Banner Portal
National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work
PDF (Português (Brasil))

Keywords

National education plan (PNE)
Teaching condition
Teaching practice
Teaching public policies

How to Cite

SANTOS, Vinício de Macedo. National education plan and teaching condition For an ontology of teaching work: para uma ontologia do trabalho docente. Zetetike, Campinas, SP, v. 24, n. 1, p. 173–188, 2016. DOI: 10.20396/zet.v24i45.8646536. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646536. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The National Education Plan (PNE) produced after the 1988 Constitution has been important for education. Taking into consideration the dispute of interests, space and resources that occur on the planning and on the decision-making procedures the last two PNE proceed by regulating the goals some of the historical requests of educators and the Brazilian society have. However, according to what has occurred in this field, the goals and strategies adopted, the financial restrictions and even the extinction of taxes recently (in 2015)) demonstrate that there is a stark confrontation between political strength and different projects for public education in the country.. In this text PNE goal 7 whose strategies seem to be those that affect teaching practice, learning and teaching development more establishing practices developed informally at the schools and it has influenced the teaching condition. 
https://doi.org/10.20396/zet.v24i45.8646536
PDF (Português (Brasil))

References

AZCÁRATE, P. (1999). El conocimiento profesional: Naturaleza, fuentes, organización y desarrollo. Quadrante – Revista Teórica e de Investigação, 8(1-2), 11-138.

BALL, S. (2011). Intelectuais ou técnicos? O papel indispensável da teoria nos estudos educacionais. In S. BALL, & J. MAINARDES (Orgs.), Políticas educacionais: questões e dilemas (pp. 78-99). São Paulo: Cortez.

BAZÁN, D., & GONZÁLEZ, L. (2007). Autonomia professional y reflexion del docente: una resignificacion desde la mirada critica. Rexe – Revista de Estudios y Experiencias en Educacion, 11, 69-90.

CANDAU, V. M. (2013). Currículo, didática e formação de professores: uma teia de ideias-força e perspectivas de futuro. In M. R. N.S. OLIVEIRA, & J. A. PACHECO (Orgs.), Currículo, didática e formação de professores. Campinas, SP: Papirus.

FANIZZI, S. (2015). Políticas públicas de formação continuada de professores dos anos iniciais em Matemática: uma experiência da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo. Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo - FEUSP.

HOUSSAYE, J. (1988). Le triangle pédagogique: théorie et pratiques de l’éducation scolaire. Berne: Peter Lang.

INSTITUTO Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - Inep. Diretoria de Estudos Educacionais (Dired). (2015). Plano Nacional de Educação. PNE 2014-2024. Linhas de Base. Brasília, DF: Autor.

MINISTÉRIO da Educação (MEC). Secretaria de Articulação com o Sistema de Ensino. (2014). Planejando a próxima década: conhecendo as 20 metas do Plano Nacional de Educação. Brasília, DF: Autor.

NÓVOA, A. (1998). O lugar dos professores: terceiro excluído?. Educação e Matemática, 50, 29-31.

NÓVOA, A. (2009). Professores: imagens do futuro presente. EDUCA: Lisboa.

SANTOS, V. de M. (2014). Ensino de matemática na escola de nove anos: dúvidas, dívidas e desafios. S. Paulo: Cengage Learning.

SANTOS, V. de M. (2015). Ensino de Matemática e formação docente. Elementos para a epistemologia de uma área de conhecimento do campo educacional. Texto apresentado ao Concurso de Professor Titular da Faculdade de Educação da USP (FEUSP), São Paulo.

SAVIANI, D. Plano de Desenvolvimento da Educação. S. Paulo: Autores Associados, 2009.

TENTI FANFANI, E. (2005). La condición docente: análisis comparado de la Argentina, Brasil, Peru y Uruguay. Buenos Aires: Siglo XXI.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.