Banner Portal
Intertwining of ethnomathematic thought and history of mathematics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

History of Mathematics
Ethnomathematics
Right Triangle Trigonometric
Mathematics Education

How to Cite

BORTOLI, Gládis; MARCHI, Miriam Inês; GIONGO, Ieda Maria. Intertwining of ethnomathematic thought and history of mathematics: possibilities for a pedagogical practice. Zetetike, Campinas, SP, v. 22, n. 1, p. 59–82, 2014. DOI: 10.20396/zet.v22i41.8646578. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646578. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

This paper has the objective to explain the possibility of History of Mathematics insertion in the ethnomathematics field, specifically in the Trigonometric teaching and learning processes present on the right triangle. The subject of this research – a group of second year of High School students of a private school in Caxias do Sul, RS – brought about the emergency of a qualitative research, having as data collection instruments, documental research, analysis of information obtained through reports and experiences, and direct classroom observation. The pedagogical practice used with this group has made the teaching and learning process more interactive, constructive and participatory, provoking the involvement of the students with the research. Through investigation, the students were able to experience relationship between school and non-school mathematics, in special those ones used in “civil construction world”.
https://doi.org/10.20396/zet.v22i41.8646578
PDF (Português (Brasil))

References

BAUER, M. W.; GASKELL, G.; ALLUM, N. Qualidade, quantidade e interesses do conhecimento: evitando confusões. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (Org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Rio de Janeiro: Vozes, 2002, p. 17-36.

BORTOLI, G. Um olhar histórico nas aulas de trigonometria: possibilidades de uma prática pedagógica investigativa. 2012. 148 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas)– Univates, Lajeado. Disponível em: http://www.univates.br/bdu/bitstream/10737/281/1/GladisBortoli.pdf. Acesso em: 19 out. 2012.

BOYER, C. B. História da Matemática. 3. ed. São Paulo: Blucher, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRITTO, S. L. M.; BAYER, A. O uso da História no ensino da Matemática e a opinião dos professores de Matemática do Ensino Médio da 2a CRE quanto ao uso desse recurso. Revista Acta Scientiae, Canoas, v. 9, n. 1, p. 41-62, jan./jun. 2007. Disponível em:http://www.ulbra.br/actascientiae/edicoesanteriores/Acta%20Scientiae%20v9%20n1%202007.pdf#page=41. Acesso em: 19 out. 2011.

CHEVALLARD, Y.; BOSCH, M.; GASCÓN, J. Estudar matemáticas – o elo perdido entre o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2001.

COLLIS, J.; HUSSEY, R. Pesquisa em administração: um guia prático para alunos de graduação e pós-graduação. Tradução de Lúcia Simonini. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

D’AMBROSIO, U. Da realidade à ação – reflexões sobre educação e matemática. 3. ed. Campinas – SP: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1986.

D’AMBROSIO, U. Educação Matemática – da teoria à prática. 2. ed. Campinas-SP: Papirus, 1997.

D’AMBROSIO, U. Um enfoque transdisciplinar à educação e à história da matemática In: BICUDO, M. A. V.; BORBA, M. C. (Org.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004. p. 13-29.

D’AMBROSIO, U. Uma história concisa da matemática no Brasil. Petrópolis-RJ: Vozes, 2008.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática – elo entre as tradições e a modernidade. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009a.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática e História da Matemática. In: FANTINATO, M. C. C. B. (Org.). Etnomatemática – novos desafios teóricos e pedagógicos. Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense, 2009b. p. 17-28.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática e Educação. In: KNIJNIK, G.; WANDERER, F.; OLIVEIRA, C. J. (Org.). Etnomatemática, currículo e formação de professores. 2. reimpressão. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2010. p. 39-52.

DUARTE, C. G. Etnomatemática, currículo e práticas sociais do “mundo da construção civil”. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2003. 107 p.

SEVERINO FILHO, J.; JANUÁRIO, E. Os marcadores de tempos indígenas e a etnomatemática: a pluralidade epistemológica da ciência. Zetetiké, Campinas - SP, v. 19, n. 35, p. 37-70, jan./jun. 2011.

GALVÃO, M. E. E. L. História da Matemática: dos números à geometria. Osasco: Edifieo, 2008.

GERDES, P. Da Etnomatemática à arte-design e matrizes cíclicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

GIONGO, I. M. Etnomatemática e práticas da produção de calçados. In: KNIJNIK, G.;

WANDERER, F.; OLIVEIRA, C. J. (Org.). Etnomatemática, currículo e formação de professores. 2. reimpressão. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2010. p. 203-218.

KNIJNIK, G. Educação Matemática, exclusão social e política do conhecimento. Bolema – Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. il., n. 1, p. 12-28, 1985.

KNIJNIK, G. Etnomatemática e Educação no Movimento Sem Terra. In: KNIJNIK, G.; WANDERER, F.; OLIVEIRA, C. J. (Org.). Etnomatemática, currículo e formação de professores. 2. reimpressão. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2010. p. 219-238.

LAMONATO, M. Discutindo resolução de problemas e exploração – investigação matemática: reflexões para o ensino da matemática. Zetetiké, Campinas-SP, v. 19, n. 36, p. 51-74, jul./dez. 2011.

NUNES, V. S. S. A matemática no Ensino Médio a partir de sua história: uma experiência com a Trigonometria. 2002. 110 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

OLIVEIRA, R. L. Aritmética e artefatos antigos: uma proposta interdisciplinar. Disponível em: http://www.fae.ufmg.br/ebrapem/completos/04-09.pdf. Acesso em: 07 dez. 2010.

RESCIA, A. P. O.; GENTILINI, J. A. Interação escola e família mediada pela gestão escolar: um estudo de caso. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 1, n. 1, p. 1-8, jul. 2006.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.