Banner Portal
The mathematical specificity device and the production of the subject-teacher-of-mathematics
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

Keywords

Device
Discourse
Teaching
Mathematics

How to Cite

GRILO, Jaqueline de Souza Pereira; BARBOSA, Jonei Cerqueira; MAKNAMARA, Marlécio. The mathematical specificity device and the production of the subject-teacher-of-mathematics. Zetetike, Campinas, SP, v. 29, n. 00, p. e021011, 2021. DOI: 10.20396/zet.v29i00.8661833. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8661833. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This theoretical essay aims to discuss the mathematical specificity device operated by mathematics teachers. The construction of our argument was based on concepts from the foucaultian toolbox and focused on studies dealing with Mathematical Knowledge for Teaching, the Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge of the and Mathematics for Teaching. To problematize the discourse of specific mathematics to teach made it possible to identify the main strength line of the device: the existence of specific mathematics to teach. This, in turn, entangled in the network that constitutes the device produces forms of being-a-teacher-of-Mathematics, within the game of power relations that intends to guide the conduct of these teachers.

https://doi.org/10.20396/zet.v29i00.8661833
PORTUGUÊS (Português (Brasil))
INGLÊS (Português (Brasil))

References

Agamben, G. (2005). O que é um dispositivo?. Outra travessia, (5), 9-16.

Ball, D. L.; Bass, H. (2003). Making mathematics reasonable in school. In J. KILPATRICK, G. MARTIN & D. SCHIFTER (Eds.), A Research Companion to principles and standards for school mathematics (pp. 3-14). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.

Ball, D. L.; Thames, M. H., Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: what makes it special? In: Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407.

Ball, S. J. (2014). Educação Global S.A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: UEPG.

Barbosa, J. C. (2018). Abordagens teóricas e metodológicas na Educação Matemática: aproximações e distanciamentos. In A. M. P. de Oliveira & M. I. R. Ortigão (Orgs.), Abordagens teóricas e metodológicas nas pesquisas em educação matemática (pp. 17-57). Brasília: SBEM.

Barwell, R. (2013). Discursive psychology as an alternative perspective on mathematics teacher Knowledge. ZDM Mathematics Education, 45(4), 595–606.

Carrilo, J., Climent, N., Contreras, L. C., & Munõz-Catalán, M. C. (2013). Determining Specialized Knowledge for Mathematics Teaching. In B. Ubuz, C. Haser & M. A. Mariotti (Eds.), Proceedings VIII Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 8) (pp. 2985-2994).

Couto, S., & Ribeiro, M. (2017). Conhecimento interpretativo do professor que ensina matemática: o caso do cubo. Espaço Plural, 18(36), 174-195.

Davis, B., & Renert, M. (2014). The Math Teachers Know: profound understanding of emergent mathematics. NY: Routledge.

Davis, B., & Simmt, E. (2006). Mathematics-for-Teaching: an ongoing investigation of the Mathematics that teachers (need to) know. Educational Studies in Mathematics, 61, 293–319.

Delaney, S. A. (2012). Validation study of the use of mathematical knowledge for teaching measures in Ireland. ZDM Mathematics Education, 44, 427–441.

Deleuze, G. (1996). Que é um dispositivo? In G. Deleuze, O mistério de Ariana (pp. 83-96). Lisboa: Vega.

Di Bernardo, R., Policastro, M. S., Almeida, A. R. de, Ribeiro, M., Melo, J. M. de, & Aiub, M. (2018). Conhecimento matemático especializado de professores da educação infantil e anos iniciais: conexões em medidas, Cadernos Cenpec, São Paulo, 8(1), 98-124.

Di Martino P., Mellone M., & Ribeiro M. (2019). Interpretative Knowledge. In S. Lerman (Ed.), Encyclopedia of Mathematics Education. New York: Springer.

Fischer, R. M. B. (2002). A Paixão de trabalhar com Foucault. In M. V. Costa (Org.), Caminhos investigativos: novos olhares na pesquisa em educação (pp. 39-60). Porto Alegre: Mediação.

Foster, C., & Inglis, M. (2017). Teachers' appraisals of adjectives relating to mathematics tasks. Educational Studies in Mathematics, 95(3), 283-301.

Foucault, M. (1989). Microfísica do poder. 8ª Ed. Rio de Janeiro: Graal.

Foucault, M. (1999). Em defesa da sociedade: curso dado no College de France (1975-1976). São Paulo: Martíns Fontes.

Foucault, M. (2006). Ditos e Escritos V: Ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. (2008). Segurança, território, população: curso dado no College de France (1977-1978). São Paulo: Martíns Fontes.

Foucault, M. (2016). Arqueologia do Saber. 8ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Foucault, M. Vigiar e Punir. Petrópolis: Vozes, 2014.

Grilo, J. S. P., Barbosa, J. C., & Maknamara, M. (2020). Discurso da Matemática Específica para Ensinar e a Produção do Sujeito ‘Professor(a)-de-Matemática’. Ciência & Educação, Bauru, 26 (e20040).

Grilo, J. S. P., & Barbosa, J. C. (2021). Discurso da Matemática Específica para Ensinar: a arte de governar. Educação & Realidade, no prelo.

Hoover, M., Mosvold, R., Ball, D. L., & Lai, Y. (2016). Making progress on mathematical knowledge for teaching. Mathematics Enthusiast, 13(1-2), 3-34.

Kim, Y. (2016). Interview Prompts to Uncover Mathematical Knowledge for Teaching: Focus on Providing Written Feedback. The Mathematics Enthusiast, 13(1), 71-92.

Kwon, M., Thames, M. H., & Pang, J. (2012). To change or not to change: adapting mathematical knowledge for teaching (MKT) measures for use in Korea. ZDM Mathematics Education, 44, 371–385.

Ma, L. (1999). Knowing and teaching elementary mathematics: teachers’ understanding of fundamental mathematics in China and the United States. Mahwah, NJ: Erlbaum.

Maknamara, M. (2020). Encontros entre pesquisas (auto)biográficas e necessidades de formação docente em Ciências. Revista Insignare Scientia, 3(2), 135-155.

Maknamara, M. (2011). Currículo, música e gênero: o que ensina o forró eletrônico? Tese de Doutorado em Educação. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais.

Menduni-Bortoloti, R., & Barbosa, J. (2018). Matemática para o ensino do conceito de proporcionalidade a partir de um estudo do conceito. Educação Matemática Pesquisa, 20(1), 269-293.

Neubrand, M. (2018). Conceptualizations of professional knowledge for teachers of mathematics. ZDM, 50, 601–612.

Ní Ríordáin, M., Paolucci, C. & O' Dwyer, L. M. (2017). An examination of the professional development needs of out-of-field mathematics teachers'. Teaching and Teacher Education, 64, 162-174.

Paraíso, M. A. (2014). Metodologias de pesquisa pós-críticas em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In M. Paraíso & D. Meyer (Orgs.), Metodologias de Pesquisas Pós-críticas em Educação. 2ª ed. Belo Horizonte: Mazza.

Phelps, G., & Howell, H. (2016). Assessing Mathematical Knowledge for Teaching: The Role of Teaching Context. TME, 13(1-2), 52-70.

Phelps, G., Kelcey, B., Liu, S. & Jones, N. (2016). Informing Estimates of Program Effects for Studies of Mathematics Professional Development Using Teacher Content Knowledge Outcomes. Evaluation Review, 40, 383–409.

Rangel, L. G., Giraldo, V., & Maculan Filho, N. (2015). Conhecimento de Matemática para o Ensino: Um Estudo Colaborativo sobre Números Racionais. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 8(2), 42-70.

Ribeiro, A. J. (2012). Equação e Conhecimento Matemático para o Ensino: relações e potencialidades para a Educação Matemática. Bolema, Rio Claro (SP), 26(42B), 535-558.

Ribeiro, M. (2017). Conhecimento Interpretativo para Ensinar Matemática e História da (Educação) Matemática: contributos para a Formação. Educação & Linguagem, 20(1), 47-72.

Ribeiro, M., Mellone, M., & Jakobsen, A. (2016). Interpreting Students Non-Standard Reasoning: Insights for Mathematics Teacher Education. For The learning of mathematics, 36(2), 8–13.

Ribeiro, M., Policastro, M. S., Almeida, A., Caldatto, M. E., Mellone, M. (2018) Conhecimento Interpretativo e especializado do professor de e que ensina matemática: uma discussão articulada em contextos de formação. Anais do VII Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (SIPEM). Foz do Iguaçu: SBEM.

Santos, G. L. D., & Barbosa, J. C. (2016). Um modelo teórico de matemática para o ensino do conceito de função a partir de um estudo com professores. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 48, 143-167.

Shulman, L. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the new reforms. Harvard Educational Review, 57(1), 1-23.

Speer, N. M., King, K. D., & Howell, H. (2015). Definitions of mathematical knowledge for teaching: using these constructs in research on secondary and college mathematics teachers. Journal Math Teacher Educ., 18, 105–122.

Tatoo, M. T. (ed.) (2013). Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M): Policy, Practice, and Readiness to Teach Primary and Secondary Mathematics in 17 Countries: Technical Report. Amsterdan, IEA.

Tchoshanov, M. A. (2011). Relationship between teacher knowledge of concepts and connections, teaching practice, and student achievement in middle grades mathematics. Educational Studies in Mathematics, 76, 141-164.

Tedeschi, S. L. & Pavan, R. (2017). A produção do conhecimento em educação: o Pós-estruturalismo como potência epistemológica. Práxis Educativa, Ponta Grossa, 12(3), 1-16.

Veiga-Neto, A. (2016). Foucault e Educação. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.