Banner Portal
Continued training of Guarani teachers
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Indigenous education
Teacher training
Natural number
Concept study

How to Cite

BARBOSA, Gabriela dos Santos. Continued training of Guarani teachers: a concept study about natural numbers. Zetetike, Campinas, SP, v. 26, n. 1, p. 221–239, 2018. DOI: 10.20396/zet.v26i1.8650886. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8650886. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

This article focuses on the continuing education of Guarani teachers who teach mathematics in the initial years
of Elementary School in the city of Maricá, Rio de Janeiro. The indigenous school should be bilingual,
multicultural and differentiated, the research aims to contribute to the reflection on principles for teaching
mathematics in indigenous schools and teacher training. It is a case study, based on the concept study model
(Davis, 2010). According to this model, teachers share experiences in order to question their own knowledge
about mathematical concepts and their teaching. Among the results, we highlight the teachers' understanding of
number construction as a process. In the end, the subjects of this research began to consider biunivocal
correspondence, hierarchical ordering and inclusion as fundamental aspects of this process.
Keywords: indigenous education; teacher training; natural number; concept study.

https://doi.org/10.20396/zet.v26i1.8650886
PDF (Português (Brasil))

References

Barbosa, G. S., & Magina, S. M. P. (2016). Como os estudantes da Educação de Jovens e Adultos Guarani concebem a Matemática. In K. Russo & M. Paladino (Orgs.), Ciências, tecnologias, artes e povos indígenas no Brasil (pp. 195–210). Rio de Janeiro: Garamond Ltda.

Brasil (1988). Constituição de 1988. Brasília. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil03=constituicao=constituicao:html.

Brasil (1996). Lei no. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil03=Leis=L9394:html.

Brasil (1998). Ministério da Educação. Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas. Brasília: MEC.

Carraher, T., Carraher, D., & Schliemann, A. L. (1995). Na vida dez, na escola zero. São Paulo: Cortez.

D’ambrosio, U. (1998). Etnomatemática: Arte ou técnica de explicar ou conhecer (5th ed.). São Paulo: Ática.

D’ambrosio, U. (2002). Etnomatemática. Elo entre as tradições e a modernidade (2nd ed.). Belo Horizonte: Autêntica.

Davis, B. (2010). Concept Studies: Designing settings for teacher’s disciplinary knowledge. In Proceedings of the 34th annual conference of the international group for the psychology of mathematics education (pp. 63 – 78). Minas Gerais: Group for the Psychology of Mathematics Education.

Davis, B., & Rebert, M. (2014). The Math Teachers Know – Profound understanding of Emergent Mathematics. New York: Routledge.

Domingues, K. C. M. (2003). O currículo com abordagem Etnomatemática. Educação Matemática em Revista, 10(14), 35–44.

Faustino, R. C. (2012). Educação e religião Guarani no Paraná: estudo a partir do ritual Nimongarai. Práxis Educativa, 7, 239–263.

Fiorentini, D. (2006). Grupo de Sábado – Uma história de reflexão, investigação e escrita sobre a própria prática escolar em matemática. In D. Fiorentini & E. Cristovão (Orgs.), Histórias e investigações de/em aulas de matemática (pp.13-36). Campinas: Alínea.

Fiorentini, D., Miskulin, R., Megid, M. A., Brum, E. D., Gama, R. P., Melo, M. V., & Passos, C. L. B. (2005). Learning through collaboration from professional with different. In Icmi 15th. Disponível em http://www.mathunion.org/icmi/digital-library/icmi-study-conferences/icmi-study-15conference.

Freire, J. R. B. (2009). Cinco idéias equivocadas sobre o índio. Revista do Centro de Estudos do Comportamento Humano (CENESCH). 1, 2002, 17-33.

Ianni, O. (2000). O discurso filosófico da modernidade: doze lições. São Paulo: Martins Fontes.

Klein, F. (2009). Matemática Elementar de um Ponto de Vista Superior - Aritmética. Lisboa: Sociedade Portuguesa de Matemática.

Martins, O., & Pinto, S. (2016). Os conhecimentos astronômicos dos Guarani mbyá: algumas contribuições para sua divulgação e valorização no espaço escolar. In K. Russo & M. Paladino, Ciências, tecnologias, artes e povos indígenas no Brasil. (pp. 171–194). Rio de Janeiro: Garamond Ltda.

Nobre, D. B. (2009). Uma Pedagogia Indígena Guarani na Escola, Pra Quê? Rio de Janeiro: Curt Nimuendaju.

Nogueira, C. M. I., Pavanello, R. M., & Bellini, M. (2013). O ensino de matemática e das ciências naturais nos anos iniciais na perspectiva da epistemologia genética. Curitiba: CRV.

Oliveira, L. F., & Candau, V. L. (2010). Pedagogia Decolonial e Educação Antirracista e Intercultural no Brasil. Educação em Revista, 26(1), 15 – 40.

Pagel, R., & Groff, P. V. (2009). Multiculturalismo: direitos das minorias na era da globalização. IMES, (16), 07–19.

Paladino, M., & Almeida, N. P. (2012). Entre a diversidade e a desigualdade: uma análise das políticas públicas para educação escolar indígena no Brasil dos governos Lula. Rio de Janeiro: LACED/Museu Nacional/UFRJ.

Piaget, J., & Skeminska, A. (1975). A gênese do número na criança. Rio de Janeiro: Zahar.

Rangel, L., Giraldo, V., & Maculan, N. (2015). Conhecimento de Matemática para o Ensino: Um Estudo Colaborativo Sobre Números Racionais. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, (8), 42–70.

Silva, S. F., & Caldeira, A. D. (2016). Etnomatemática do Sistema de Contagem Guarani das Aldeias Itaty, do Morro dos Cavalos, e M’Biguaçu. Bolema, 30(56), 992-1013.

Silva, T. T. (2007). Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica.

Walsh, C. (2007). Interculturalidad y Colonialidad del Poder. Un Pensamiento y posicionamiento “otro” desde la diferencia colonial. In S. Castro-Gómez & R. Grosfoguel (Edts), El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá Del capitalismo global (pp. 47–61). Bogotá: Instituto Pensar.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.