Banner Portal
Probability in mathematics middle school textbooks
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Probability
Textbooks
Middle school

How to Cite

LIMA, Ewellen Tenorio de. Probability in mathematics middle school textbooks: different ideas. Zetetike, Campinas, SP, v. 28, p. e020015, 2020. DOI: 10.20396/zet.v28i0.8656908. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656908. Acesso em: 5 jul. 2024.

Abstract

In the present paper from the analysis of the collections of mathematics textbooks approved by PNLD 2017 we look at the distribution of probability activities in the different collections and their volumes, as well as the different conceptions of probability presented in this material. 875 activities were identified, a quantity that is not evenly distributed among the collections, nor among their volumes. With regard to the probability conceptions approached, as expected, it was found that an absolute majority of problems focus the classical probability (81%). The founded results point to the need for major changes in the next editions of these materials, considering the prescriptions presented at the BNCC, which highlight the work with Probability in the Elementary School, and, specifically, gives attention to the frequentist probability in Middle School.

https://doi.org/10.20396/zet.v28i0.8656908
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Andrini, A., & Vasconcellos, M. J. (2015). Praticando Matemática (Edição Renovada). São Paulo: Editora do Brasil.

Bianchini, E. (2015). Matemática – Bianchini. São Paulo: Moderna.

Bigode, A. J. (2015). Matemática do Cotidiano. São Paulo: Editora Scipione.

Bittar, M., & Abe, T. (2013). O ensino de probabilidade: a articulação entre as visões clássica, frequentista e geométrica. In C. Coutinho, (Eds.) Discussões sobre a aprendizagem da probabilidade e da estatística na escola básica (pp. 99-120). Campinas: Mercado das Letras.

Bryant, P., & Nunes, T. (2012). Children’s understanding of probability: a literature review. Nuffield Foundation.

Campos, T. & Carvalho, J. I. (2016). Probabilidade nos anos iniciais da educação básica: contribuições de um programa de ensino. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana – Em Teia, 7(1), 1- 18.

Chavante, E. (2015). Convergências – Matemática. São Paulo: SM.

Dante, L. R. (2015). Projeto Teláris – Matemática. São Paulo: Ática.

Fischbein, E. (1975). The intuitive sources of probabilistic thinking in children. Dordrecht.

Gay, M. R. (2014). Projeto Araribá – Matemática. São Paulo: Moderna.

Godino, J., Batanero, C. & Cañizares, M. J. (1991). Azar y probabilidad. Madrid: Síntesis.

Jakubovic, J., & Centurión, M. (2015). Matemática nos dias de hoje – Na medida certa. São Paulo: LeYa.

Lima, E. (2018). A articulação entre Combinatória e Probabilidade nas diferentes instâncias do currículo dos Anos Finais do Ensino Fundamental: o que é dito, o que é feito e o que se pode fazer? Belo Horizonte: Anais do Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática – XXII EBRAPEM.

Mazzieiro, A., & Machado, P. A. (2015). Descobrindo e Aplicando a Matemática. Belo Horizonte: Dimensão.

Ministério da Educação e Cultura (MEC). (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática – 3º e 4º ciclos. Brasília: MEC / Secretaria de Ensino Fundamental.

Ministério da Educação e Cultura (MEC). (2016). Programa Nacional do Livro Didático. Brasília: MEC / Secretaria de Educação Básica.

Ministério da Educação e Cultura (MEC). (2018). Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília: Ministério da Educação.

Morgado, A., Pitombeira de Carvalho, J. B., Pinto de Carvalho, P. & Fernandez, P. (1991). Análise Combinatória e Probabilidade. Rio de Janeiro: Graftex.

Onaga, D., & Mori, I. (2015). Matemática – Ideias e Desafios. São Paulo: Saraiva Educação.

Sacristán, J. G. (2000). O currículo: Uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed.

Santos, J. (2015). A produção de significações sobre combinatória e probabilidade numa sala de aula do 6º ano do Ensino Fundamental a partir de uma prática problematizadora. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade São Francisco, Itatiba.

Silveira, Ê. (2015). Matemática – compreensão e prática. São Paulo: Moderna.

Souza, J., & Pataro, P. (2015). Vontade de saber – Matemática. São Paulo: FTD.

Vergnaud, G. (1986). Psicologia do desenvolvimento cognitivo e didática das matemáticas. Um exemplo: as estruturas aditivas. Análise Psicológica, 1, 75-90.

Vergnaud, G. (1996). A Teoria dos Campos Conceptuais. In J. Brum, (Eds.) Didáctica das Matemáticas (pp. 155-191). Lisboa: Horizontes Pedagógicos.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.