Banner Portal
Statistics in high school
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics teaching
Statistics
Meaningful learning
Potentially meaningful material

How to Cite

QUEDI, Rejane Padilha; DARROZ, Luiz Marcelo; ROSA, Cleci Teresinha Werner da. Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject. Zetetike, Campinas, SP, v. 28, p. e020009, 2020. DOI: 10.20396/zet.v28i0.8656237. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This study presents the results of an investigation that aimed to identify how a didactic sequence based on the Meaningful Learning Theory may be considered a potentially meaningful material for studying statistics in High School. The sequence was presented to a group of High School mathematics teachers. The data was collected using the logbook created by the research teacher and semi-structured interviews performed with the teachers. The data was analyzed in the following three a priori categories: relationship of the contents in the didactic sequence with students’ previous knowledge; progressive differentiation and integrative reconciliation; materials used and proposal structure. As a result, it was noted that the didactic sequence proposed might be considered a potentially meaningful material for the study of statistics, considering it favors the relationship of students’ previous knowledge with the topics addressed and allows establishing connections with such knowledge.

https://doi.org/10.20396/zet.v28i0.8656237
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Ausubel, D. P., Novak, J. D., & Hanesian, H. (1980). Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana.

Baccarin, S. A. O., & Neves, R. S. P. (2011). A formação estatística de ingressantes em um curso de licenciatura em Matemática. Anais da 13ª Conferência Interamericana de Educação Matemática (pp. 1-14). Recife: UFP.

Darroz, L. M. (2018). Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. Espaço Pedagógico, 25 (2), p. 577-580. Disponível em: https://bit.ly/2O6zlAs.

Echeveste, S., Bittencourt, H., Bayer, A., & Rocha, J. (2005). Educação estatística: perspectivas e desafios. Actas Scientiae, 7 (1), p. 103-109.

Gal, I. (2002). Adult´s statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70 (1), p. 1-25.

Lopes, C. E., & Coutinho, C. Q. S. (2009). Leitura e escrita em Educação Estatística. In C. E. Lopes & A. M. Nacarato (Orgs.), Educação Matemática, leitura e escrita: armadilhas, utopias e realidade (pp. 61-78). Campinas, SP: Mercado de Letras.

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária.

Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Fundamental. (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática (1º e 2º ciclos do Ensino Fundamental). Brasília: MEC/SEF.

Ministério da Educação (MEC). Secretaria da Educação Básica. (2017). Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do Ensino Médio. Brasília. Disponível em: https://bit.ly/2BHitds.

Moreira, M. A. (1999). Aprendizagem significativa. Brasília: Editora Universidade de Brasília.

Moreira, M. A. (2011). O que é afinal aprendizagem significativa? (Aula Inaugural do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais, Instituto de Física, Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, MT, 23 de abril de 2011. Aceito para publicação, Qurriculum, La Laguna, Espanha, 2012). Disponível em: https://bit.ly/2FfaZlb.

Moreira, M. A., & Masini, E. A. F. S. (2001). Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro.

Quedi, R. P., & Darroz, L. M. (2018). Conceitos básicos de Estatística: as lacunas conceituais de acadêmicos ingressantes no curso superior. Revista Thema, 15 (4), p. 1256-1268.

Quedi, R. P., & Darroz, L. M. (2019). Conceitos básicos de Estatística: uma sequência didática para o ensino médio. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo (Produtos Educacionais do PPGECM). Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/432632.

Triviños, A. N. S. (2015). Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 5. ed. 18. reimp. São Paulo: Atlas.

Zabalza, M. A. (2004). Diários de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: Artmed.

Zompero, A. F., & Laburú, C. E. (2010). As relações entre aprendizagem significativa e representações multimodais. Revista Ensaio, 12 (3), p. 31-40.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.