Banner Portal
Shared teaching in pre-service education of mathematics teachers
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Teachers’ professional identity
Alterity
Shared teaching
Pre-service mathematics
Teachers education

How to Cite

MELO, Lucas Medeiros e; GIRALDO, Victor; ROSISTOLATO, Rodrigo. Shared teaching in pre-service education of mathematics teachers: identity and alterity. Zetetike, Campinas, SP, v. 29, n. 00, p. e021012, 2021. DOI: 10.20396/zet.v29i00.8661830. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661830. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The context of this paper is thimplementation of a proposal of shared teaching with a School teacher and a University lecturer, in a module of the undergraduate program for mathematics teachers’ pre-service education at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). The experience is part of the Shared Teaching Practices research project (PDC), of the Laboratory of Mathematical Practices of Teaching (LaPraME), a research group linked to the Graduate Program in Mathematics Education at UFRJ (PEMAT-UFRJ). We focus on aspects of teachers’ professional identity that emerge from the interactions between the actors involved in the shared teaching experience, seen from the perspective of the dynamic relationships between identity and alterity. The methodology involved the production of qualitative data through written records in the form of personal logs, with the reflections on the lessons by each of the teachers, analyzed trough the theoretical lenses of symbolic interactionism. Our results indicate the practice of empathy and the sense of belonging as aspects emerging from shared teaching.

https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661830
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Blumer, H. (1986). Simbolic Interactionism: Perspective and Method. University of California Press.

Cyrino, M. C. C. T. (2015). Desenvolvimento da Identidade Profissional de Professores em Comunidades de Prática: Elementos da Prática. Anais do VI Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (pp. 1-11). Pirenópolis: SBEM.

Cyrino, M. C. C. T. (2016). Mathematics Teachers’ Professional Identity Development in Communities of Practice: Reifications of Proportional Reasoning Teaching. Bolema, 30(54), 165-187.

Dubar, C. (2006). A Crise das Identidades: a interpretação de uma mutação. Porto, PT: Afrontamento.

Garcia, M. M. A., Hypolito, A. M., & Vieira, J. S. (2005). As identidades docentes como fabricação da docência. Educação & Pesquisa, 31(1), 45-56.

Giraldo, V., Silva, F. M., Quintaneiro, W., Brasil, C., Pinto, D., Moustapha, B., ... Moura, M. K. G. (2016). Práticas docentes compartilhadas: reconhecendo o espaço da escola na licenciatura em matemática. Educação Matemática em Revista, (49A), 52-60.

Giraldo, V., Silva, F. M., Matos, D., Melo, L., Mano, V., Quintaneiro, W., ... Cavalcante, A. (2017). Shared Teaching Practices: Integrating Experiential Knowledge into Pre-Service Mathematics Teachers. REVISTA INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (RIPEM), 7 (2), 4-23.

Giraldo, V. (2018). Formação de Professores de Matemática: para uma Abordagem Problematizada. CIÊNCIA E CULTURA, 70, 37-42.

Giraldo, V., Menezes, F., Mano, V., Quintaneiro, W., Rangel, L. G., Melo, L. M., ... Costa Neto, C. D. (2018). Práticas Docentes Compartilhadas: Integrando Saberes Emergentes da Prática na Formação Inicial de Professores de Matemática. In M. C. C. T. Cyrino.(Org.), Temáticas emergentes de pesquisas sobre a formação de professores que ensinam matemática: desafios e perspectivas (pp. 215-239). Brasília: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.

Laplantine, F. (2003). Aprender Antropologia. São Paulo: Brasiliense.

Melo, L., Giraldo, V., & Rosistolato, R. (2020a). Significados e expectativas sobre docência compartilhada entre licenciandos em matemática. Ensino da Matemática em Debate, 7(2), 131-155.

Melo, L., Giraldo, V., & Rosistolato, R. (2020b, no prelo). Interações entre um professor da Educação Básica e um professor do Ensino Superior em uma experiência de docência compartilhada em matemática.

Nóvoa, A. (1992). Os professores e as histórias da sua vida. In A. Nóvoa. Vidas de professores. Porto: Porto Editora.

Oliveira, R. J. (2009). Identidade, Alteridade e Educação: pensando problemas contemporâneos. Revista Contemporânea de Educação, 4(8), 422-434.

Oliveira, H. M. A. P., & Cyrino, M. C. C. T. (2011). Formação inicial de professores de matemática em Portugal e no Brasil: Narrativas de vulnerabilidade e agência. Interacções, 18, 104-130.

Orso, K. D. F. (2016). Formação de professores e alteridade: em busca de uma aproximação. Unoesc & Ciência - ACHS, 7(2), 185-190.

Silva, M. C. V., Aguiar, M. C. C., & Monteiro, I. A. (2014). Identidade profissional docente: interfaces de um processo em (re)construção. Perspectiva, 32(2), 735-758.

Thones, A. P. B., & Pereira, M. A. (2013). Um entre o outro e eu: do estranho e da alteridade na educação. Educação & Realidade, 38(2), 501-520.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Zetetike

Downloads

Download data is not yet available.