Banner Portal
From a divine creation to a human institution
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics
Myth
Cosmologies
Xavante indians

How to Cite

COSTA, Wanderleya Nara Gonçalves. From a divine creation to a human institution: the relations between mathematics and myths . Zetetike, Campinas, SP, v. 14, n. 2, p. 7–28, 2006. DOI: 10.20396/zet.v14i26.8647003. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647003. Acesso em: 4 jul. 2024.

Abstract

A great number of people consider mathematics as a knowledge that
exists in nature, or inside the Creator’s mind. The origin of this belief lies in the
pitagorian and platonic cosmogonies, which explain the genesis of the world and
the human beings from a mathematical foundation as a way to escape from
myths. Nowadays, myths are understood as man’s discourse about the problems
that disturb him, and mathematical philosophy does not accept the idea that
mathematics is not a human creation. It is possible, thus, to study the relations
between mathematics and myths just from the point that should be the rupture
between logic and fantasy; that is, the pitagorian and platonic cosmologies.
Finally, to assure the close relationship between mathematics and myths, the
presence of mathematics is shown in myth creation among Xavante Indians.

https://doi.org/10.20396/zet.v14i26.8647003
PDF (Português (Brasil))

References

BECKER, Oskar. O pensamento matemático. Sua grandeza e seus limites. São Paulo: Editora Helder. 1965.

BÍBLIA SAGRADA. Gênesis. Edição Pastoral. São Paulo: Paulus. 1990.

BOYER, C. B. História da matemática. Trad. Elza F. Gomide. São Paulo: Edgard Blücher, 1974.

CAMPBELL, J. & MOYERS, B. O mito e o mundo moderno. In: CLARET, M. O poder do Mito. São Paulo: Livro Clipping/ Editora Martin Claret. 2000.

CASTORIADIS, C. As encruzilhadas do labirinto 1. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1987.

D'AMBROSIO, U. Gaiolas epistemológicas: habitat da ciência moderna. Anais do II Congresso Brasileiro de Etnomatemática. Natal/RN. Abr/2004, p. 138.

DAVIS, P.; HERSH, R. O sonho de Descartes, São Paulo: Difusão Cultural, 1988. DURAND, G. Campos do Imaginário. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.

FERREIRA SANTOS, M. Crepusculário: conferências sobre mitohermenêutica e educação em Euskadi. São Paulo: Zouk, 2004.

FERREIRA, E. S. Etnomatemática: uma proposta Metodológica. Rio de Janeiro: MEM/USU, 1997.

GAUTHIER, Jacques. O que é pesquisar entre Deleuze-Guatarry e o candomblé, pensando o mito, ciência, arte e culturas de resistência. Revista Educação e Sociedade, ano XX, nº 69, dez/1999.

GIACCARIA, B. e HEIDE, A. Xavante, povo autêntico. São Paulo: Ed. Salesiana Dom Bosco, 1984.

GIACCARIA, B. Ensaios, pedagogia xavante. Aprofundamento antropológico. Campo Grande – MS: Missão Salesiana de Mato Grosso, 1990.

GIACCARIA, B. Xavante – ano 2000: reflexões pedagógicas e antropológicas. Campo Grande-MS: UCDB, 2000.

LADRIÈRE, Jean. A articulação do sentido. São Paulo: EPU/Ed. da Universidade de São Paulo, 1977.

MORIN, Edgar. O Método 3. Porto Alegre: Sulina, 1999 (1a ed. 1986)

SHAKER, Arthur. Romhõsi’wai hawi rowa’õno re ihöimana mono: a criação do mundo segundo os velhos narradores Xavante. 2002. Tese (Doutorado em Ciências Sociais). Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. Universidade Estadual de Campinas, Campinas-SP, 2002.

SILVA, T. T. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, T.T. (org.) Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

SOUZA, Eudoro de. Mitologia. Brasília, Editora Universidade de Brasília, 1980.

VERNANT, J. P. Mito e pensamento entre os gregos: estudos de psicologia histórica. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

WHITROW, G. J. O tempo na história: concepções do tempo da pré-história aos nossos dias. Trad. Maria Luiza X. de A. Borges, Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1993.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.