Banner Portal
The teaching of literature in an interdisciplinary pedagogical proposal for the school subjects English and Art
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Literature teaching
Additional language
High school
English language
Interdisciplinarity

How to Cite

BARCELLOS, Nathan Santos; SCHLATTER, Margarete. The teaching of literature in an interdisciplinary pedagogical proposal for the school subjects English and Art. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 63, n. 1, p. 106–121, 2024. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8673885. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper proposes and discusses a class planning for high school education that focuses on artistic-literary works, integrating the subjects of English and Art. The analysis emphasizes the need to integrate linguistic, literary, and artistic knowledge for the attribution of meaning and citizen participation in social practices mediated by such texts. Based on the Language Arts competencies proposed by the Brazilian Common Core National Standards and on the relevance of interdisciplinary teaching, the article presents teaching objectives, justifications for the selection of the proposed texts, and a sequence of activities with guidelines and suggestions for the teacher. In conclusion, the benefits of interdisciplinary teaching to promote critical and conscious experiences of aesthetic appreciation and meaningful learning of discourses involving artistic-literary works are highlighted.

 

PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, U. K.; FINGER, I. (2023) Alfabetização em contextos monolíngue e bilíngue. Rio de Janeiro: Vozes.

BARCELLOS, N. S. (2023) Interdisciplinaridade no ensino de Língua Inglesa e Arte: uma possibilidade. Trabalho de conclusão de curso. Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

BRASIL. (2006) Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Brasília.

BRASIL. (2011) Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais do Ensino Médio. Brasília.

BRASIL. (2013) Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília.

BRASIL. (2016) Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: edição preliminar revista. Brasília.

BRASIL. (2017). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília.

CANDIDO, A. (2004) O direito à literatura. In: Candido, A. Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades. p. 169-191.

COSSON, R. (2009) Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto.

ISER, W. (1993) The fictive and the imaginary: Charting Literary Anthropology. Baltimore and London: The Johns Hopkins University Press.

KAWACHI, G. J. (2021) (Sobre)vivendo em meio ao caos: O potencial da literatura e do afeto na educação linguística crítica. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 60, n. 3, p. 686-703.

MARTIN, V. L. R. (2017) Literatura em Movimento: Entrevista Vima Lia de Rossi Martin. Escrevendo o Futuro. Disponível em: <https://www.escrevendoofuturo.org.br/blog/literatura-em-movimento/entrevista-vima-ii/> Acesso em: 30 jun. 2023.

MARTINS FILHO, T.; ROCHA, D. (2018) Os fundamentos da Pedagogia Prussiana Liberal: reflexões sobre o hábito disciplinar no currículo militarista. Revista Educação E Emancipação, v. 11, n. 1, p. 254–273.

OLIVEIRA, D. A. (2020) Condições de trabalho docente e a defesa da escola pública: fragilidades evidenciadas pela pandemia. Revista USP, n. 127, p. 27-40.

PEREIRA, M. R.; TEIXEIRA, C. P. G.; PEREIRA, P. P. (2021) Aprender e ensinar inglês com literatura: desafios e possibilidades. 1. ed. São Paulo, SP: Pragmatha.

PIEPER, I. (2020) L1 Education and the place of literature. In: Green, B.; Erixon, P. O. (Orgs.) Rethinking L1 education in the global era: Understanding the (post-)national L1 subjects in new and difficult times. Springer Nature: Switzerland, p. 115-132.

PINSKY, J. (2003) Introdução. In: Pinsky, J.; Pinsky, C. B. (Orgs.). História da cidadania. São Paulo: Contexto, p. 9-13.

RIO GRANDE DO SUL. (2009) Secretaria de Estado da Educação. Departamento Pedagógico. Referenciais curriculares do Estado do Rio Grande do Sul: Linguagens, códigos e suas tecnologias. v. 1. Porto Alegre: SE/DP.

SANTOS, G. S.; MOREIRA, S. C.; GANDIN, L. A. (2018) Desafios do trabalho escolar e do currículo na escola pública: interfaces com o efeito do território periférico. Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 3, p. 760-784.

SCHLATTER, M.; GARCEZ, P. M. (2012) Línguas adicionais na escola: aprendizagens colaborativas em inglês. Erechim: Edelbra.

SIMÕES, L.; COSSON, R. (2020) From grammar to socio-interactionism: L1 education in Brazil. In: Green, B.; Erixon, P. O. (Orgs.) Rethinking L1 education in the global era: Understanding the (post-)national L1 subjects in new and difficult times. Springer Nature: Switzerland, p. 39-60.

ZILBERMAN, R. (2008) O papel da literatura na escola. Via Atlântica, n. 14, p. 11-22.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Nathan Barcellos, Margarete Schlatter

Downloads

Download data is not yet available.