Banner Portal
Practice readings
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Form-action
Practice readings
Mathematical literacy

How to Cite

MANCINI, Lidiane Conceição Monferino; MOCROSKY, Luciane Ferreira; ORLOWSKI, Nelem; KALINKE, Marco Aurélio. Practice readings: an opening to the form-action of teachers who teach mathematics. Zetetike, Campinas, SP, v. 29, n. 00, p. e021018, 2021. DOI: 10.20396/zet.v29i00.8661790. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661790. Acesso em: 8 jul. 2024.

Abstract

In this article we expose aspects of a larger research, advised in Teacher’s Formation in Studies and Research Group (GEForProf). We investigated the practice readings of three teachers working in the Municipal Education System of Curitiba, guided by the question: "What is revealed about formation in the encounter between mathematics literacy teachers when they think about their practices?".  We tried to highlight ways of being a teacher through math literacy actions reflected in the daily teaching, trying to accommodate what was educational, considering the teachers' practices encounter. For this purpose, we present a methodological path and interpretations-comprehensions conducted according to the phenomenological approach. We conclude that the practice readings have shown themselves as a formative possibility for teachers who teach mathematics in the early years, which has the potential to have repercussions on the teaching action’s thinking, thus contributing to research and practices in the field of mathematical literacy.

https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661790
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Abbagnano, N. (2007). Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

André, M. E. D. (2011). Pesquisa sobre formação de professores: tensões e perspectivas do Campo. In H. Fontoura & M. Silva (Orgs.), Formação de professores, culturas: desafios a P G E em suas múltiplas dimensões (pp. 24-36). Rio de Janeiro: ANPED.

Bicudo, M. A. V. (2003). Formação de professores?. Bauru, SP: EDUSC.

Bicudo, M. A. V. (2010). Filosofia da Educação Matemática segundo uma perspectiva Fenomenológica. In M. A. V. Bicudo. (Org.), Filosofia da Educação Matemática: Fenomenologia, concepções, possibilidades didático-pedagógicas (pp.23-46). São Paulo: Editora UNESP.

Bicudo, M. A. V. (2011a). Pesquisa qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez.

Bicudo, M.A.V. (2011b). A fenomenologia do cuidar na educação. In A. J. PEIXOTO & A. F. Holanda (Orgs.), A fenomenologia do cuidado e do cuidar: perspectivas multidisciplinares. (pp.85-91). Curitiba: Juruá. Danyluk, O. S. (1998). Alfabetização matemática: as primeiras manifestações da escrita infantil. Porto Alegre: Sulina; Passo Fundo: Ediupf.

Gadamer, Hans-Georg. (1997). Verdade e Método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica (Translation: F. P. Meurer). Petrópolis: Vozes. (Original work published in 1960).

Gatti, B. A., Barretto, E. S. S., & André, M. E. D. (2011). Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, Sumário.

Heidegger, M. (2012). Ser e Tempo (Translation: F. Castilho). Campinas: Editora da Unicamp; Petrópolis: Editora Vozes. (Original work published in 1927).

Mancini, L. C. M. (2019). Leituras de Práticas na Alfabetização Matemática: um fenômeno formativo. Master Thesis in Science and Mathematics Education. Curitiba: Universidade Federal do Paraná. Consulted in March 7th, 2020, from http://www.exatas.ufpr.br/portal/ppgecm/wp-content/uploads/sites/27/2020/04/LIDIANE-CONCEI%C3%87%C3%83O-MONFERINO-MANCINI.pdf

Mocrosky, L. F, Orlovski, N., & Lidio, H. (2019). O professor que ensina matemática nos anos iniciais: uma abertura ao contínuo acontecer histórico. RIAEE, 14(1), 222-236.

Mocrosky, L. F. (2010). A forma-ação do professor de matemática: (re) elaborando concepções. In S. M. Clareto, A. R. Detoni & R. M. Paulo (Orgs.), Filosofia, Matemática e Educação Matemática: compreensões dialogadas (pp.103-105). Juiz de Fora: Editora UFRJ.

Nacarato, A. M. (2016). A parceria universidade-escola: utopia ou possibilidade de formação continuada no âmbito das políticas públicas? Revista Brasileira de Educação, 21, 699-716.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.