Banner Portal
Planning to teach and learn math
INGLÊS (Português (Brasil))
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

Keywords

Mathematical education
Teacher education
GeoGebra

How to Cite

BATISTA, Carolina Cordeiro; PAULO, Rosa Monteiro. Planning to teach and learn math: opening of the lesson study. Zetetike, Campinas, SP, v. 30, n. 00, p. e022029, 2022. DOI: 10.20396/zet.v30i00.8663821. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8663821. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The objective of this text is to bring aspects of the teacher's learning that is involved with the planning of a mathematics class, preparing tasks to be carried out with GeoGebra. The theme of the class is “relative position of lines” and the planning context is that of a group of three mathematics teachers from a full-time school in the state public system of São Paulo, constituted for the development of lesson study, a theme that we investigated in a doctoral research. Group meetings took place weekly for a year and a half. The teachers analyzed the possibilities of exploring the content with the GeoGebra and evidenced learning, such as the understanding that, with the application, students can mobilize knowledge to solve tasks and constitute their own way of understanding mathematical ideas. This understanding leads them to recognize the importance of giving the student the opportunity to carry out investigations, having, in the software, a possibility.

https://doi.org/10.20396/zet.v30i00.8663821
INGLÊS (Português (Brasil))
PORTUGUÊS (Português (Brasil))

References

Adler, J., & Alshwaikh. A. (2019). Case of Lesson Study in South Africa. In R. Huang, A. Takahashi & J. P. Ponte (Eds.), Theory and Practice of Lesson Study in Mathematics (pp. 317-342). Suiça: Springer. Retirado em 10 de julho, 2020, de: https://www.researchgate.net/profile/Jehad_Alshwaikh.

Baptista, M., Ponte, J. P., Velez, I., & Costa, E. (2014). Aprendizagens profissionais de professores dos primeiros anos participantes num estudo de aula. Educação em Revista, 30(4), 61-79. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v30n4/04.pdf.

Batista, C. C. (2017). O Estudo de Aula na Formação de Professores de Matemática para ensinar com tecnologia: a percepção dos professores sobre a produção de conhecimento dos alunos. 109f. Dissertação de Mestrado em Educação Matemática. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”. Retirado em 23 de janeiro, 2020, de: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/152467/batista_cc_me_rcla.pdf?sequence=3.

Bicudo, M. A. V. (2011). A pesquisa qualitativa olhada para além dos seus procedimentos. In M. A. V. Bicudo (Org.), Pesquisa qualitativa segundo uma visão fenomenológica (pp. 11-28). São Paulo: Editora Cortez.

Curi, E. (2018). Grupo de Pesquisa Colaborativo: espaço para promoção do desenvolvimento profissional docente. In E. Curi, J. C. P. Nascimento & J. P. Vece (Orgs.), Grupos Colaborativos e Lesson Study: contribuições para a melhoria do ensino de matemática e desenvolvimento profissional de professores (pp. 17-33). São Paulo: Alexa Cultural.

Estrella, S., Mena, A., & Olfos, R. (2018). Lesson Study in Chile: A Very Promising but Still Uncertain Path. In M. Quaresma, C. Winslow, S. Clivaz, J. P. Ponte, A. N. Shúilleabháin & A. Takahashi (Eds.), Mathematics Lesson Study Around the World: Theoretical and Metodological Issues (pp. 105-122). Suiça: Springer. Retirado em 9 de julho, 2020, de: https://www.researchgate.net/publication/323960799_Lesson_Study_in_Chile_A_Very_Promising_but_Still_Uncertain_Path>.

Félix, T. F. (2010). Pesquisando a melhoria de aulas de Matemática seguindo a proposta curricular do Estado de São Paulo, com a metodologia da pesquisa de aulas (lesson study). Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências Exatas. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos. Retirado em 23 de junho, 2020, de: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4412?show=full.

Fiorentini, D., Morelatti, M. R. M., & Bezerra, R. C. (2019). Apresentação Dossiê: Lesson Study em Matemática. Revista Educere et Educare, 14(32), 1-5. DOI: 10.17648/educare.v14i32.23708. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/23708.

Fujii, T. (2016). Designing and adapting tasks in lesson planning: A critical process of lesson study. ZDM Mathematics Education, 48(4), 411–423. Retirado em 23 março, 2020, de: https://www.researchgate.net/publication/298213782_Designing_and_adapting_tasks_in_lesson_planning_a_critical_process_of_Lesson_Study>.

Fujii, T. (2018). Lesson Study and Teaching Mathematics Through Problem Solving: The Two Wheels of a Cart. In M. Quaresma, C. Winslow, S. Clivaz, J. P. Ponte, A. N. Shúilleabháin & A. Takahashi (Eds.), Mathematics Lesson Study Around the World: Theoretical and Metodological Issues (pp. 1-11). Suiça: Springer.

Han, X., & Huang, R. (2019). Developing Teachers’ Expertise in Mathematics Instruction as Deliberate Practice through Chinese Lesson Study. In R. Huang, A. Takahashi & J. P. Ponte (Eds.), Theory and Practice of Lesson Study in Mathematics (pp. 59-82). Suiça: Springer.

Lewis, C., & Perry, R. R. (2014). Lesson Study with mathematical Resources: A Sustainable Model for Locally-led Teacher Professional Learning. Mathematics Teacher Education and Development, 16(1), 22-42. Retirado em 19 de dezembro, 2020, de: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1046670.pdf>.

Lewis, C., & Perry R. R. (2015). A Randomized trial of Lesson Study with Mathematical Resource Kits: Analysis of Impact on Teachers‟ Beliefs and learning Community. In J. Middleton, J. Cai & S. Hwang (Eds), Large-Scale Studies in Research in Mathematics Education, (pp. 133-158). Suiça: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-07716-1_7.

Ponte, J. P., Quaresma, M., Mata-Pereira, J., & Baptista, M. (2015). Exercícios, problemas e explorações: Perspectivas de professoras num estudo de aula. Quadrante, 24(2), 111-134. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/22628/1/Ponte,%20MQ,%20JMP,%20MB%20Quadrante%2024(2)%202015.pdf.

Ponte, J. P., Quaresma, M., Mata-Pereira, J., & Baptista, M. (2016). O estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional de professores de matemática. Bolema, 30(56), 868-891. Retirado em 19 de dezembro, 2020, de: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-636X2016000300868&script=sci_abstract&tlng=pt.

Ponte, J. P., Quaresma, M., Mata-Pereira, J., & Baptista, M. (2018). Fitting Lesson Study to the Portuguese Context. In M. Quaresma, C. Winslow, S. Clivaz, J. P. Ponte, A. N. Shúilleabháin & A. Takahashi (Eds.), Mathematics Lesson Study Around the World: Theoretical and Metodological Issues (pp. 87-104). Suiça: Springer. Retirado em 9 de julho, 2020, de: https://www.researchgate.net/publication/323960988_Fitting_Lesson_Study_to_the_Portuguese_Context.

Richit, A., Ponte, J. P., & Tomkelski, M. L. (2019). Estudos de aula na formação de professores de matemática do ensino médio. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 100(254), 54-81. Retirado em 10 de julho, 2020, de: <https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2176-66812019000100054&script=sci_arttext.

Richit, A., & Ponte, J. P. (2020). Conhecimentos Profissionais evidenciados em Estudos de Aula na perspectiva de Professores Participantes. Educação em Revista, 36, 1-29. Retirado em 10 de julho, 2020, de: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982020000100201.

Scheller, M., Ponte, J. P., & Quaresma, M. (2019). O Formador na Condução de Sessões de um Estudo de Aula. Revista Educere et Educare, 14(32). Retirado em 10 de julho, 2020, de https://www.researchgate.net/publication/337772913_O_FORMADOR_NA_CONDUCAO_DE_SESSOES_DE_UM_ESTUDO_DE_AULA.

SEDUC-SP - Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. (2011). Currículo do Estado de São Paulo: Matemática e suas tecnologias. Secretaria da Educação: São Paulo. Disponível em: https://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/238.pdf.

SEDUC-SP - Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. (2014). Material de apoio ao Currículo do Estado de São Paulo: Caderno do Aluno – Matemática, Ensino Médio, 3ª série. Secretaria da Educação: São Paulo.

Souza, M. A. V. F., Wrobel, J. S., & Baldin, Y. Y. Lesson Study como Meio para a Formação Inicial e Continuada de Professores de Matemática – Entrevista com Yuriko Yamamoto Baldin. Boletim Gepem, (73), 115-130. Retirado em 5 de maio, 2020, de: http://doi.editoracubo.com.br/10.4322/gepem.2018.020.

Stigler, J., & Hiebert, J. (1999). The Teaching Gap: Best Ideas from the World’s Teachers for Improving Education in the Classroom. New York: The Free Press.

Takahashi, A., & Mcdougal, T. (2016). Collaborative lesson research: maximizing the impact of lesson study. ZDM - International Journal on Mathematics Education, 48, 513-526. Disponível em: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11858-015-0752-x.pdf.

Winsløw, C., Bahn, J., & Rasmussen, K. (2018). Theorizing lesson study: two related frameworks and two Danish case-studies. In M. Quaresma, C. Winslow, S. Clivaz, J. P. Ponte, A. N. Shúilleabháin, & A. Takahashi (Eds.), Mathematics Lesson Study Around the World: Theoretical and Metodological Issues (pp. 123-142). Suiça: Springer. Retirado em 10 de julho, 2020, de: https://www.researchgate.net/publication/323960989_Theorizing_Lesson_Study_Two_Related_Frameworks_and_Two_Danish_Case_Studies.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Zetetiké

Downloads

Download data is not yet available.