Banner Portal
From textbooks to notebooks for school mathematics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics to teach
Mathematics for teach
Textbook of mathematics
Training of teachers who teach mathematics

How to Cite

VALENTE, Wagner Rodrigues. From textbooks to notebooks for school mathematics: the emergence of the professional knowledge. Zetetike, Campinas, SP, v. 25, n. 2, p. 254–264, 2017. DOI: 10.20396/zet.v25i2.8648206. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8648206. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

The text analyzes the emergence of the professional knowledge of the teacher who teaches mathematics from
the inclusion of new references that are made in the state of São Paulo, since the late nineteenth century. The
analysis takes into account the categories "knowledge to teach" and "knowledge for teach" coming from studies
that combine the historical and educational development of teacher training. As research documents the study
makes use of textbooks and notebooks classes suitable for the work of teachers who teach mathematics. The
study results show that the passage of a secondary school culture for the establishment of a professional
qualification of teachers takes place in the knowledge objectified by the new materials, the notebooks classes.
Such materials constitute pedagogical knowledge, knowledge for teach the "math for teach" as a professional
reference teacher who teaches mathematics.

https://doi.org/10.20396/zet.v25i2.8648206
PDF (Português (Brasil))

References

Borer, V. L. (2009). Les savoirs: un enjeu crucial de l'institutionnalisation des formations à l'enseignement. In Rita Hofstetter et al. Savoirs en (trans)formation – Au cœur des professions de l’enseignement et de la formation (pp. 41-58). Bruxelles: Éditions De Boeck Université.

Costa, D. A. (2010). A Aritmética escolar no ensino primário brasileiro: 1890-1946. Tese de Doutorado em Educação Matemática. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática).

Hofstetter, R., & Schneuwly, B. (2009). Introduction – Savoirs en (trans)formation - Au coeur des professions de l’enseignement et de la formation. In R. Hofstetter & B. Schneuwly (Éds.). Savoirs en (trans)formation – Au cœur des professions de l’enseignement et de la formation (pp. 7-40). Bruxelles: Éditions De Boeck Université.

Lopes da Silva, M. C. (2008). A presença da matemática na formação do professor do ensino primário no estado de São Paulo, no período de 1890 a 1930. Retirado em 19 de setembro, 2016, de: http://livros01.livrosgratis.com.br/cp074998.pdf.

Nacarato, A. M. (2005). Eu trabalho primeiro no concreto. São Paulo. SBEM-SP: Revista de Educação Matemática, 9 (9-10), 1-6.

Pinheiro, N. V. L. (2013). Escolas de práticas pedagógicas inovadoras: intuição, escolanovismo e matemática moderna nos primeiros anos escolares. Retirado em 19 de setembro de 2016 de: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/104911.

Pinheiro, N. V. L., & Valente, W. R. (2015). Chega de decorar a tabuada! As Cartas de Parker e a árvore do cálculo na ruptura de uma tradição. Retirado em 19 de setembro, 2016, de: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/160388.

Portela, M. S. (2014). As Cartas de Parker na matemática da escola primária paranaense na primeira metade do século XX: circulação e apropriação de um dispositivo didático. Retirado em 19 de setembro, 2016, de: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/128465.

Silva, N. F. L. (1988). A ideia de educação em José Feliciano de Oliveira. Dissertação de Mestrado em Educação. Campinas, SP: UNICAMP – Faculdade de Educação, 1988.

Souza, R. F. (1998). Templos de Civilização: a implantação da Escola Primária Graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Fundação Editora da UNESP.

Tanuri, L. M. (2000). História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação, 14, 61-88.

Valente, W. R. (2007). Uma história da matemática escolar no Brasil, 1730-1930 (2a. ed.). São Paulo: Editora Annablume/FAPESP.

Valente, W. R. (2011). A matemática na formação do professor do ensino primário – São Paulo, 1875-1930. São Paulo: Editora Annablume/FAPESP.

Valente, W. R. (2014). Lourenço Filho e o moderno ensino de aritmética: produção e circulação de um modelo pedagógico. História da Educação. Porto Alegre: Asphe, UFRGS, 18 (44), 61-77.

Valente, W. R. (2016). Os movimentos da matemática na escola. Pensar a Educação em Revista. Retirado 19 de setembro, 2016, de: http://www.pensaraeducacaoemrevista.com.br/vol_2/vol_2_no_2_full.html.

Zuin, E. S. L. (2007). Por uma nova Arithmetica: o Sistema Métrico Decimal como um saber escolar em Portugal e no Brasil oitocentistas. Tese de Doutorado em Educação Matemática. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.