Banner Portal
Open Microphone
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Open Microphone
Soirée
Poet
Édouard Glissant
Re-existence Literacies

How to Cite

SILVA, Francisco Rômulo do Nascimento; FREITAS, Geovani Jacó de; ALENCAR, Claudiana Nogueira de; GADELHA, Kaciano Barbosa. Open Microphone. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 62, n. 2, p. 337–350, 2023. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8671386. Acesso em: 5 jul. 2024.

Abstract

Open Microphone is an art device of soirées that take place in the outskirts of Fortaleza, Ceará – Brazil. This text weaves happening writing drawn from ongoing research with artist collectives that gather at this place, where a politics of re-existence unfolds. There, the words are incorporated, imaged, and transmuted into chanting to echo the State margins and its institutions, modern-colonial-capitalist architectures, beyond the fortresses that tie the politics and the criticism to present-time colonial architecture, linear and repetitive time of necropolitics gears, power fictions which constrain outskirters’ voices. We think of voices not as abstract conceptions or as property of “voice landlords”, the “owners of sense and critics”, who come to “give voice to those forged as others”. This text draws from Poetics of Relation, by Édouard Glissant, from the radicality of fugitive Black performance, the concepts of escrevivência and re-existence, at an atmospheric thought of freedom and imagination. Hence, the text builds crossroads joining arts and the making of a poet-to-be among a sociology that is chant and flight on the marks of a moving land of “in-common” creation.

PDF (Português (Brasil))

References

ALENCAR, Claudiana Nogueira de. (2020). Resistências feminizadas: coletivas de poetas afro-brasileiras da periferia de Fortaleza. Research Seminar. Faculty of Medieval and Modern Languages, University of Oxford, Oxford.

ALENCAR, Claudiana Nogueira de. (2019). “Tudo aqui é poesia”: a pragmática cultural como pesquisa participante com movimentos sociais e coletivos juvenis em territórios de violência urbana. Interdisciplinar. Dossiê Temático 2: Pragmáticas da vida social: perspectivas em linguagem e sociedade v. 31: Ano XIV - jan-jun.

AUSTIN, J. L. (1976). How to do things with words. 2 ed. Oxford: Oxford University Press.

BAKHTIN, Mikhail. (1981). Problemas da poética de Dostoiévski, Rio de Janeiro: Ed. Forcnse Universitária,

BEY, Hakim. (2011). TAZ: Zona Autônoma Temporária. Tradução de Renato Resende. 3ª ed. São Paulo: Conrad.

CAVALCANTE, Ricardo Moura Braga. (2011). Vidas Breves: investigação acerca dos assassinatos de adolescentes em Fortaleza. 2011. 156 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Políticas Públicas e Sociedade-MAPPS) – Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Sociedade, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza (CE).

DELEUZE, Gilles. (1996). O mistério de Ariana. Tradução e prefácio de Edmundo Cordeiro. Lisboa: Ed. Vega – Passagens.

DENKER, Samuel [Org] (2016). Sarau da B1: com os poetas de lugar nenhum. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora.

EVARISTO, Conceição. (2017). Becos da Memória. Rio de Janeiro: Pallas.

EVARISTO, Conceição. (2016). Conceição Evaristo fala sobre o conceito de Escrevivência. Estação dos Livros / Rádio da Universidade: 1080 AM/UFRGS. Disponível em: <https://www.ufrgs.br/estacaodoslivros/conceicao-evaristo-fala-sobre-o-conceito-de-escrevivencia/>. Acesso em 2 de jul. 2021.

FANON, Frantz. (2008). Pele negra, máscaras brancas. Tradução: Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA.

FERREIRA DA SILVA, Denise. (2019). A dívida impagável. Tradução: Amilcar Packer e Pedro Daher. São Paulo: Oficina de Imaginação Política e Living Commons.

FOUCAULT, Michel. (2013). O corpo utópico, as heterotopias. Tradução: Salma Tannus Muchail, São Paulo: n-1 Edições.

GLISSANT, Édouard. (2014). O pensamento do Tremor. La Cohée du Lamentin. Tradução: Enilce Albergaria Rocha e Lucy Magalhães. Juiz de Fora: Gallimard.

GLISSANT, Édouard. (2011). Poética da Relação. Tradução: Manuela Ribeiro Sanches. Portugal: Porto.

GLISSANT, Édouard. (2005). Introdução a uma poética da diversidade. Tradução de Enilce do Carmo Albergaria Rocha. - Juiz de Fora: Editora UFJF.

GLISSANT, Édouard. (1981). Le discours antillais. Paris: Seuils.

GLISSANT, Édouard. (1989). Caribbean Discourse. Tradução de J. Michael Dash. Charlottesville: University of Virginia Press.

HARNEY, Stefano & MOTEN, Fred. (2013). The Undercommons: fugitive planning & black study. New York/Brooklyn. Oxford University Press.

HARTMAN, Saidiya V. (1997). Scenes of Subjection: Terror, Slavery and Self-Making in Nineteenth-Century America. New York: Oxford University Press.

KILOMBA, Grada. (2019). Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. Tradução: Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó.

LEITE, Ana Mafalda. (2012). Oralidades & escritas pós-coloniais: estudos sobre literaturas africanas. Rio de Janeiro: EdUERJ.

LIMA, Ray. (2016). Da vila para a cidade. Edições Vila de Poeta do Mundo. Maranguape-Ce.

MACIEL, T. W. N.; ALENCAR, C. N. de; SOUSA, A. O. de B. (2018). Entextualizações em eventos de letramentos de arte e reexistência das juventudes: ressignificar para reexistir em contextos periféricos. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), [S.l.], v. 10, p. 651-676, jan. Disponível em: <http://www.abpnrevista.org.br/revista/index.php/revistaabpn1/article/view/558>. Acesso em: 03 maio 2021, às 14h52min.

MARTINS, Leda Maria. (2003). Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras, (23), 63-81.

MBEMBE, Achille. (2018). Crítica da Razão Negra. São Paulo: n-1 edições.

MBEMBE, Achille. (2020) Políticas da Inimizade. Tradução de Sebastião Nascimento. - São Paulo: n-1 edições.

MOTEN, Fred. (2020). A Resistência do Objeto: O Grito de Tia Hester. Tradução: Matheus Araújo dos Santos. Revista ECO-PÓS, v.3, n.1, pp. 14-43.

PINTO, Joana Plaza. (2003). Performatividade radical: ato de fala ou ato de corpo? Revista Gênero, Niterói, v. 3, n. 1.SILVA, Bruna Santos. (2020). “Toda periferia é um centro!”: cartografia do jogo de linguagem sarau Okupação. 107 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Universidade Estadual do Ceará.

SILVA, Francisco Rômulo do Nascimento. (2019). Rede de Afetos: práticas de re-existências poéticas na cidade de Fortaleza (CE). 212 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Universidade Estadual do Ceará.

SILVA, Francisco Rômulo do Nascimento. & FREITAS, Geovani Jacó de. (2020a) Toda Periferia é um Centro. Revista Desenvolvimento Social, Vol. 26, n. 1, p. 144-168, jan/jun. PPGDS/Unimontes-MG. Disponível em https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rds/article/view/3266 . Acesso em 10 de mai. 2021 às 03h45min.

SILVA, Francisco Rômulo do Nascimento. & FREITAS, Geovani Jacó de. (2020b). Práticas de re-existências poéticas: a poesia no “busão” em Fortaleza (CE). INTERSEÇÕES [Rio de Janeiro] v. 22 n. 1, p. 97-123, mai. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/intersecoes/article/view/51166. Acesso em 17 de jun. 2021 às 13h23min.

SOUZA, Ana Lúcia Silva. (2009). Letramentos de Reexistência: culturas e identidades no movimento hip-hop. 206 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas - Unicamp.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Francisco Rômulo do Nascimento Silva, Geovani Jacó de Freitas, Kaciano Barbosa Gadelha, Claudiana Nogueira de Alencar

Downloads

Download data is not yet available.