pela Linguística Sistêmico-Funcional. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

SZUNDY, P. T. C. 2009. Construção de conhecimento sobre a futura prática pedagógica: reflexões de alunos-professores sobre um projeto de prática de ensino de língua inglesa. In: João A. TELES (org.), Formação inicial e continuada de professores de línguas - Dimensões e ações na pesquisa e na prática. Campinas, Pontes, p. 167-181.

TÍLIO, R. 2019. A Base Nacional Comum Curricular e o contexto brasileiro. In: A.F.L.M. GEHARDT; M.A. AMORIM (Orgs.), A BNCC e o ensino de línguas e literaturas. Campinas, Pontes, p. 7-15.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Karen Santorum, Orlando Vian Jr

Downloads

Download data is not yet available.