Banner Portal
Foreign language teachers
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Identity
Teacher education
Teaching a foreign language

How to Cite

TAVARES, Carla Nunes Vieira. Foreign language teachers: divided between wandering through a strange language and making use of someone else’s language . Zetetike, Campinas, SP, v. 18, p. 257–270, 2011. DOI: 10.20396/zet.v18i0.8646672. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646672. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper aims at questioning the teacher-foreign language rapport
in the educational scenario. We intend to discuss foreign language construction
as an object of knowledge, and how this construction may influence teachers’
representations of the language they teach, as well as the process of teaching
and learning this language. The presupposition is that the mother tongue, as
well as the foreign language, constitute, primarily, the means by which someone
can be inscribed in the symbolic universe as a subject of language
(BENVENISTE, 1966, 1974; LACAN, 1998). Occupying a teacher’s position
implies that a rapport with the object of knowledge has been at least minimally
established, so that someone can assume the role of a mediator between those
who demand the knowledge and the object of this knowledge itself. It is a
troublesome relationship, since the imaginary ideas about the foreign language
taught by the teachers (and which often haven’t been grasped yet) clashes with
the contingence of the educational scene and with the rapport the teachers
themselves have toward that language. Therefore, we propose to discuss to what
extent the subject-language rapport influences the image teachers have of
themselves and if/how they see themselves invested in this position.

https://doi.org/10.20396/zet.v18i0.8646672
PDF (Português (Brasil))

References

ANDERSON, Patrick. La didactique des langues étrangères à l’épreuve du sujet. Besançon: Press Universitaires Fanc-Comtoises, 1999.

BENVENISTE, Émile. Problèmes de linguistique general I. Paris, FR: Gallimard, 1995 [1966].

BENVENISTE, Émile. Problemas de lingüística geral. 2.ed. Campinas: Pontes, 2006 [1974].

BOLOGNINI, Carmen Zink. A língua estrangeira como refúgio. In: CORACINI, Maria José. (Org.). Identidade e discurso. Campinas: Argus; Editora Unicamp, 2003. p.187-196.

BRASIL. MEC. SEF. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. MEC. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: Ensino Médio, Brasília: MEC/ Secretaria da Educação Média e Tecnológica, 1999.

CIFALI, Mireilli. Le lien éducatif: contre-jour psychanalytique. Paris, FR: Presses Universitaires de France, 1994.

CORACINI, Maria José. Língua estrangeira e língua materna: uma questão de sujeito e identidade. In: CORACINI, Maria José. (Org.). Identidade e discurso. Campinas: Argus; Editora Unicamp, 2003. p. 139-159.

CORACINI, Maria José. A celebração do outro: arquivo, memória e identidade: línguas (materna e estrangeira), plurilingüismo e tradução. Campinas: Mercado de Letras, 2007.

HATCHUEL, Françoise. Savoir, apprendre et transmettre: une approche psychanalytique du rapport au savoir. Paris : La Découverte, 2005. LACAN, Jacques. Le séminaire livre 2 : Le moi dans la théorie de Freud et dans la technique de la psychanalyse. Paris: Seuil, 1985 [1954-55].

LACAN, Jacques. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998 [1966]. LACAN, Jacques. Le séminaire livre 17. L’envers de la psychanalyse. Paris: Seuil, 1991 [1969-70].

REVUZ, Christine. A língua estrangeira entre o desejo de um outro lugar e o risco do exílio. In: SIGNORINI, Inês. (Org.) Língua(gem) e identidade. 2. ed., Campinas: Mercado de Letras, 2001. p. 213-230.

SERRANI, Silvana. Abordagem transdisciplinar da enunciação em segunda língua. In: SIGNORINI, Inês; CAVALCANTI, Marilda (Org.). Lingüística aplicada e transdisciplinaridade. Campinas: Mercado de Letras, 1998. p.143-167.

TAVARES, Carla Nunes Vieira. Entre o desejo e realização? Caminhos e (des)caminhos na aprendizagem de uma língua estrangeira. 2002. 201f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Instituto de Letras e Linguística (ILEEL), Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2002.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.